Skip to main content

Music Influence Vol.1: Azlan Abu Hassan

Ada banyak benda yang special tentang melodi yang ditulis Azlan, ada yang berpendapat banyak lagu yang beliau buat terlalu cliche sekali dengar dah tau Azlan tapi bagi aku itu adalah signature seseorang composer macam jugak dengar babyface, dia buat lagu untuk siapa pun kadang kita boleh agak yang lagu tu babyface yang buat. so aku takde masalah sangat dengar benda yang cliche sebab apapun yang kita buat pasti berulang atas dasar suka dan kelebihan yang ada. melodi Azlan jarang buat aku rasa gagal untuk ulang dengar, but frankly aku betul-betul minat nak tahu dan ikut karya beliau sejak Selamanya - Innuendo. one of my all time fav track dari Azlan. dan lepas tu aku terus dengar beberapa track yang beliau bikin antarnya Ceria Kembali by Shawn Baharin, Ku Izinkan Kasih - Camelia etc. Dedebu Cinta - Misha Omar adalah antara track yang aku dengar sekali dan bosan. so kat sini beberapa track yang aku rasa benar-benar beri impact untuk aku dengar tanpa jemu:


1) SEKIAN LAMA
melodi lagu ini sangat powerful. Siti beri nyawa pada track ini. aku tak pasti tapi mungkin lagu ini custom made untuk siti sebab aku tak dapat bayang ada penyanyi lain yang boleh bawa lagu ini sehebat siti.


2) FANTASI SEBUAH CINTA
ini antara track yang aku harap boleh jadi hits dari album adibah noor, sebab aku rasa melodi lagu ini lebih hebat berbanding Terlalu Istimewa tapi maybe weight lagu ini agak berat dan bukan radio friendly buat lagu ni tercicir dari masuk carta radio but that is not the point, lagu ni dah berusia lebih kurang hampir 3 tahun sejak album Adibah Noor dipasaran but bagi je bila-bila masa, aku masih boleh layan.


3) SELAGI BERTAHAN
jac bagi aku agak over do dalam lagu ini sebab ada similarity lagu ini dengan Fantasi Sebuah Cinta, which aku rasa akan lebih soul kalau Adibah Noor yang bawa. but this still one of his best work.


4) GEMAWAN
again kita cakap pasal soul. deep lagu ini ditangani hebat oleh group (bukan boy band!) hebat dunia (yes dunia sebab bila dengar kadang-kadang diorang lebih hebat dari boys2men haha..) lagu ini dibuka dengan deep suara Taj yang sangat menawan dan Raymee diletak di tengah lagu untuk bagi impact lagu ini menaik dan menaik. dan lagu ini di akhiri dengan sungguh cantik. ok i should stop. hebat!


5) SELAMANYA
lagu ini bagi trofi AIM buat Azlan. and he deserved to win.this i sthe first song yang buat aku minat karya Azlan.


6) MALIS CINTA
ok first time dengar lagu ni tak dapat tangkap ini adalah lagu Azlan. sebab sound lain sikit macam aku tak sangka dia buat lagu Elegi Sepi (Azharina) sanagt lain. Ini antara track favourite aku dalam banyak-banyak lagu Sarah. perkataan 'malis' tu sendiri dah memikat aku. haha.. lagu ni berat. petikan piano awal lagu ini sangat berhantu, aku boleh ulang dengar intro je berulang kali before dengar the whole song.


7) SINARAN
sejujurnya tak banyak lagu rancak yang azlan cipta best. but this track dah jadi sebahagian daripada siapa Sheila Majid sebenarnya dan baru tahun lepas aku sedar yang lagu ini dicipta Azlan. melodi sangat 80`s but still relevan untuk didengar hingga kini. lagu paling fun untuk dijadikan penutup siri karaoke bersama teman-teman haha..


8) IZINKU PERGI
lagu ni dah jadi anthem kaer. sebut saja kaer this song akan paling diingati. melodi lagu ini sangat sedap tapi kalau tempo lagu ini di slow sedikit akan beri impact yang lebih (sekadar pendapat) bukan yang terbaik dari azlan tapi antara yang sedap.


9) KIBLATKU
track daripada Hazami, lagu ni ada mood babyface haha.. ada unsur dakwah sket la bila hazami buat lirik yang ada unsur ketuhanan, its a nice song


10) KUTEMUI
sekali dengar dah tahu lagu ni lagu azlan. but still one of his best. dengar solo piano ditengah lagu ni. fantastic! and kesederhanaan vocal amylea buat aku melayang.

Comments

  1. aku penah dengar seseorang yang bawak lagu sinaran mungkin lebih baek dr shiela majid... huhuhu... u know who... ( kor..)

    ReplyDelete
  2. I like Azlan's Dingin & Lara (Ziana Zain)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se