Skip to main content

mari kita predict masa depan budak2 AF7



ISMA

Memandangkan Zul (suami Isma) bekerja di SRC maybe SRC dah siapkan kontrak untuk Isma, kalau betul, dalam 3-4 bulan dari sekarang first debut penyanyi anak lima akan keluar.

Album:
Akan di produce oleh Zul dan mungkin Adnan Abu Hassan akan join. Jadi di sini kita boleh dengar lagu-lagu yang semacam Bicara Manis Menghiris Kalbu dan Jerat Percintaan dalam album Isma. Tahniah!

Verdik:
Isma akan jadi macam Rosma, ada suara boleh nyanyi tapi biasa-biasa je. 5 tahun dari sekarang Isma pasti sibuk uruskan rumah tangganya, bila ditanya wartawan "kenapa lama menyepi?" jawapannya "Isma ada lagi hadir untuk jamuan makan malam dan lain2" which so cliche!





YAZID

Berdasarkan undian setiap minggu hampir pasti dia akan jadi juara. So kalau Yazid jadi juara biarlah aku jadi orang pertama yang ucap tahniah. Suara memang out, tak komersial langsung.

Album:
Album Yazid maybe akan datang dengan nama-nama besar macam M.Nasir, Ajai dan Adnan (juga). Konsep obviously pop ala-ala Jamal atau Saleem.

Verdik:
Kalau Yazid jadi juara, dia adalah sama dan tiada sedikit pun beza dengan juara AF4, Faizal. Lepas satu album yang juga album terakhir tu Yazid hanya akan diam dan disisihkan wartawan juga peminatnya dan bila sampai AF10 nanti maybe orang dah lupa siapa juara AF7, too bad =(





ARIL

Oh budak shuffle ni, ok bukan tak ok. Confident memang tinggi abes. Suara ala-ala nak tak nak keluar je. He really need a good producer to prove that he can sing.

Album:
Kalau Aril jumpa orang yang tepat album dia akan jadi awsome, rujuk muzik kumpulan GIGI dan Ari Lasso adalah contoh terbaik untuk bentuk Aril. Jadi kalau itu jadi realiti Aril tiada masalah untuk sustain.

Verdik:
Aril akan jadi rebutan produk-produk di luar sana untuk diendorsekan menjadi duta. Contoh lain Dafi dan Mawi, nyanyi takde sangat la tapi muka bole masuk tv. Ataupun aku ada idea lain yang lagi best, kalaulah dia tak ada peluang record solo album he should colobrate with Izwan Pilus and tubuh group The Pilus Brothers ala macam Jonas Broothers tu sebab abang dia pun takdelah laku sangat.





AKIM

Akim ada tone suara yang sangat sedap. Bila kena dengan lagu yang tepat suara Akim betul-betul menyerlah. Akim kena jumpa producer yang tepat untuk bentuk direction muzik beliau. Kalau dibikin betul-betul dan dengan serius, Akim boleh jadi the next Kaer.

Album:
Akim akan buat album tapi maybe lambat. Hopefully Audi Mok, Aidit Alfian dan Azlan Abu Hassan akan produce album Akim. Tapi jangan salah bikin takut jadi the next Alif Aziz pulak.

Verdik:
Akim pun akan jadi macam Aril, rebutan produk-produk yang kemaruk budak-budak AF. Personally dari bentuk suara aku lagi suka Akim berbanding yang lain so hopefully Akim jumpa orang yang tepat untuk bagi direction muzik beliau yang agak kabur sekarang ni. Aidit Alfian might be the right person untuk Akim.





HAFIZ

Dari first week kita semua dah nampak potential yang ada pada Hafiz. Hafiz akan jadi juara esok.

Album:
It`s going to be a very pop dengan nuansa pop rock dan r&b yang tidak terlalu berat, senang kata macam album Aizat. Dan bakal masuk Juara Lagu Insya-Allah. Hafiz akan keluar banyak single dan sentiasa mendapat perhatian carta radio.

Verdik:
Hafiz bakal mendapat laluan mudah dalam industri memandangkan talent yang dimiliki restu dari orang-orang indutri pasti akan diperolehi. Personally aku sendiri nak tengok sejauh mana Hafiz mampu pergi. He`s going to be the next Mila and Aizat. Orang yang tepat untuk Hafiz jumpa adalah Pete Teo dan Roslan Aziz untuk bentuk brand Hafiz menjadi lebih class!


p/s: post ni mungkin penting dan mungkin tidak, siapa pun juara yang dah diketahui pihak Astro esok, kita terima jelah, sebab tak penting sangat pun menang atau tidak sebab yang lebih penting mana antara 5 ini boleh survive dalam industri, gud luck!

Comments

  1. hahahahaha...komen yang jujur dan aku yakin ada kebenarannya...dlm semua ne... hafiz dan akim sahaja yang betul2 ada commercial value utk diketengahkan...kalo mcm Aril...sekejap jer tue..aku xfikir ada org nk buatkan dia album...kalo ada pun nasib dia lah....hahahaha,,,setuju sgt bila fizan ckp yg abang dia xlah top sgt...adik dia tu pun popular dtg dulu bru asas...org mcm ne sllu nazak dlm industri....apapun..all the best...

    ReplyDelete
  2. hehe... fiffy u might get it wrong!

    actually, ARIL since dlm af7, dh ade one recording company ni nk amik die... i knew it from d person who work with them ms one of preview film!

    they want to make Aril & Stacy as their artist.. i guess u bleh agak recording company yg mana kan.... so obvious d clue

    i agreed with fizan by saying dat d most important thing was deir survival in d real industry!!!!

    which i strongly believe among them akan ade yg leh survive... especially ARIL

    hahaha

    ReplyDelete
  3. aril kot potential.
    hehhe~ btw.. ko mmg layak bab mem predict ni. hehe~ tapi jangkaan ko aku rase 80% kot betol =D

    ReplyDelete
  4. haha.. skang ble hafiz memang aku rasa mcm 100% betul, haha..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se