Skip to main content

Dayang 20 07 (2007)



Album: Dayang 2007
Producer: Audi MOk, Sharon Paul, Jenny Chin, Mohariz Yaakob, Greg Henderson & DJ Uno
verdict: 3 /5

2007 adalah album studio terakhir dayang sebelum album live beliau yang diterbitkan awal tahun ini. 2007 merupakan sebuah transisi muzik Dayang yang dikenali kental dengan pop r&b kepada pop urban jazz dalam 2007. Album ini membariskan nama-nama hebat dalam dunia penciptaan lagu di Malaysia. Audi Mok tampil dengan menghasilkan dengan 4 track Ingin KuMiliki, Tiga, Nada dan Hilang. Dalam empat track yang dicipta Audi, Nada adalah personal favourite. Sound dalam Nada sangat urban, groove dalam mood r&b. Soulfull dalam Hilang juga antara tarikan utama dalam album ini.

Terdapat juga track ciptaan Amer Munawer dalam lagu Tiba-Tiba yang disusun dan diterbitkan oleh Jenny hin. This is my no. 1 favourite in this album. Melodi lagu ini sangat baik dibantu dengan susunan muzik Jenny Chin membuatkan lagu in memukau dengan kekuatan vokal Dayang. Personally i hope that Dayang boleh record lebih banyak lagu yang begini. Terdapat juga lagu ciptaan Mazlan Hamzah Dengamu yang juga kental sound jazz yang sangat groove.

Album ini menyaksikan kematangan dalam muzik Dayang. Maybe ada peminat yang kurang senang kerana dalam album ini tidak banyak mellow trak semacam Seandainya Masih Ada Cinta atau Pintaku Yang Terakhir, namun bagi aku 2007 adalah sisi lain yang ada pada taste muzik Dayang yang perlu dibeli perhatian.

Kekuatan album ini juga pasti sekali dengan kekuatan vokal Dayang yang hebat. Even Dayang tak pernah menang apa-apa award untuk vokal beliau tiada siapa yang dapat menyangkal bahawa Dayang berdiri atas kelas yang tersendiri.

p/s: to Anthony Hoe yang membuat layout album ini, anda sucks!

Comments

  1. betul 3x!
    layout album teruk! sakit mata!
    aku suka lagu tiga dan nada

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se