Skip to main content

Music Issue: Music and Society

I don't know maybe i'm wrong or something but personally, aku bukan fanatik mana-mana penyanyi, yes i do have my favourite but i'm the kind of person who not going to scream everytime my favourite song keluar radio. It`s kind a funny bila melihat orang-orang sekeliling aku yang begitu fanatik dengan sesetengah penyanyi pujaan mereka. When everytime naik kereta they keep play the same cd for years! and i was like, ok fine aku peminat sheila majid dan aku tak dengar sheila majid setiap hari kot! there's still a lot of musician that doing much way better sound than sheila yang aku harus dengar. Bagi aku perkara ini very subjective sometimes i felt that adakah orang-orang Malaysia ni betul-betul faham muzik dan gemar muzik kerana muzik atau hanya kerana meminati sang pelantun? This is kind of attitude yang buat aku tak berapa faham dengan orang-orang kita.

Kita lihat dulu bagaimana zaman Mawi menjadi Malaysian sweetheart sehingga menjadi artis pertama yang di boo di majlis anugerah. Why is it happen? bagi aku adalah kerana keterujaan penggemar-penggemar Mawi yang terlalu obseskan Mawi tanpa perlu faham apa yang Mawi ada dan apa yang Mawi mampu beri secara kekal (which is talent). Keterujaan terhadap Mawi pupus apabila dia memutuskan hubungan dengan Ina bekas tunang dan mendirikan rumah tanggadengan orang yang peminat-peminatnya tidak gemari. This thing really happen even to my mom. How she really crazy about Mawi before and how much she dont really care about Mawi now, becasue she got the new sweetheart Shahir (winner AF8). Seriouly fenomena Shahir sama seperti Mawi. Nothing much to offer about the music, just another radio pop zaman Nassier Wahab, Ibnor Riza or Adam Ahmad. But the looks really sell! sampai bila? tiada jaminan untuk itu! Bagi aku personal artis adalah apa yang diagungkan oleh pendengar sekarang bukan lagi talent.

Aku masih ingat semasa aku kecil macam mana orang mengagumi KRU, Jamal, Fransisca Peter, Awie dan Ziana Zain. Apabila aku lihat balik, nama-nama ini masih lagi kukuh dalam legasi mainstream dan kenapa? sudah pasti kerana bakat yang mereka ada. We can see how success KRU now dan how loyal Ziana fans even dah bertahun dia tak buat album. But the situation nowadays sangat berbeza apabila appearance dan personal menjadi perkara pertama mengapa penyanyi kita dihargai. Aku tak pasti sama ada aku pernah dengar orang berkata tentang bakat Shahir apabila first appearance dia di tv samapai la dia menang. "Sedap gler suara Shahir tu" atau "He`s a real great talent of the show". Never! yang selalu aku dengar "Handsome gler sial Shahir tu" atau "Comel la dia tu lps potong rambut". And what`s that? Yang aku faham tentang statement-statement yang aku dengar dari orang sekeliling aku, mereka menggemari looks Shahir then baru mereka akan cakap "Eh ok la suara dia takde la teruk sangat" and i was like duh! You guys judge the look first then baru care pasal talent? o my lord you are not looking for one nite stand partner man!

Sudah masanya society dididik to really listen to a great music, know who the musician behind the song and understanding the structure of music industry. Benda ini sangat penting bagi aku sebab yang dengar dan beli muzik adalah society dan apa yang perlu media lakukan adalah untuk mendidik pendengar yang mendengar dan membeli supaya menjadi lebih bijak muzik dan tidak buta bunyi! Media bagi aku adalah orang yang paling penting to control the industry and the mass, sebagai musician what they can do is keep do the great music for the people. And what media can really do is control which song is really good untuk disiarkan. Orang-orang atasan mungkin perlu ada taste yang lebih baik dalam muzik, sebab kalau orang-orang atasan masih boleh enjoy dengan Wali Band dan remake Caramel yang dihancurkan Saleem sampai bila pun society takkan berkembang secara literal taste muzik mereka.

It's about time untuk kita semua berhenti mengagungkan penyanyi dan perlu lebih mengagungkan karya yang dihasilkan tanpa kompromi. Belajar untuk mengenal dan menghargai muzik daripada menghargai penyanyi. But again this is very subjective, tapi aku sangat yakin dengan 'didikan' daripada media, pendengar-pendengar di Malaysia akan jadi lebih ada citarasa dalam muzik. Dah masanya untuk kita lupakan attitude melodi Cari Jodoh, arrogant FT, sweeheart Mawi dan fanatism yang buat aku meluat, ya fanatism terhadap penyanyi, sebab ia membunuh sangat ramai talent yang perlu perhatian kerana menghasilkan karya-karya yang berkualiti namun dipinggirkan kerana tidak cukup popular, tidak cukup rock star dan tidak cukup sweet or whatever!

Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se