Skip to main content

Music Issue: Best Remake

Cover version pernah jadi trend satu ketika dulu apabila Innuendo dengan sangat berjaya mengembalikan gemilang melodi Belaian Jiwa diikuti Indigo (Suraya) Ferhad (Kasih Berubah) dan lebih menghangatkan trend remake lagu-lagu lama apabila syarikat rakaman SRC dengan berani keluar dengan produk yang diberi nama 2by2 yang mana sebuah kumpulan pop yang hanya menghasilkan album penuh lagu-lagu rakaman semula. Dan sesungguhnya mereka berjaya (sangat berjaya mungkin) pada ketika itu dengan lagu-lagu seperti Mawarku, Tiga Malam dan Pak Pung Pak Mustafe. Namun trend ini tidak lama sehingga trend muzik ketika itu beralih ke irama nasyid dan dangdut.


Dalam sejarah penerbitan lagu-lagu rakaman semula ini aku kesan beberapa rakaman semula yang benar-benar bagus dan sesungguhnya sehingga kini kita semua akui album Legenda Sheila Majid adalah antara album rakaman semula lagu-lagu P.Ramlee paling berjaya. Liza Hanim pun pernah merakamkan album dengan lagu-lagu P.Ramlee namun sayang tiada apa yang terlalu istimewa dengan album tersebut selain menjual suara hebat milik Liza. Ajai & Nurul melalui Seiring Sejalan serta Sean Gazi juga pernah mengeluarkan sebuah album yang memuatkan lagu rakaman semula dan Masih ingat Syafinaz dikritik oleh Dato' Ahmad Nawab apabila keberanian beliau dalam memberi rendisi baru dalam karya beliau. Sound-sound urbaan dalam sesetengah trak bagai membunuh melodi asal lagu-lagu ciptaan Ahmad Nawab but to be frank Shhh.. is one of the innovative remake ever made. Maklumlah Berkeley's project! mestro-maestro yang menjadi tunjang adalah graduan-graduan institut muzik paling handal dunia itu. Here some of the greatest remake ever made dalam sejarah muzik pop tempatan.

Belaian Jiwa - Innuendo (1997)
Nyanyian Asal: Carefree
Lagu & Lirik: Simon Justin Leo / Md Noordin Wan Chik
This is the best remake ever made. Track yang membuka mata ramai peminat muzik tempatan terhadap band r&b soul ini. Dipetik daripada debut Inuuendo.Susunan yang berbeza dengan versi asal dibantu harmoni vokal Innuendo buat kita semua melayang dengan versi ini.

Rindu Bayangan - Syafinaz (1999)
Nyanyian Asal: Carefree
Lagu & Lirik: Omar Taib / Siti Maria Jasman
Ever heard this one? Rasanya siapa yang ada album ini sahaja yang pernah dengar trak rakaman semula ini. Susunan piano dan soprano vokal milik Syafinaz beri justice kepada remake ini!

Suratan Atau Kebetulan - Camelia (1999)
Nyanyian Asal: Kenny Remy Martin
Lagu & Lirik: Kenny Tay / Habsah Hassan
Susunan Semula: Ahmad Izham Omar / Illegal
Lagu berhantu Kenny Remy Martin yang dirakam semula oleh Camelia dengan sound akustik ballad yang merdu. Susunan dalam lagu ini benar-benar beri mood berbeza berbanding versi asal. Antara track yang masih aku dengar sehingga ini.

Rindumu Rinduku - Syafinaz (2001)
Nyanyian Asal: Broery Ramantika
Lagu & Lirik: Ahmad Nawab / Broery
Susunan Semula: Ahmad Izham Omar / Illegal / Eka Shereen
This is the most impressive remake. Keberanian Izham menyusun semula lagu yang asalnya ballad menjadi r&b dengan beat yang lebih fast buat aku benar-benar kagum! This is totally different berbanding original version, remake paling berani mati.

Sepi Sekuntum Mawar Merah - V.E (2008)
Nyanyian Asal: Ella
Lagu & Lirik: Fauzi Marzuki / Lukman S
What can i say the mood, emotion, feelings dan segala benda berkaitan perasaan diletakkan pada satu tahap yang tinggi dalam remake ini, very deep and soulful. Track yang sangat mudah untuk aku absorb dalam jiwa.

Tentang-Tentang / Butterfingers (2007)
Susunan Semula: Butterfingers
Mengambil melodi asal lagu rakyat Gelang Si Paku Gelang, dengan bijaksana loque membikin semula lagu ini dengan acuan Butterfingers, sangat refreshing dan kreatif! Sebuah remake yang bukan sekadar mengubah melodi asal namun mengubah lirik asal lagu ini. Percubaan yang benar-benar berani.

Ikan Di Laut Asam Di Darat - Adibah Noor (2005)
Lagu & Lirik: Copyright Control
Susunan Semula: Azlan Abu Hassan
Mood bossa dalam lagu ini sangat cool! Dengarkan susunan vokal dalam lagu ini sangat harmoni, blend vokal Adibah dan acapella bersama Azlan yang aku sifatkan sebagai gabungan yang amat baik. Lagu ini turut mendapat pencalonan AIM bagi kategori untuk susunan muzik yang disusun indah oleh Azlan Abu Hassan.

Sayang Disayang - Ning Baizura
Dipetik daripada album Ke Sayup Bintang, Ning mengejutkan banyak pihak dengan remake klasik ini. Dengan imej rambut pendek dan blonde penuh gaya Ning dengan deep vokal miliknya melantunkan irama klasik ini, Nora juga pernah merakamkan semula lagu ini namun impak yang diberi Ning dalam lagu ini memberi kesan sehingga hari ini!


Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se