Skip to main content

Atilia - Indah

ATILIA - INDAH
Produser: Atilia / TK
Verdik: 2/5

Finally after menunggu lebih sebulan album ini dipasaran juga. 10 trak pop dengan influence jazz, rnb, Malique dan Sore. Kenapa aku cakap influence Malique dan Sore? tu kena tunggu. ok lets we start dengan first track Indah (Ifa Fachir/Atilia) it`s a fine track. Soothing, relax and yes it's Indah. Aku tak ada masalah untuk layan trak begini but macam Sangkar, Indah maybe agak berat utk mass.Then we move to 3rd track Terindah Pilihanku (Ifa Fachir) wooo lagu ni best! buat aku teringat Selalu Dengamu. But i do prefer arrangement lagu ini lebih ke arah soothing jazzy sebab apa yang terhasil daripada trak yang di arrange TK ini terlalu ke arah pop. but i do love the melody n the lyric.

SelainNya (Mohariz Yaakob) buat aku mula confuse dengan Indah! This is not the kind of music yang buat aku suka Atilia. Sebab kita semua diperkenalkan dengan Atilia dengan nuance jazz dalam Sangkar dan trak ini buat aku betul-betul hilang faham tentang apa yang Atilia mahukan. Im not saying this is not a good track but it's just not the Atilia that i knw before or i hope to be. If Ayu or Misha sing this song it will be fine but not Atilia i guess.

Remake Gelombang antara yang aku tunggu, but again it's just not happen like what i hope or think. Mood bossa dengan lirik sendu mendayu begini totally off! Again i am not saying this not a good one, but aku betul tak rasa ada chemistry antara melodi, arrangement dan lirik. tak syncronized! I was hoping that the new rendition will be something like Duyung. Mellow and real deep! Old Love ft. Noh (Mike Bloemendal) lebih ok rasanya. Change (Paul Morisson) is a wonderful R&B track! antara trak yang aku boleh layan! but i can't help but wonder how beautiful this song kalau Dayang yang nyanyi. And again at this point buat aku makin tak sure dengan direction Indah.

Ok this is the best part untuk aku review Indah. 2 trak gabungan bersama Malique n The Essential dan Sore. Luckily aku betul-betul kenal dengan 2 band indo ini. Kita start dengan Harus Bagaimana ft. Malique. From the very first beat aku dah boleh tahu ini trak Malique. Funk jazz begini memang signature band ini dan hal yang sama juga dengan Silly Little Thing yang terlalu Sore. Persoalan aku bila dua tiga kali dengar, ini album Atilia, Malique atau Sore? It would be nice kalau Atilia bawa muzik beliau sendiri dan bawa Malique dan Sore ke dalam muzik Atilia sebab end up kedua-dua lagu ini jadi Malique ft. Atilia dan Sore ft. Atilia. At this point aku rasa Atilia betu-betul hilang arah dalam Indah. Album ini ibarat menjadi terlalu pop dengan bonus trak daripada album Sore, Malique, OST Talentime dan P.Ramlee The Musical.

Album ini suppose menjadi album yang aku suka namun ia end up jadi album yang aku confuse dengan direction Atilia. Sebab aku kenal Atilia dengan Sangkar dan aku terlalu suka Sangkar dan dalam Indah tak ada elemen Sangkar. Aku harap ada trak2 hebat (tersendiri) seperti Ranjau, Salah Sangka, Duyung, Selagi dan Sudah yang aku sifatkan sebagai trak2 yang lebih soul maksud aku lebih deep dan jazz or maybe aku terlalu tua untuk muzik pop jazz begini? Ah! hopefully after 2-3 weeks cd ini dalam radio berhabuk itu aku boleh faham apa yang Atiia, TK dan Adam ingin lakukan. Hopefully sebab on the first 4-5 times aku ulang dengar jiwa aku masih belum melekat dengan mana-mana trak dan buat aku mahu dengar Sangkar semula. Nampaknya journey Atilia tanpa Roslan Aziz, Jason Voo dan Mukhlis Noor ini benar-benar buat Atilia sesat jauh ke dunia pop yang belum tentu menjajnjikan lagu-lagunya berada dalam carta hit tempatan.

Overall album ini bukan tak bagus but untuk seorang yang seperti Atilia yang mana aku kenal dia dengan kualiti tinggi yang diberi dalam debut Sangkar dan even dalam Pelangi Mimpi, album ini a bit dissapointment buat aku.

Comments

  1. ATILIA COMMENT ABOUT THE REVIEW (sEND THROUGH FB)

    Atilia Haron September 5 at 10:46pm Report

    tried to leave a comment on your blog but couldnt...anyway..
    Thank you so much for your review. I personally feel indah has a different feel compared to sangkar...so yes I do agree with you about the difference...and the difference is exactly what I was going for just to see if I can get more listeners. I am still staying true to my genre which is neo jazz. For selainNya, my reference was d'sound's tattooed on my mind and I've always wanted a song like that. And as for harus n silly, I think you can still find some atilia in them..well i did write silly's words. I'm dissapointed that you are disappointed but I realize we cant please everyone....roslan, mukhlis , Jason and I are working on my 3rd album....wish us luck for that.

    ReplyDelete
  2. bro, but in term of quality, i feel dat dis album sounds expensive. maybe bcoz it is jazzy.

    do agree with u. Gelombang shouldnt b dat groove.

    but d duo with Noh was brilliant

    ReplyDelete
  3. i LOVE atilia and whatever that comes outta her mouth haha..
    its cool that she replied to your review in a cool way eh

    ReplyDelete
  4. i love atilia too. but not in indah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se