Skip to main content

Sheila Majid 25 Years on Top with MPO


Sheila Majid 25 Years on Top with MPO
Conductor: Kevin Field
Vocal: Sheila Majid

--

1st
Rizal Zulkapli, kau kejam sebab sanggup bid the ticket (haha..)
2nd
Thanks to Qarl, sebab jual tiket (siap diskaun lagi!)

OK aku start dengan how Sheila became obsession. Album kompilasi Gemilang yang diterbit tahun 1993 was the 1st cassette yang aku beli dan buat aku obses dengan Sheila. Dan selepas itu aku start cari album Legenda (1990) yang disifatkan sebagai the best remake to date. Ratu is the ultimate! After all it is still Sheila best album. Dan tahun 1997 aku berazam yang satu hari nanti aku akan ke konsert Sheila. And luckily at the at the age of 25 aku berjaya menonton konsert yang aku nak sangat tonton since i'm 12 y.o dan after 13 years tiket yang akan aku frame kan itu jadi hadiah terbaik hari jadi aku tahun ini. When Sheila celebrating her 25 years in the industry, i am celebrating my 25 y.o birthday! Haaa..

Back to the concert, Malam tu aku lambat dan hanya dapat dengar trak Aduh Sayang dari luar sebelum dibenarkan masuk. Gemilang is one of the song yang punya susunan paling beautiful! Dan aku tak sangka Nada akan jadi pilihan Sheila jugak malam tu. The first half of the concert crowd agak diam, macam aku je yang enjoy! Maybe sebab Sheila banyak bawak trak-trak jarang keluar radio. The track macam Percayalah & Cobalah Bertahan hadir dengan susunan baru yang lebih orkestralik! (yeah no such words)

Oh man, saat Jeritan Batinku didendang everyone was silence dan the performance is so memukau! I am amazed with the sound yang ada di DFP. PERFECT! Groove dalam Kau dan Embun (ya aku sangat tunggu trak ini) antara yang paling aku enjoy.

Ku Mohon yang didendang pada set kedua sekali lagi buat semua di dewan terdiam pukau dengan soul yang Sheila bawa dalam trak indah itu dan kuasa orkestra beri nyawa luar biasa pada trak ini. Dengarkanlah yang didendang terlebih dahulu daripada Ku Mohon and She forget the lyrics! dan dihandle dengan bijak di stage - disusuli Kerinduan. Sheila is a naturalist on stage. Tak perlu skrip yang proper dan dengan chicky serta spontan gayanya tak gagal buat semua yang hadir malam tu dengan senyuman.

Antara trak lain yang buat crowd mula menyanyi Pengemis Muda, Antara Anyir dan Jakarta, Warna serta sekali lagi groove dalam Manusia. Konsert malam diakhiri trak Legenda dan ditutup dengan Sinaran. Puas? Mungkin perlu lagi setengah jam. Sebab bila konsert habis aku rasa crowd perlu lagi atleast 2 lagu before diorang penat menari. But again this is the best moment of 2010 for us yang ada dalam dewan malam itu. Pagi sabtu aku bangun dengan harapan aku dapat pergi lagi malam ini. Ah, i am so happy. it's a wow moment for me man! Cuma next time Sheila please Rintihan Harimau satu! haha..

Comments

  1. i was hoping for

    Hitam putih kehidupan
    tua sebelum waktunya
    gerimis semalam
    cinta kita

    byk la lagi. haha

    thanks btw

    ReplyDelete
  2. nk tambah lagi:

    selamanya
    aku cinta padamu
    persis
    dihimpit keraguan
    mlm kubermimpi
    tandanyatandatanya
    harum

    haha..

    ReplyDelete
  3. Gosh..I was there..it was an amazing experience, I read through your post nih..terus I can relate to you..mcm sama lak...I start 'obsessing' her since The Best Of Sheila Majid, 1st Malaysian release of of compilation album tuh..zaman kaset ler yer..lepas tu no turning back. I'm so fortunate to meet her in person, eventually we have many mutual friends. She's an amazing person- I adore her will always continue to support. Demi that MPO show, i flew all the way from Kuching. thanks for this post, lama dah x update my own blog. Please follow, but bagitau siang2 nih..my blog is crap, penuh dengan ilusi + mimpi bapok terlebih hormon katanyer..
    anyways..keep it up..love your blog

    xx may music always keeps us together xx

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se