Skip to main content

AWI RAFAEL (2011)

Penerbit: Hang Dimas
Juru Rakam: AG COCO / Kamar Seni
Juru Adun: Ahmad Huzaini / Peter Chong
Creative: Badlyshah Amiruddin / Peter
Verdik: 2/5

Seawal trak pembuka Pulanglah, Awi dah cukp grab telinga pendengar rasanya dengan catchy melodi yang ada dalam trak ini especially lirik english pada korus yang amat sing-a-long. Aku Bukan Bintang juga begitu. Formula yang sama dengan tema muzik dan lirik yang lebih kurang. But at this stage aku rasa Awi betul tahu bagaimana tangkap pendengaran pendengar dengan hidangan korusnya yang sangat baik menurut aku. Bukankah Aku dibuka dengan soft touch piano dan dengan susunan orkestra minimal. Vokal Awi jelas di trak ini cuma melodinya yang sedikit berarah ke indo pop buat aku ragu akan originaliti lagu ini. Begitu juga trak Bila Aku Jatuh Cinta yang betul buat aku ingat trak-trak indo pop seperti D'Massive, Letto dan yang lain-lain. Ok sedap melodi melayang buat kita melayang dan paling layan buat lagu karaoke! Sedap tapi again tiada apa yang baru.

Panas trak terakhir di dalam debut ini. Terus terang aku tak berapa suka sangat dengan lirik pada korus lagu ini. Tak best! serius tak best macam dah takde modal "Mungkin akulah lelaki yang panas hati.." Tapi biasanya lagu begini yang jadi tumpuan radio. Album ini ditutup dengan dua lagi trak Pulanglah dalam versi full melayu dan radio edit which aku rasa tak perlu sangat rasanya.

Overall aku album ini terlalu biasa buat aku. Awi ada potntial namun debut ini terlalu ringan mungkin menurut kehendak radio atau pasaran sekarang atau Warner ingin benar-benar jual album kali ini setelah beberapa album local mereka seperti Wana, Fiq dan Nashrin yang agak gagal. Percayalah album ini hanya akan hebat di radio bukan album yang akan dibeli dan disimpan kerana kepuasan maksimum yang akan diperoleh peminat tegar yang memandang tinggi kualiti muzik. Buat Awi work harder do your best sebab album yang semamcam ini M.Nasir boleh buat seminggu je.

Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se