Saya sejujurnya juga kurang
berminat pabila melihat 24 calon finalis tanpa Kaer, Vince, Farah dan Farhan
but again saya kira sebagai manusia mereka berempat evolve dan matang atau
mungkin semakin realistik. AF bukan lagi platform yang baik untuk meneruskan
kelangsungan minat dalam nyanyian.
Jadi Kaer semakin selesa sebagai
pereka, Farhan dan Farah semakin bahagia sebagai isteri juga ibu. And yes, that’s how human evolve in life
– bukan melepaskan minat dan bakat but more
clear dengan tujuan hidup sebab minat doesn’t
pay your bills. So, I am okay
mereka tidak memilih untuk masuk AF Megastar.
MENYANYI ITU
HARUS MERDU
Saya fikir ramai yang di atas
pentas masih keliru tentang apa itu seni dalam nyanyian. Menyanyi WAJIB ada
merdunya dan ini yang Indah tidak faham tentang nyanyian. Ada garis panduan sangat jelas antara nyanyian dan jeritan. A very thin fine line! Dua persembahan –
Tergantung Sepi dan Tiada Lagi Tangisan sangat bingit dan terlalu nyaring.
Rujuk bagaimana Misha Omar
menyanyikan lagu ini. Dia tidak menjerit dan dia sedaya mungkin tidak overdo nyanyiannya. Rujuk persembahan
Anugerah Bintang Popular tahun lalu.
Adira seorang lagi penyanyi yang
tidak faham apa perlunya menyanyi dengan merdu. And to be honest Adira adalah penyanyi yang tidak serius. Lirik
ke laut, feel tak ada langsung dan main-main.
Luckily, she’s out and to be frank
peluang yang dia ada malam semalam jika diberi pada Amylea akan lebih
bermanfaat.
Dan apa masalah Azhar? Suara
sedap, feel ada cuma masalah Azhar
adalah dia tidak tahu apa yang dia mahu sebagai seorang penyanyi. Dalam Gerimis
seperti kata Norman kedengaran awkward
atau kata saya – karaoke standard. Seriously ke masuk AF Megastar bagi
nyanyian standard karaoke? Saya lebih
senang melihat how cool Amir on stage
menyanyikan Hanya Kau Yang Mampu malam tadi.
PALING
KEMAS, PALING SOLID
Markah penuh saya untuk Syamel. He’s a game changer dan dia tahu what it takes to entertain people to the
next level. Syamel muda, full of
energy, kreatif, bold, fun to watch and know how to be fun on stage!
Dia tidak di pentas untuk tampilkan persembahan yang biasa-biasa dan ini
yang tidak ada pada 11 yang lain.
Now the
brutal truth! Let’s Talk about Bob. Ramli MS
kata Bob is the only penyanyi yang
pernah dapat knock daripada orchestra
yang pernah dikendalikan. Okey, saya memang tak ada masalah dengan Bob dan
sangat suka Bob. Terus terang dia memang penyanyi yang baik dan tak ada satu
daripada kita menafikan fakta itu.
Tapi.
Soalan saya – how many of you would buy his song on
iTunes?
Bob bukan penyanyi yang komersil not until he gets the right songs. Masalah
Bob selain visual adalah dia tidak memiliki naskhah yang tepat. Through all the years dia dalam industri
muzik, kenapa dia masih di level yang sama? Kerana dia tidak ada naskhah yang
kuat.
Apa maksud saya dengan naskhah
yang kuat? Pertama naskhah itu harus bagi justice
pada vokal Bob tapi ini bukan masalahnya. Masalah utama adalah naskhah
bagaimana yang boleh beri buying power
pada pendengar? Saya letak situasi begini. Jika anda ada wang RM20K would you pay Syamel to sings at your events
or Bob? Hope anda faham apa yang cuba saya sampaikan.
Added value amat penting dalam pasaran semasa. Semua orang
boleh menyanyi dan ramai yang boleh menyanyi dengan baik. Cuma kalau kita boleh
bayar satu harga kreativiti luar biasa pada Syamel dengan added value yang lebih why
would I pay for Bob? Ini persoalan yang Bob masih bertemu jawapannya. I ask you girls, kalau Afgan itu
berwajah Bob would you pay for his
concert tickets? Biar saya jawab, secara realistiknya tidak.
Saya agak kritikal tentang hal
ini kerana saya tidak menilai apa yang di pentas sahaja. It has to be more and beyond. Saya setuju kata Tok Ram Bob harus double up talent dia which is means dia kena kerja lebih
keras daripada orang lain.
Dan atas sebab itu people would pay for Syamel sebab dia
faham tentang pasaran dan dia realistik. Jadi dia polish diri dia dengan skil muzik dan taste music yang dia ada untuk orang terus suka dengan dia. Syamel
ada ilmu itu dan dia guna pakai sebaiknya untuk kekal relevan.
Jadi Bob harus lebih kritikal
pada dirinya sendiri. Jika tidak, soalan yang dia tanya pada Tok Ram dua hari
sebelum final AF 2 berbelas tahun yang lalu jawapannya adalah masih krik krik.
Bob boleh menyanyikan apa sahaja lagu dengan baik. But what more? Sebagai pendengar we demand for more.
Dan bercakap tentang evolve as an artiste saya suka melihat
Idayu mencorak rentaknya kali ini. Dia lebih rasional dalam memikat hati
pendengar tempatan. Totally different
daripada apa yang kita lihat di AF 3. I bet you she won’t sing Ya Maulai masa
AF dulu.
Jadi saya kira dia semakin bijak
dalam percaturan mengkomersilkan namanya. A
very good rebranding. Julat suaranya juga semakin baik, jelas dan matang. Idayu
buat kita mahu melihat apa lagi yang boleh dia tawarkan.
YANG MASIH
ADA HARAPAN
Malam tadi saya buat pertama
kalinya suka dengan Ewal. Suara Ewal sebetulnya sangat bold dan lagu Bunga Pujaan itu beri justifikasi yang baik pada
suaranya biar kadang kedengaran agak Jamal di beberapa bahagian tetapi feel
Ewal sangat bagus. Cuma dia kena work harder untuk berada di standard Syamel
dan Idayu. Nasihat saya pada Ewal dengar how
Misha Omar ambil feel dalam
nyanyiannya.
Amir Masdi seorang lagi yang get attention saya malam tadi. Tak sempurna
tapi saya suka lihat penyanyi yang rileks on
stage dan deliver it well. Amir
Jahari terlalu predictable, Shahir is not
important sebab kalau dia menang trust
me dia akan hilang lagi. He’s not a
serious talent and I reserve my
comments on Marsha.
Comments
Post a Comment