Skip to main content

#PerspektifMuzik Muzik Sekarang Mundur! - Bunkface

Saya tertarik dengan statement Bunkface dalam artikel Astro Gempak tentang fenomena banyak lagu popular hari ini mundur dan ke belakang. Biar awalnya saya kira fenomena anak muda dengan idea lama ini okey tetapi nampaknya lambakan muzik begini semakin memualkan.

Dan saya kira itulah yang dimaksudkan Bunkface – apabila terlalu banyak menggunakan formula serupa sebagai batu loncatan untuk popular maka tiada lagi perubahan atau peralihan dalam muzik. Dalam kata lain kita stagnant denga idea serupa.

Tapi saya kira itu realiti dunia muzik kita. Akar balada, jiwang, leleh, lentok, lunyai itulah jiwa kita. Pasaran muzik rock satu sisi cerita berbeza. Golongan ini saya kira tidak mementingkan lagi airplay kerana apa yang lebih penting adalah untuk terus menghasilkan lagu-lagu yang kena dengan jiwa mereka.

Jika menoleh kepada perkembangan band indie pula tidak banya yang betul-betul menarik perhatian saya. SOG antara yang dominan but they don’t grip my soul. Idea mereka terlalu dekat dengan apa yang Butterfingers buat dulu jadi tiada kelainan.

Saya sukakan The Venopian Solitude tapi since Hikayat Perawan Majnun tiada lagi naskhah menarik. Nastia dalam Rapuh karya komersil yang menonjol tahun ini dan saya boleh katakan itu antara lagu terbaik pernah dicipta tahun ini.

Masdo dan Orkes A. Hizadin juga antara yang menarik tapi masih jauh lagi perjalanan mereka untuk benar-benar sustain. Bakat baru wanita juga semakin membosankan. Semuanya bawa idea muzik serupa yang saya boleh bahagikan kepada dua iaitu kelompok muzik Balada (Wany Hasrita) dan urban yang lebih kecil pasarannya dan kurang originality seperti Nik Qistina.

Jadi,
Saya beralih kembali mendengar karya-karya Indonesia. Biar sebetulnya muzik Indo bukanlah baru untuk saya tapi saya cuba mencari sesuatu yang jarang atau sukar saya hadam kemudian saya fahamkan.

Sekitar tahun 2014 saya ke Jakarta untuk Java Jazz menemukan saya dengan beberapa nama segar seperti Yura Yunita dan sejujurnya bila ke Jakarta saya suka ke kedai-kedai CD kecil mencari album-album terpencil daripada bakat-bakat indie di sana.

Lately dengan bantuan carian Apple Music juga Spotify menemukan saya kembali dengan band-band hebat Indo. Yang paling saya suka Mondo Gascoro, Banda Niera, Bin Idris, Pandai Besi dan Tigapagi.

Estetika muzik mereka cukup tinggi. Tidak hanya sekadar bermain dengan idea mahu menjadi ‘berbeza’ tetapi sangat dekat dengan ilham muzik nusantara yang tidak terlalu dicampuraduk elemen semasa untuk kedengaran current.

Lagu-lagu seperti Alang-Alang (Tigapagi), Sampai Jadi Debu (Banda Neira), Senandung Lagu Lama (Mondo Gascaro), Akad (Payung Teduh) dan Rintik (Pandai Besi) jadi melodi on repeat. Mereka lari jauh daripada idea pop semasa Indonesia namun masih diterima cukup meluas kerana keterbukaan pendengar di sana.


Saya fikir kita cukup bertuah memiliki bakat serius seperti Monoloque, Noh Salleh dan Atilia yang masih mahu menghasilkan album penuh dengan kualiti yang bukan calang-calang. Saya berterima kasih kepada mereka kerana biar mereka sedar pasaran muzik mereka kecil tetapi atas nama seni muzik itu sendiri mereka laburkan jua sejumlah wang yang bukan kecil untuk menghasilkan sebuah album yang solid.

Saya berharap Nastia dapat mengeluarkan full album kedua mereka selepas single Rapuh yang semakin popular di radio. Langkah mereka bersama Faithful Music semakin tersusun dan perancangan mengkomersilkan muzik Nastia saya kira berada di landasan yang tepat.


Pada masa yang sama saya begitu teruja menantikan album terbaru Ella yang akan di pasaran 21 September ini. Seminggu lalu legenda muzik tanah air ini sudah mengeluarkan single pertama berjudul KUu Sedia karya Faizal Tahir, Mike Chan dan Ezra Kong yang saya sifatkan cukup cemerlang penghasilannya. 

Comments

  1. Salam Kenal buat Admin & Salam Musik dari Indonesia…Telah dirilis sebuah single terbaru “MANIEZ” (MANIS) dari REGI WEKING (Ex-Vocalist GARUDA FORCE Band) yg ber-genre POP Ballad https://itunes.apple.com/album/id1304637464 (sudah ada juga di SMULE) Terimakasih

    btw, saya juga mempunyai satu lagu yg bergenre SLOW ROCK KAPAK aLa MALAYSIA 80-90an yg berjudul "KAU YANG SATU" dan banyak yg menyangka itu lagu dari Kugiran Malaysia, padahal itu adalah ciptaan & nyanyian saya, silakan dengarkan lagu "KAU YANG SATU" via https://itunes.apple.com/album/id1304637464 terimakasih

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se