Skip to main content

#RetrospektifMuzik Sharizan – Hadir (1996) Persembahan Pop Yang Terpinggir


Tahun 1996 nama Sahrizan terbit dalam sinar Siti Nurhaliza yang cukup membangkit satu fenomena yang luar biasa menerusi hits Jerat Percintaan. Nama Sharizan diangkat sebagai pemenang Artis Baru Lelaki Terbaik AIM menewaskan Joe, Mel, Elji dan Dr. Wan Zawawi (I have lost memory about this four).

Bersama-sama Siti Nurhaliza mereka berdua pulang megah trofi Artis Baru Terbaik ketika itu. Album diberi judul Hadir menghasilkan dua single yang cukup dominan bagi kerjaya Sharizan iaitu I Am No King (Helen Yap) dan Aku Masih Sayang (Georgie Leiwakbessy).

Lama sebetulnya saya mencari album ini, maklumlah ketika album ini diedarkan saya baru berusia 11 tahun dan for sure memang takkan mampu membeli sebuah CD ketika itu. Jadi dengan saluran radio dan televisyen yang ada sahajalah cara saya untuk dengar dan enjoy I Am No King yang saya sangat hafal ketika itu melodinya.

Album ini bukan album Pop biasa. Mengapa saya berkata begitu? Lihat sahaja senarai produsernya – Mus Mujiono, Zul Mahat, Helen Yap, Adnan Abu Hassan dan M.Nasir. Album ini turut menampilkan dua lagu ciptaan Azlan Abu Hassan dan lirik tulisan Johan Nawawi. Disebabkan itu saya bilang album in bukan naskhah biasa-biasa.

Mus Mujiono mengemudi album ini memberi esen Indo Pop yang cukup kental dalam beberapa trak seperti Cinta Yang Hilang, Aku Masih Sayang dan Bahtera Rindu. Mus Mujiono sebetulnya pemuzik jazz juga produser seberang yang pernah bergerak bersama Glenn Fredly menerusi group Funk Section.

Album sebetulnya memiliki standard album-album Indonesia yang diedarkan pada tahun serupa seperti Ruth Sahanaya, Glenn Fredly, Harvey Malaiholo dan ada feel Fariz RM juga. This is a very good standard untuk seorang penyanyi tempatan.

Ini kerana Sharizan antara artis lelaki tempatan yang tampil dengan konsep begini selain Casey menerusi album Seribu Impian. Artis wanita yang dominan dengan muzik begini Fairuz Hussein dan Liza Aziz. Namun nama-nama ini seperti biasa terpinggir kerana tempias muzik Balada yang mendominasi pasaran.

Rencah R&B yang ada dalam album ini juga begitu baik sekali. Saya paling sukakan lagu Kasih Pertama dan Kini yang dicipta Azlan Abu Hassan kerana begitu cocok sekali dengan kotak suara juga feel Sharizan. Bunyian sax dalam lagu Kini begitu hebat sekali. This is a perfect song dalam album ini.

Sebelum adanya Ferhad, Innuendo atau Anuar Zain – Sharizan telah lebih awal memberi feel R&B yang hebat dalam senario muzik tempatan. Album ini antara yang masih lagi relevan penciptaan melodi dan produksinya. Dan ternyata penantian 21 tahun saya untuk mendapatkan physical cd album hadir nyata berbaloi sekali.

Verdik: ★★★★

Comments

  1. Hanya jiwa yang berseni saja yg bisa menerima album yg sebegini hebat...

    ReplyDelete
  2. Time sekolah dulu layan lagu sharizan.. beli kaset n cd. Lagu fav? Almost semua.. paling layan bahtera rindu.. Kini dan i am no king

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se