Skip to main content

#RoadtoAJL32 10 Lagu Malar Segar Yang Terlepas Peluang ke Pentas Akhir Juara Lagu

Menyorot gemilangnya Juara Lagu sebagai sebuah pesta muzik komersil yang dinantikan saban tahun sehingga usia tiga dekad hari ini, tidak siapa mampu menyangkal prestij dan pentingnya AJL sebagai penanda aras siapa yang terbaik dan terpopular sepanjang tahun.

Sebetulnya konsep yang digunakan program Muzik-Muzik ini dengan memberi peluang lagu yang popular untuk diiktiraf sebagai yang terbaik ada relevannya. Saya melihat konsep ini sebagai sesuatu yang equal dalam mencari yang seimbang – nilai komersil dan nilai seni muziknya.

Berbanding Anugerah Industri Muzik yang seratus peratus menggunakan logik dan genius juri berpengalaman, Juara Lagu bagi saya lebih adil untuk semua – yang popular dan yang terbaik. Tetapi di hujung ceritanya, hanya yang terbaik akan diangkat sebagai sebagai juara.

Dalam entri kali ini kami ingin menyenaraikan 10 lagu malar segar dan yang memiliki komposisi muzik terbaik yang terlepas peluang menjadi sebahagian finalis Juara Lagu.

AKU CINTA AKU RINDU / AJAI & NURUL
Komposer: Ajai
Penulis lirik: Nurul

Aku Cinta Aku Rindu lengkap sebagai naskhah balada yang cukup baik.  Penciptaan melodinya ketika dipasarkan cukup original sekali. Aku Cinta Aku Rindu tewas pada lagu Purnama Merindu (Siti), Syurga di Hati Kita (Ziana), Hanya Satu (Nora) dan Aku Tetap Aku (Shima). Fakta yang lebih menarik, lagu ini mengungguli lagu terbaik AIM meminggirkan jauh keempat-empat lagu yang ke Juara Lagu tahun tersebut.

SEDALAM MANA CINTAMU / SAFURA
Komposer: LY
Penulis lirik: Baiduri

Sesetangah lagu penciptaannya saja sudah memiliki faktor malar segar. Sedalam Mana Cintamu salah satu dalam jutaan lagu yang ada faktor itu. Dan sebetulnya bukan mudah untuk mana-mana pencipta dapat magis dalam mencari formula lagu evergreen. Biarpun menurut saya lagu ini bukanlah cukup asli penciptaannya tetapi Sedalam Mana Cintamu ketika diedarkan memberi sedikit suntikan berbeza dalam formula baladanya.  

DI PENJARA JANJI / AWIE
Komposer: Yann
Penulis lirik: Kristo Bimbo

Di Penjara Janji cukup besar sifatnya dan jiwanya. Ia datang dengan komposisi yang mendahulukan emosi dan disokong dengan penciptaan melodi serta penulisan lirik yang menyatu sangat baik untuk menjadi naskhah malar segar. Saya kira sehingga hari ini hanya beberapa lagu sahaja yang punya sifat begini. Antara lainnya, Nur Nilam Sari yang ditulis M.Nasir dan Sinar tulisan Mus May yang turut pentas akhir Juara Lagu.

KESETIAAN / SARAH
Komposer: Ajai
Penulis lirik: Musrad

Sebuah lagi lagu hebat ciptaan Ajai yang terlepas ke pentas akhir Juara Lagu. Kesetiaan cukup sifat sebagai balada merdu yang begitu hebat sekali penghasilannya. Feel Sarah dalam lagu ini memberi justifikasi yang baik dalam penciptaan lagu ini. Sehingga hari ini saya masih pelik mengapa lagu ini terlepas peluang tetapi untuk menidakkan kehebatan pesaingnya seperti Bunga-Bunga Cinta, Sinar, Selagi Ada Cinta dan Keabadian Cinta jauh sekali. Apa yang pasti jika tahun ini dimansuhkan konsep Kategori saya pasti Kesetiaan dengan mudah dapat ke final AJL.

PERGILAH SAYANG / KORIE & ELLA
Komposer & Lirik:  Korie

Masterpiece ciptaan Korie yang menjadi antara lagu duet paling popular sepanjang zaman. Feel lagu ini cukup romantis, korusnya catchy, melodi keseluruhannya cukup senang menangkap pendengaran pada saat pertama mendengar. Pendek kata lagu ini punya formula komersil yang cukup tinggi.


PUTUS TERPAKSA / ZIANA ZAIN
Komposer: Saari Amri

Tahun yang sama Ziana ke semi final dengan lagu Anggapanmu tetapi tewas ke final untuk kedua-dua lagu. Putus Terpaksa naskhah besar sifatnya untuk mengendong idea Balada lokal yang akan sentiasa ada pengikutnya dan segala jenis magis begini hanya Saari Amri sahaja yang mampu melakukannya.

JESNITA / EXISTS
Komposer: Harun Ahmad
Penulis lirik: G-Nola

Exists antara kugiran Pop terbaik sepanjang zaman yang kita ada. Dari zaman Mamat sehingga Ezad mereka tidak pernah lolos untuk tidak ke final AJL. Jesnita dicalonkan ke final bersama Julia tapi sejujurnya saya kira originality yang ada pada Jesnita lebih tebal berbanding Julia yang terlalu kuat pengaruh brit pop.  Dan ya lagu ini masih segar dan sedap didengar sehingga hari ini.

TITIAN PERJALANAN
Komposer: Izo
Penulis lirik: JS Kevin

Saya memilih Titian Perjalanan kerana keupayaan lagu ini untuk disatukan dengan susunan string dalam persembahan live. Melodi lagu ini saja sudah cukup kuat sebagai wakil sentimental rock tapi tewas dengan balada Di Persimpangan Dilema, Lamunan Terhenti, Di Pintu Mahligai dan juara lagu tahun tersebut Cinta Beralih Arah.

CINTA TAK KENAL SIAPA / ARIS ARIWATAN
Komposer & Lirik: Saari Amri

Kraf lagu ini bergerak antara balada dan irama Melayu yang cukup menyentuh. Melodi dan lirik lagu ini menyatu baik dan berdiri sendiri. Tidak banyak naskhah balada begini yang punya jiwa Melayu yang pure begini. Penghayatan Aris dalam lagu ini melengkapkan segala bentuk kesempurnaan yang ada.

MERENUNG BULAN / AISHAH
Komposer: Jari
Penulis lirik: Habsah Hassan

Lirik lagu ini sahaja saya kira sudah meninggalkan jauh pesaingnya yang lain. Bait puitis Habsah Hassan tidak pernah mengecewakan namun kolaborasi kedua Jari dan Habsah Hassan untuk Aishah setelah kejayaan Cinta Beralih Arah tidak dapat diteruskan. Mungkin juga atas faktor susunan muzik buat Kool yang diubah sedikit menjadi faktor lagu ini terpinggir.

Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se