Pasaran sukar
muzik urban ketika era 90-an sehingga hari ini sedikit sebanyak membuktikan
sempitnya penerimaan pendengar massa yang tidak begitu memandang muzik ini
sebagai sesuatu yang boleh dibanggakan.
Berbanding di
era 80-an saya kira muzik kita lebih beragam dan menerima terbuka pasaran muzik
yang keluar kepompong pasaran Balada bunuh diri. Nama seperti Sheila Majid, Freedom,
Fairuz Hussein dan Mazlan Hamzah diterima baik bukan sahaja pasaran tempatan
malah nusantara.
Pasaran Pop
R&B semakin kecil ketika pertengahan 90-an yang dimonopoli kugiran Pop
seperti Spring, Slam dan Ukays serta bakat solo seperti Ramlah, Ziana, Haida,
Safura dan lain-lain. Tetapi apa yang baiknya radio masih memutar lagu-lagu
Sheila Majid, Zainal Abidin contohnya. Berbanding hari ini yang 90 peratus
daripada apa yang kita dengar adalah benda serupa.
Afdlin Shauki
memulakan karier nyanyiannya bersama Roslan Aziz Production (R.A.P) dengan
single Sampai Bila yang dimuatkan dalam album R.A.P 96 yang memberi warna Pop
berbeza ketika di pasarkan.
Selepas fasa
R.A.P Afdlin mengambil masa cukup panjang untuk mengedarkan debut berjudul Fuuyo! Yang hanya diedarkan pada tahun
2013. Megambil masa 12 tahun untuk menyempurnakan Fuuyo! Album self-fund ini bagaimanapun dipandang
sepi tanpa sebarang pendedahan radio khususnya.
Afdlin keluar
daripada kepompong Balada bunuh diri dengan menghasilkan sesuatu yang lebih
moden. Nuansa Funk, R&B, Jazz yang diadun dalam Pop cara Afdlin saya kira
menjadikan muzik kita pada ketika itu ke depan dan lebih bercitarasa
antarabangsa (Selain Innuendo, Ferhad dan Reshmonu).
Album ini datang
dengan 17 trak yang masih segar biar sudah 15 tahun beredar di pasaran. Funk dalam
Aku Lelaki dan Sampai Bila killer album
ini. Saya tidak tahu ada atau tidak penyanyi lelaki yang memiliki sisi funk
seperti apa yang Afdlin persembahkan dalam album ini.
Aku Lelaki all time fav saya, I can listen to this song at any time. Masterpiece karya Afdlin
yang saya letakkan antara terbaik sejarah dalam penghasilkan muzik funk R&B
tempatan. Groove dalam trak ini
diteruskan dalam lagu seperti Ku Tak Mahu
dan Tuan & Hamba.
Fuuyo! Tidak
hanya fokus pada lagu-lagu berentak rancak sahaja percubaan balada Afdlin tidak
juga mengecewakan. Tapi ballad Afdlin
bukanlah jenis balada bunuh diri. Afdlin lebih senang bercerita tentang
keindahan dalam cinta, persahabatan, tentang istimewanya wanita dan humanism dalam lagu seperti Waras antara kritikan sosial terbaik
dalam penghasilan muzik Pop tempatan.
Waras saya
letakkan sebagai lagu terbaik dalam album ini. Bait lirik di bawah cukup memperlihatkan
betapa Afdlin peka dalam penghasilan muzik yang tidak hanya terikat pada idea
putus cinta sahaja.
“Di Malam Ini Aku Mahu Bersendiri
Bertemankan Sunyi
Untuk Ku Tenangkan Hati
Selama Ini Kerap Saja Diganti
Disaat Ini Kulupakan Segala
Masalah Dunia Yang Sering Melanda
Sementara Walaupun Untuk Sementara.”
Keindahan balada
Afdlin diteruskan dalam tiga lagi lagu lain seperti Bukan Cinta (Dirakam semula versi duet Amylea & Azan), Hingga ke Akhirnya (Dirakam semula oleh
Dayang Nurfaizah) dan Mia Sara. Tiga
balada indah, lembut dan tidak meleweh yang pastinya.
12 TAHUN PEMBIKINAN, BERMODALKAN RM130K &
DIPANDANG SEPI?
Afdlin dengan
batalion produksi Fuuyo! Seperti Mac
Chew, Jenny Chin, Acis, Pacai, Aji dan Fendi
telah memberikan satu citarasa muzik yang bersifat global. Cuma masalanya, radio
tidak ambil pusing akan album ini, syarikat pengedaran ketika itu malah
menganggap album ini tiada demand
yang memaksa Afdlin menjual sendiri albumnya di blog peribadinya.
Tapi saya
selalu percaya demand hanya akan datang pabila adanya pendedahan yang betul. Benda
yang baru, yang belum biasa tentu akan ambil masa. Tapi itu bukan alasan untuk
kita meminggirkan terus produk yang baru, yang masih kurang permintaan. Apresiasi
muzik harus sama rata tanpa adanya double
standard.
Menurut Afdlin,
Fuuyo! Dicetak sebanyak 7500-unit (CD & Kaset) yang sepatutnya diedarkan
secara menyeluruh oleh EMI ketika itu. Tetapi entah di mana silapnya, keberadaan
album ini hampir tiada di kedai-kedai CD semenanjung Malaysia.
Hal ini
membuatkan Afdlin melakukan kerja gila dengan menjual album Fuuyo! Sendiri dengan
projek yang dinamakan Afdlin Dah Hilang
Akal. Apa yang dia lakukan adalah menyerahkan kepada pendengar untuk
meletakkan harga album tersebut jika mereka berminat membeli dengan harga
serendah 10 sen. Ya sepuluh sen.
Hal ini saya
kira sudah cukup jelas memperlihatkan kekecewaannya terhadap diskriminasi muzik
ketika itu terhadap penyanyi yang bergerak sendiri sepertinya ketika itu.
Membaca komen
mereka yang berminat mendapatkan album tersebut, banyak yang menyatakan Fuuyo! Sukar
didapati di kedai dan saya kira ini adalah masalah pengedaran. EMI tak buat kerja? Atau bukan priority kerana hanya dilantik sebagai
pengedar?
Mendengar kembali
Fuuyo! Bagi saya ia bukanlah naskhah yang berat atau sukar dihadam. Afdlin sudah
merencana album ini dengan corak paling Pop yang catchy, easy-listening tapi
tastefully produced. Sama seperti apa
yang Amy Mastura lakukan dalam Pop-nya. Semuanya ringan tetapi kemas dan berkelas
(Ini yang artis hari ini tiada).
Jadi saya
tidak pasti mengapa radio menolak Fuuyo! Dan disebabkan sikap atau taste orang radio yang hanya mahu main suicidal teenage ballad sehingga hari
ini kita masih dengar lagu dengan formula serupa. Yang berganti hanyalah
generasinya.
Terima kasih
daripada Muzik Kita buat Afdlin dan batalion muzik Fuuyo! kerana menghasilkan
sesuatu yang akan terus kami dengar bangga dan tidak malu untuk diperkenalkan
pada kenalan seberang setidaknya.
Comments
Post a Comment