Skip to main content

#Review Pop Satu Dekad Afgan!


Ketika awal dia muncul mencuri perhatian dengan single Terima Kasih Cinta (Mario Ricardo) suara gemersiknya sudah mula digilai tidak hanya di pasaran Indonesia malah gelombangnya terasa sehingga ke Malaysia.

Dengan tikaman wajah lembut, tutur bersantun dan perwatakan yang menyenangkan, Afgan bikin gadis senusantara menggila dengan kelibatnya dalam pasaran muzik komersil. Nyata percaturan Terima Kasih Cinta yang diikuti dengan beberapa single lain seperti Entah, Sadis dan Klise membawa tuah buat sosok kelahiran asli Jakarta ini.

Dan hari ini selepas sepuluh tahun mengemudi pasaran Pop Indonesia dan nusantara, Afgan muncul dengan sebuah naskhah kompilasi yang lengkap dengan 14 lagu terbaiknya termasuk beberapa lagu baru serta rakaman semula.

Mengenal Afgan dan corak muziknya sebetulnya dia tidaklah begitu grip my soul. Balada nyanyianya dalam lagu seperti Jodoh Pasti Bertemu dan Bukan Cinta Biasa khususnya sekadar meneruskan apa yang pernah dibawa Glenn Fredly, Marcell, Anuar Zain dan Rio Febrian.

Namun untuk menjadi Pop star dalam lapangan komersil lagu-lagu begitu harus diketengahkan terlebih dahulu untuk mengukuhkan nama sebagai penyanyi yang diyakini bakatnya. Beberapa single up-tempo seperti Pesan Cinta, Katakan Tidak, Wajahmu Mengalihkan Dunia dan Tak Peduli meneruskan populariti Afgan sebagai soloist Pop.

Hanya sehingga Afgan memperkenalkan single Percayalah bersama Raisa dan Kunci Hati menerusi album SIDES membuka mata saya akan keseriusan muzik yang ada pada Afgan. SIDES memberi satu dimensi berbeza dalam persembahan muzik Afgan yang lebih tastefully produced.

Beberapa lagu dalam SIDES benar-benar hebat produksinya. Selain Kunci Hati dan Percayalah lagu-lagu seperti Berani Sadari, Knock Me Out dan Setia Menunggu memberikan standard muzik Afgan pada tahap yang lebih tinggi dan membanggakan. Dan sejak itu, saya kira Afgan sudah berjaya menawan perspektif muzik seperti standard yang saya fikir sepatutnya.

Kelahiran Dekade sebagai sebuah pengalaman sedekad muziknya juga saya sifatkan sebagai sebuah album yang solid sifatnya. Lagu baru kolaborasi bersama Rendy Pandugo dan Isyana Saraswati berjudul Heaven bikin saya semakin kagum dengan citarasa muzik Afgan.

Lagu ini cukup sempurna sifatnya sebagai sebuah kolaborasi yang begitu segar dan terkini begitu juga dengan trak Sudah yang begitu baik penciptaannya. Namun pendengaran saya tentu saja teralih pada kolaborasi Afgan bersama Sheila Majid dalam Bawalah Cintaku.

Lagu karya Bebi Romeo yang diproduksi semula oleh Andi Rianto dengan susunan string lima bintang yang begitu hebat sekali produksinya. Saya jujur melayang mendengar versi duet ini yang cukup lembut, sederhana tetapi sempurna sebagai sebuah naskhah Pop yang menyenangkan.

Afgan di aras satu dekad ini sudah berdiri sama tinggi dengan senior lainnya seperti Marcell juga Glenn dalam kraf muzik yang semakin disenangi dan diterima mudah pasaran yang lebih besar skalanya. Saya kira penggemar Afgan tidak hanya terikat pada satu kelompok tetapi mampu menawan penggemar cross genre lainnya.

Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se