Saya mendengar Takdir (Dayang Nurfaizah) ketika album ini diedarkan sekitar awal
tahun lalu dan terbit satu rasa betapa istimewa karya ciptaan Hazami dalam
mencorak satu komposisi muzik yang memberi justifikasi pada vokal Dayang. Dan jujur
dalam banyak-banyak lagu dalam album sepenuhnya balada itu, Takdir antara lagu dengan
persembahan vokal terbaik Dayang.
Dalam erti
kata lain saya puas mendengar butir sebutan dan feel Dayang dalam lagu tersebut.
Takdir menjadi lagu kedua ciptaan Hazami buat Dayang. Kredit juga goes to Genervie Kam sebagai produser lagu tersebut pastinya. Coretan Cinta yang
dimuatkan dalam album Dayang Sayang Kamu menjadi naskhah pertama ciptaan Hazami
buat Dayang.
Kemudian saya
mencari semula beberapa lagu ciptaan Hazami yang dinyanyikan penyanyi lain
seperti Sarah (Tiada Dikau Tiada Makna
& Cuma Permainan), Fazli Zainal (Harapan), Anuar Zain (Simpati Cintamu),
Azharina (Rawan), Nikki (Pinta) dan Liza Hanim dengan lagu Cinta Kelana yang dimuatkan dalam
album penuh terakhirnya Imagin sekitar 2007.
Ternyata lagu-lagu
ciptaan Hazami punya dinamik melodi yang cukup bagus sekali. Kraf muziknya masih
berlatar melodi balada melayu yang biasa kita dengar tetapi apa yang lebih menarik
perhatian saya adalah Hazami bijak menggerakkan melodi ciptaannya sesuai
penyampaian penyanyinya.
Sekalipun tidak
semua lagu-lagu tersebut disusun dan diterbitkan oleh Hazami, tetapi kraf asal
muziknya bagi saya cukup besar sifatnya tetapi masih in control, tiada yang
terlalu mencuba menjadi luar biasa.
Hazami memulakan
karier nyanyiannya dengan populariti Sonata Musim Salju dan Tekad. Pop yang
dibawanya bersulam feel R&B tetapi masih kental feel Melayunya. Tekad masih antara lagu terbaik Hazami sehingga hari ini begitu juga Kata yang ditulis untuk album keduanya.
Lagu seperti
Mungkir Bahagia bagi saya antara naskhah melodi yang cukup cemerlang
penciptaannya yang memiliki semua elemen penting untuk menjadi malar segar. Dan formula serupa diteruskan dalam lagu Kata Cinta Madah Dusta (Album
Nyata) dan Yang Pertama (Yang Pertama/Running) namun dua single tersebut sedikit
gagal mendapat perhatian.
Pinta yang
dicipta untuk Nikki masih antara komposisi terbaik Hazami yang pernah dicipta
sepanjang kariernya selain Rawan persembahan Azharina. Skala muzik Pinta cukup
luar biasa bagi saya dan apa yang lebih luar biasa adalah persembahan serba
sempurna Nikki dalam lagu yang dimuatkan dalam album berjudul Maharani
tersebut.
Sebuah lagi
lagu yang cukup underrated adalah karya Hazami buat Amylea menerusi debut Selepas
3. Lagu berjudul Andai dengan feel R&B – Saya sukakan komposisi simple lagu
begini. Groove masih terasa dan gabungan vokal Amylea dan back-up vokal yang
dibuat Hazami cukup istimewa sekali.
Groove yang sama kental dalam album Nyata yang saya sifatkan sebagai album terbaik sepanjang karier Hazami.
Tahun lalu sebelum melibatkan diri dalam pertandingan Gegar Vaganza, dia sempat menghasilkan single ketuhanan berjudul Maha. Lari daripada skop balada ala Mungkir Bahagia, lagu tersebut bagaimanapun tidak begitu mendapat perhatian. Melodinya baik cuma mungkin bukan untuk pasaran massa.
Terkini, Hazami sudah menyiapkan rakaman lagu
terbaru Aishah berjudul Malar dan kita
masih lagi menanti masanya untuk single tersebut dikeluarkan. It is good to know masih ada yang mampu
melihat karya Hazami masih memiliki sakti. Untuk popular tiada jaminan tetapi untuk
menjadi timeless dan sentiasa boleh didengar pada bila-bila masa itu pasti. Malah
saya kira karya-karya Hazami biar kental jiwa melayunya tetapi masih punya
kelas dan lebih baik daripada mana-mana lagu komposer muda seperti, ermm tidak
mengapalah.
Terus sukses
buat Hazami daripada Muzik Kita. Berikut Senarai Lagu Terbaik Ciptaan Hazami
sepanjang masa.
PINTA
Penyanyi:
Nikki
Album: Maharani
(2005)
Arranger /
Produser: Sharon Paul
Semua tentang
lagu ini bagi saya cukup timeless –
baik penciptaan melodi, lirik, susunan muzik cukup kemas Sharon Paul dan yang
pastinya vokal memukau Nikki yang memberi justifikasi terbaik dalam lagu
berjudul Pinta ini. Truly masterpiece!
KATA
Penyanyi:
Hazami
Album: Kata
(2005)
Formula Pop
paling cemerlang sepanjang karier Hazami. Kraf lagu ini cukup asli dalam acuan
yang tersendiri. Biar usia lagu ini sudah lebih sepuluh tahun namun ia masih segar
untuk didengar tanpa jemu dan tanpa rasa ke belakang.
SIMPATI CINTAMU
Penyanyi: Anuar
Zain
Album: Anuar
Zain (2011)
Arranger /
Produser: Irwan Simanjuntak
Sayang lagu
ini terbiar begitu sahaja tanpa didengar umum kecuali penggemar Anuar. Landskap
penciptaan Simpati Cintamu sememangnya acuan muzik yang biasa ditulis Hazami (dengarkan
lagu-lagu dalam album Yang Pertama…Running). Irwan Simanjuntak yang bertindak
sebagai arranger membuatkan standard lagu ini menjadi lebih baik dan
menjadikannya cukup kemas sekali.
RAWAN
Penyanyi:
Azharina
Album: Rawan
(Single)
Antara lagu
ciptaan Hazami yang datang dengan killer chorus. Melodi lagu ini cukup syahdu, melankolik
yang terlalu but feel lima bintang Azharina dengan skil nyanyiannya membuatkan segala
kesyahduan melodi ini tidaklah kedengaran terlalu meleweh (Atau saya yang
in-denial lol).
ANDAI
Penyanyi:
Amylea
Album:
Selepas 3 (2008)
Arranger /
Produser: Hazami
Saya sukakan
simplicity yang ada dalam lagu ini. Latar
muzik R&B yang cukup minimal tetapi masih memilki groove yang cukup baik. Mendengarkan
semula lagu ini sekarang membuatkan saya fikir Hazami sudah 10 tahun ke depan
berbanding lagu-lagu yang berada di carta teratas hari ini.
TIADA DIKAU TIADA MAKNA
Penyanyi:
Sarah
Album: Tiada
Dikau Tiada Makna (2005)
Arranger /
Produser: Hazami
Inilah yang
saya maksudkan pabila saya katakan Hazami seorang produser / komposer yang
bijak memberi naskhah yang mampu memberi justifikasi pada kemampuan penyanyinya.
Dinamik vokal Sarah cukup dirasai dalam lagu ini. Saya cukup puas mendengar
penyampaian hebatnya yang pastinya datang daripada kekuatan melodi yang dicipta
Hazami. Sebuah lagi lagu dalam album serupa ciptaan Hazami buat Sarah berjudul
Cuma Permainan.
MUNGKIR BAHAGIA
Penyanyi:
Hazami
Album: Kata
(2005)
Hazami membawa
ilham Balada ke satu tahap yang lebih kemas dan berstruktur. Saya sukakan corak
kemasan muzik Mungkir Bahagia dan tentu saja feel yang cukup mendalam daripada
Hazami. Contoh terbaik naskhah malar segar yang akan sentiasa senang untuk dinikmati.
CINTA KELANA
Penyanyi: Liza
Hanim
Album:
Imagin (2007)
Arranger /
Produser: Genervie Kam & Hazami
Imagin saya
sifatkan sebagai karya terbaik Liza Hanim. Puas, itu perkataan yang tepat
menggambarkan betapa senangnya saya mendengar persembahan sempurna Liza Hanim
dalam Cinta Kelana. Sayang sekali lagu ini terpinggir dan jika saya jadi team Liza
lagu ini dan sebuah lagi lagu berjudul Semilir akan saya rilis semula.
Penyanyi:
Dayang Nurfaizah
Album:
Dayang Nurfaizah (2017)
Arranger /
Produser: Genervie Kam
Sebuah lagi
gabungan sempurna Hazami dan Genervie yang begitu baik penciptaannya. Biar saya
lebih suka kraf muzik Coretan Cinta, tidak dinafikan Takdir lebih mudah kiranya
menangkap perhatian pendengar mass. Saya hanya berharap team Dayang akan
memberi justifikasi pemasaran yang sebaiknya untuk lagu ini. Maybe a duet
version dengan Hazami, why not kan?
PENGALAMAN CINTA
Penyanyi:
Bob
Album:
Hantaran Hati (2006)
Sebagaimana saya
puas mendengar vokal Liza dalam Cinta Kelana begitu jugalah saya puas mendengar
suara emas Bob dalam lagu ini. Kombinasi melodi, lirik dan vokal yang maha
dahsyat.
IMPIAN
Penyanyi: Jaclyn
Victor
Album:
Gemilang (2004)
Produser:
Edrie Hashim
Impian memiliki
pattern muzik kemenangan sama seperti Gemilang. Komposisi serta struktur Impian
cukup baik bagi saya Cuma lagu Gemilang terlalu besar skalanya sehingga
menenggelamkan Impian untuk menarik perhatian. Namun Impian masih lagi antara
penciptaan terbaik Hazami biar agak underrated.
thank you Muzik Kita.sentiasa memberikan pengetahuan yang bernas dan jujur.
ReplyDelete