Sebahagian 2018 berjalan tanpa kejutan menghidang sejumlah lambakan balada yang datang dengan formula serupa. Dan setelah hampir 2-3 single saya masih tidak faham apa yang membuatkan Khai Bahar begitu dijulang dan lebih saya tak faham lagu sebagus Sentiasa Merinding tak dapat airplay langsung. I mean kenapa teruk sangat taste muzik korang?
Melihat carta 10 teratas JOOX, Spotify dan RIM buat saya tepuk dahi. Radio masih lagi dengan prinsip atas permintaan tanpa mahu menjadi ‘pendidik’ – what should you listen and what you should not. Media di TV atau akhbar pun serupa. Masing-masing sibuk menjilat yang paling popular demi rating dan circulation.
Pasaran urban Pop (Bukan hip-hop) semakin jauh dengan pasaran semasa, album No.3 Atilia jauh sekali dapat kita dengar diperkatakan, NJWA yang muncul dengan EP tiga lagu yang cukup membanggakan juga semakin meragukan permintaannya. Dan jumlah 2 juta strim di Spotify untuk lagu Vibe oleh Kuizz Shah bagai tiada makna untuk pendengar lokal.
Single Vibe saya kira sudah cukup rencah untuk popular, disenangi malah digilai anak muda. Maksud saya kalau korang boleh enjoy The Chainsmoker, Post Malone, Marshmello, Sahwn Mendes tak ada alasan rasanya untuk tidak enjoy corak muzik Kuizz.
Salammusik antara grup urban yang cukup membanggakan. Saya kira kraf muzik Debar Lembut cukup membanggakan. Intepretasi muzik Melayu asli mereka cukup authentic tanpa diganggu dengan efek bunyi bising sehingga hilang keaslian penciptaan melodi.
Power Pop Vocalist seperti Sarah (Semakin), Misha Omar (Sampai Bila), Azharina (Cinta Terbagi Dua), Liza Hanim (Mimpi) dan Nora (Ada Dalam Tiada) sudah melakukan tugas mereka atas permintaan anda untuk mereka keluar dengan lagu baru. Tapi yang masih berjuta view nya di YouTube masih nama-nama pelik Floor 88 yang ulang guna formula Khalifah, Arif Bahran, Asad Motawh atau Fara Hazel yang urban pada Namanya sahaja.
Jika ada bakat baru yang benar-benar menarik perhatian saya hanyalah Aziz Harun. Setidaknya harapan untuk melihat wujudnya Jason Mraz Malaysia masih lagi ada. Aziz di bawah kendalian Faithful Music punya citarasa muzik yang ke depan dan produksi muziknya bukanlah sebarang. Yang lain tu, mungkin boleh belajar corak muzik Aziz.
CORAK PEMASARAN KAMAR SENI – BUNGA KEJAYAAN
Saya paling tertarik corak pemasaran produksi Kamar Seni yang meminggirkan terus pemasaran digital YouTube dan Online streaming. Fokus terhadap gig dan jual cara konvensional – membuktikan CD does matter! Terima kasih kerana masih percaya corak pemasaran begini kerana after all next 10 atau 20 tahun andai kata tiada lagi YouTube atau Spotify haaa nak dengar kat mana?
Saya harus respek cara Kamar Seni ini dan saya kira mereka cukup berjaya mencipta satu kelompok penggemar muzik yang menyimpang sedikit daripada pasaran radio lokal. Hari ini, back in 2016 bila saya begitu mahu Masdo dan Orkes A. Hizadin popular ketika bekerja sebagai Editor Pengisian Lokal di JOOX menjadi nyata juga setelah penat berkempen untuk menaikkan banner serta memuatkan lagu Bunga dan Kejayaan dalam most of top JOOX Playlist.
Saya kira Tak Pernah Hilang persembahan Kaer dan Amylea satu kejayaan manis buat dua bakat kelahiran Akademi Fantasia ini. Duet yang paling finest menurut saya – melodinya baik, liriknya okey dan yang pastinya vokal mereka tidak dimesinkan seperti suara Dayang dimesinkan dalam Haram (betul-betul haram).
Persembahan mereka sederhana tetapi feel sangat mendalam dan sempurna. Tiada antara mereka - baik Kaer atau Amylea ada yang mahu 'menjerit' menunjukkan siapa yang lebih tinggi nyanyiannya (Come on dah 2018, menyanyi nada tinggi melampau atau nak show off skil untuk bukti yang awak hebat menyanyi is so passe).
Persembahan mereka sederhana tetapi feel sangat mendalam dan sempurna. Tiada antara mereka - baik Kaer atau Amylea ada yang mahu 'menjerit' menunjukkan siapa yang lebih tinggi nyanyiannya (Come on dah 2018, menyanyi nada tinggi melampau atau nak show off skil untuk bukti yang awak hebat menyanyi is so passe).
Tak Pernah Hilang dibikin lembut dan menyenangkan tanpa perlu berusaha membuktikan apa-apa - just feel!
Mendengar teaser lagu-lagu baru Kaer di Insta Story miliknya buat saya fikir kita masih ada harapan untuk pasaran Urban Pop berkembang seperti mana di Jakarta. Saya ingin sekali melihat Yura, Tulus, Jaz, Vidi, Kunto Aji, Raisa dan Diastika versi Malaysia berhasil.
Dan mendegar kembali album Selepas 3 (Amylea) yang beredar kira-kira 10 tahun lalu membuatkan saya fikir album tersebut lebih segar muziknya berbanding lagu-lagu carta teratas yang ada sekarang. Semoga Amylea juga berhasil terus dengan single yang lebih baik selepas ini.
Dan dalam clan ini, seorang lagi iaitu Idayu – power house vocalist yang saya kira masih lagi mencari naskhah yang mampu memberi justice untuk kariernya. Nasihat saya, Idayu perlukan senior dalam produksi lagu yang betul-betul dapat memberi justifikasi pada vokal hebatnya. Ajai dan Azlan Abu Hassan dua nama yang saya pasti mampu memberi naskhah yang baik buatnya. Dan saya rasa Bob should join this clan. A duet with Idayu produce by Ajai akan bagi justice buat kedua-dua bakat ini. #percayalah
NOTA AKHIR:
Kita tidak lagi perlukan lagu seperti Bunga (Ara), Luluh (Khai Bahar), Di Matamu (Pian), Yang Terindah (Achey), Aqilah (Floor 88), Sandiwara(Xpose), menahan, menanggung, merintih, merindu semua tu... - Lemas, membimbangkan dan mundur!
NOTA AKHIR:
Kita tidak lagi perlukan lagu seperti Bunga (Ara), Luluh (Khai Bahar), Di Matamu (Pian), Yang Terindah (Achey), Aqilah (Floor 88), Sandiwara(Xpose), menahan, menanggung, merintih, merindu semua tu... - Lemas, membimbangkan dan mundur!
Comments
Post a Comment