Saya sering
mendengar tentang kehebatan muzik Mazlan Hamzah daripada individu-individu senior
yang terlibat secara langsung dan tidak dalam lapangan muzik lokal. Namun secara
peribadi saya tidak dibesarkan dengan lagu-lagunya. Saya hanya tahu betapa besarnya
pengaruh muzik figura yang satu ini terhadap karier Anuar Zain, Hazami dan
Sheila Majid khususnya.
Sejujurnya juga
saya hanya mendengar single Aku Cinta Padamu versi Sheila Majid terlebih dahulu
berbanding versi asal persembahan Mazlan Hamzah sendiri. Lagu yang dimuatkan
dalam solo album berjudul Refleksi yang diedarkan pada tahun 1987 itu benar-benar memberi intepretasi muzik R&B lokal tempatan yang saya kira
punya corak serupa bakat Indonesia seperti Fariz RM dan Utha Likumahuwa khususnya.
Dan terima
kasih saya buat Aszuad daripada Cloudworks kerana sudi berkongsi album yang
sangat ‘rare’ ini untuk saya dengar dan belajar lebih dalam lagi tentang
pengaruh muzik yang dibawa Mazlan Hamzah dalam gerakan muzik urban tempatan.
Mazlan
Hamzah dikemudi ilham fikir Nassier Abu Kassim ketika itu merekrut Booty Boys
menerbitkan album yang diberi judul Aku & Diriku yang diedarkan pada tahun 1984.
Sejujurnya saya tidak begitu menggemari konsep muzik Aku & Diriku yang menurut
saya terlalu kuat pengaruh Quinary M (Kugiran yang disertai Mazlan bersama Mazuin
Hamzah) especially dalam beberapa lagu balada mendayunya termasuklah duet
bersama Sheila Majid berjudul Rindu Pada Ayah yang terlalu biasa bagi saya.
Hanya selepas
tiga tahun kemuadian, Refleksi (1987) diterbitkan saya kira muzik Mazlan Hamzah
lebih ke depan. Album ini diterbitkan oleh Boon (Saya tak pasti jikan Boon ini
adalah Boon Tan) dengan barisan komposer seperti Adnan Abu Hassan, Johan
Nawawi, Iman Majid dan Mazlan Hamzah sendiri yang menulis untuk lagu Satu
Persoalan dan Kau Tiada Lagi.
Selain hit Aku
Cinta Padamu saya paling sukakan groove dalam lagu seperti Beri
Setengah Saja (Odie Agam) actually lagu ini juga pernah dirakam oleh Utha
Likumahuwa, saya tidak begitu pasti siapa yang asal menyanyikan lagu ini. Jika mengikut
selidikan saya, versi Utha Likumahuwa dimuatkan dalam album kompilasi Odie Agam
berjudul Beri ½ Saja yang diedarkan pada tahun 1988. Jadi mungkin boleh jadi ia
milik asal Mazlan.
All tima favorite saya menerusi debut ini tentu saja duet
bersama Liza Aziz menerusi lagu Satu Persoalan yang cukup indah komposisinya. Serta
beberapa trak lain seperti Tragedi yang kembali groove dan cukup segar sekali penciptaannya.
Album ini saya
kira antara karya awal gerakan muzik urban yang seiring dengan album Famieza
(Getaran), Azmil (Pilihanku), Sheila Majid (Dimensi), Salamiah Hassan (menghitung Hari) dan Anita Sarawak (Asmara).
Wonderful album tetapi terbiar. Masih kurang atau hampir pasti tiada generasi
baru yang mahu meninggikan naskhah ini.
Jujur sedikit
terkilan juga sedih melihat karya-karya hebat begini tidak ditinggikan
darjatnya. Lihat sahaja di negara seberang Indonesia. Karya-karya Candra Darusman,
Odie Agam, Utha, Fariz RM sentiasa dirakam semula dengan intepretasi yang
terkini dan moden sekali.
Maliq & d’Essentials
mengembalikan pengaruh pemuzik legenda ini dalam album terkini mereka seperti Sriwidari
dan Musik Pop dengan cukup kental sekali pengaruh Indo Pop 80-an yang
dimodenkan dengan cukup menyenangkan sekali.
Saya tidak
tahu siapa yang mahu mengemudi impian Muzik Kita ini untuk menjadi kenyataan. Tapi
saya sudah beberapa nama yang molek untuk merakam semula lagu hebat seperti
Getaran - Famieza (Dayang Nurfaizah), Persis Kekasihku - Sheila Majid (Liza Aziz),
Melodi Cinta - Mazlan Hamzah (Anuar Zain), Pilihanku - Azmil (Ferhad), Cintamu
Muzik di Hatiku – Anita Sarawak (Noryn Aziz), Kadangkala - Salamiah Hassan (Adibah Noor), Dia - Fran (Syafinaz), Kau Tinggi di Awan Biru – Sharifah
Aini (Siti Nurhaliza) dan Hanya Kasih – Uji Rashid (Ernie Zakri).
Buat setakat
ini, hanya impian sahajalah belum ada perkembangan positif media kita untuk
meninggikan muzik lokal. Yang masih ditinggikan hanyalah cerita sakit mental
pelantunnya.
Comments
Post a Comment