Ketika Purnama
Merindu diedarkan kira-kira 20 tahun yang lalu nama Siti Nurhaliza meniti bibir
pengikut muzik Pop lokal bukan sahaja kerana bakat nyanyiannya malah peribadi
yang sangat disenangi (sehingga kini). Siti dengan pasukan pemasaran muzik SRC
(Suria Records) dengan mastermind Tan Su Lok dan Adnan Abu Hassan meninggikan
standard muzik Pop Siti ke tahap yang lebih baik.
Saya masih
memiliki salinan kaset yang dibeli ketika masih dibangku sekolah dahulu. Dan obsesi
terhadap lagu Sendiri juga Satu Cinta Dua Jiwa dan Tak Boleh Lupa ketika itu sehingga
hari ini masih menjadi senarai teratas lagu kegemaran penyanyi hebat ini.
Adiwarna
yang membawa maksud amat indah beredar selepas kejayaan Jerat Percintaan, Aku
Cinta Padamu dan Cindai yang meneruskan gemilang nama Siti ketika itu yang
cukup digilai semesta nusantara.
Tidak salah
kiranya kami meletakkan Adiwarna sebagai acuan Pop yang mana formulanya diguna
pakai label-label rekod yang lain dalam ‘mencipta’ Siti Nurhaliza versi mereka.
Lihat sahaja bagaimana formula menggunakan penerbit yang cukup ramai dalam satu
album digunapakai dalam album Satu Per Satu – Elly Mazlein (NAR Records), Sarah
(NAR Records) Kembali – Intan Sarafina (Warner Music), Puteri Jelmaan – Liza Hanim
(SRC) malah Kirana (BMG) persembahan Nora yang diedar sekitar tahun 2000.
Adiwarna menampilkan
nama-nama besar produksi muzik tempatan ketika itu seperti Adnan Abu Hassan, LY,
Azmeer, Azlan Abu Hassan, Johari Teh dan Salman yang mencorak
Adiwarna sebagai taruhan Pop yang hebat tidak hanya dari segi penjualan 4x
Platinum (100,000 Unit) malah meninggikan nama Siti di tanah seberang dengan
hit Menyintaimu Selamanya (Sendiri)
hasil nukilan LY dan Baiduri.
Cukup kemas sebagai sebuah album Pop yang sederhana produksinya saya kira itulah kunci kejayaan Adiwarna dalam memikat pendengar massa ketika itu. SRC, Siti dan produser muziknya tidak terlalu ambitious merangka kerjaya Siti dan kekal pada fragmen muzik yang tidak mencabar mana-mana level muzik Pop semasa tetapi mencipta benchmark yang menjadi ikutan.
Cukup kemas sebagai sebuah album Pop yang sederhana produksinya saya kira itulah kunci kejayaan Adiwarna dalam memikat pendengar massa ketika itu. SRC, Siti dan produser muziknya tidak terlalu ambitious merangka kerjaya Siti dan kekal pada fragmen muzik yang tidak mencabar mana-mana level muzik Pop semasa tetapi mencipta benchmark yang menjadi ikutan.
Menyemak
indeks lagu-lagunya daripada hits Purnama
Merindu (Azmeer) sehingga all time
favorite kami Satu Cinta Dua Jiwa
(Azlan Abu Hassan), tidak salah kiranya Adiwarna diangkat sebagai Album
Terbaik Anugerah Industri Muzik ke-6 (1999) menolak terus 3 saingan utamanya
Masyur (Noraniza Idris & Pak Ngah) Syukur (Raihan & Farihin Abd Fattah)
dan Bikin Wilayah (Search & M.Nasir).
Selain membawa
pulang trofi Album Terbaik, Adiwarna turut pulang dengan trofi Album Pop
Terbaik mengenepikan saingan hebatnya Anuar Zain (1998), Fauziah Latiff (Jee’98),
Saleem (Maaf) dan Slam (Dalam Harapan).
Balada yang ada sebagai pengisian Adiwarna bersifat timeless sesuai dengan selera muzik penggemar muzik tempatan. Dengar struktur muzik Demi Kasih Sayang yang masih diguna pakai oleh bakat-bakat baru baik penyanyi mahupun komposer yang mula masuk industri muzik tempatan.
Pada AIM ke-6, Siti turut mengungguli kategori vokal menewaskan nama senior seperti Aishah, Fauziah Latiff, Noraniza Idris dan junior di SRC iaitu Liza Hanim. Nyanyian merdu Siti nyata tidak dapat disangkal sekalipun sejujurnya saya lebih senang mendengar persembahan sederhana Aishah menerusi album Tiada Akhirnya.
Balada yang ada sebagai pengisian Adiwarna bersifat timeless sesuai dengan selera muzik penggemar muzik tempatan. Dengar struktur muzik Demi Kasih Sayang yang masih diguna pakai oleh bakat-bakat baru baik penyanyi mahupun komposer yang mula masuk industri muzik tempatan.
Pada AIM ke-6, Siti turut mengungguli kategori vokal menewaskan nama senior seperti Aishah, Fauziah Latiff, Noraniza Idris dan junior di SRC iaitu Liza Hanim. Nyanyian merdu Siti nyata tidak dapat disangkal sekalipun sejujurnya saya lebih senang mendengar persembahan sederhana Aishah menerusi album Tiada Akhirnya.
Mendengar Adiwarna
hari ini membuatkan saya faham mengapa album ini meminggirkan album lainnya
sebagai album terbaik yang diedarkan sekitar tahun 1998. Evergreen mungkin
perkataan yang tepat menggambarkan Adiwarna sebagai naskhah Pop malar segar
yang diterima sehingga hari ini.
Hai, bacaan yang menarik! Memandangkan saya peminat muzik Dato' Seri Siti Nurhaliza, Adiwarna memang saya setujui sebagai sebuah album pop kekal segar malar meskipun saya secara peribadi menganggap Transkripsi sebagai magnum opus DSCT.
ReplyDeleteCuma cadangan saya (mungkin untuk penambahbaikan laman Muzik Kita), hidupkan feature 'author' pada setiap post di sini, kerana jujurnya saya kurang jelas, adakah Muzik Kita sebuah gerakan pemerhati-pemerhati muzik secara kolektif atau orang perseorangan. Kerana saya dapati, kebanyakan ulasan dan pendapatan ada bauran citarasa peribadi, jadi eloklah kiranya jika kita (pembaca) dapat tahu siapakah empunya pandangan.
Sekadar cadangan saja.
Apapun kandungan yang baik!
Rasanya album Siti Nurhaliza 1997 dan Puncak Kasih Ziana Zain 1997 yang menjadi benchmark pertama menggunakan ramai penerbit.
ReplyDelete