Skip to main content

#Review Young Adults – Well Grown Bil! Persembahan Pop Urban Secukup Rasa

Meneliti pasaran muzik niche seperti indie dan urban lokal saya kira Malaysia tidak pernah haus dengan anak-anak muda yang sentiasa mahu melakukan sesuatu yang keluar daripada kepompong muzik Melayu yang tipikal. 

Mungkin daripada segi skala evolusi muzik kita agak kecil berbanding negara seberang Indonesia yang hari ini mampu bangga dengan Dipha Barus, Adrian Khalif, Teddy Adhitya, Teza Sumandra, Eva Celia dan Rinnie Wulandri umpamanya.

Namun saya kira kita masih bertuah memiliki syarikat rakaman lokal seperti Yuna Room Records yang sentiasa mahu memasarkan karya-karya yang datangnya daripada anak muda seperti Bil Musa ini umpamanya.

Setelah debut self-titled yang diedarkan sekitar tahun 2015, Bil tahun lalu muncul dengan dua single perdana yang turut dimuatkan dalam album keduanya berjudul Young Adults ini. Dua single yang saya maksudkan adalah No More Excuse dan Adakah Ini yang cukup kuat pengaruh Yuna sebetulnya. But that’s really ok Bil.

Album ini dibuka dengan trak No More Excuse yang begitu Mannequin sekali acuan muziknya diikuti trak Owe It All to You  yang ada semua elemen magical, fantasy feel sampailah masuk ke korusnya yang betul-betul buat saya melayang dengan struktur melodi lagu ini. This is definitely my repeat mode track dalam album ini.

Adakah Ini pure ballad yang saya kira agak predictable tetapi saya sangat sukakan penulisan lirik lagu ini. Seawal bait “Berbual hingga larut malam, Tiada malu tiada segan, Diselimuti dengan keselesaan, Keadaan ini sungguh mengancam.” Saya sudah khayal dengan pengucapan Bil yang betul-betul masuk jiwanya. Segala magis keindahan Adakah Ini diteruskan dalam sebuah lagu lagu terbaik album ini berjudul Sejarah yang juga begitu baik penghasilannya.

Saya begitu sukakan transisi daripada satu lagu ke satu lagu yang lain. Ia ibarat satu journey perasaan dalam melodi-melodi yang indah dan sedap didengar berserta cerita cinta, angan-angan muda-mudi dalam penulisan liriknya. Hal-hal ini anda boleh dapat dalam hampir kesemua lagu terutama sekali track I Wanna Dance, 4 AM, Lay Me Down dan Nineteen.

Apa yang pasti Young Adults membuktikan Bil semakin jelas dengan arah muziknya. Album ini kalau kena percaturannya dan pada masa yang sama mendapat sokongan skala besar pasaran massa saya kira Bil boleh merasa setidaknya masuk carta lagu 10 teratas radio.

Tapi bila saya fikir lagi, sebetulnya Bil boleh pergi jauh ke pasaran nusantara daripada fokus pasaran lokal sahaja sebab jadi juara dekat Malaysia ni apresiasinya sekejap sahaja. I do hope that Young Adults boleh bawa Bil keluar daripada pasaran lokal. Tak kisah sekecil mana pun festival muzik luar sana dan evolve lah menjadi pemuzik yang lebih matang dan bijak di masa depan. Sungguh!

Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se