Skip to main content

#RetrospektifMuzik Sheila Majid - 32 Tahun Nan “Gemilang” Seorang “Legenda” Muzik Tempatan

Transisi muzik Malaysia secara umum dari awal era P.Ramlee sehingga legasi yang dicipta Sudirman, Search dan Siti  Nurhaliza mencipta momen tersendiri buat bakat-bakat muzik yang cukup tersendiri ini.

Nama Sheila Majid tidak akan terlepas bila persoalan siapa ikon muzik tempatan diajukan. Bermula cukup yakin dan berbeza dengan single pengenalan - Pengemis Muda yang dimuatkan dalam debut Dimensi Baru (1985).

Dia menarik minat ramai penggemar  muzik tempatan ketika itu dengan groove serta attitude muzik yang disifatkan bercitarasa tinggi. Nama Sheila Majid ketika itu sedikit sebanyak membuka ruang bagi pemuzik Pop dengan pengaruh R&B dan Jazz seperti Fairuz Hussein dan Famieza.

“Boneka” - 13 Tahun Selepas Cinta Kita

Dalam temu bual bersama Selamat Pagi Malaysia, Sheila Majid memberitahu Boneka mengambil masa 2 tahun pembikinan. 4 daripada 100 lagu pertama yang diterima dipilih untuk dimuatkan dalam album ini.

Boneka hadir dengan 10 trak dalam nuansa yang saya sebut sebagai “Pop Sheila” solid sebagai sebuah naskhah yang lengkap sebagai pengubat rindu penggemarnya. Boneka lebih istimewa kerana menampilkan lagu ciptaan Azman Abu Hassan berjudul Kasih Abadi yang disusun dan diterbitkan oleh Tohpati.

Boneka, Melukis Dunia dan Lebih Dewasa meneruskan legasi Sinaran, Warna & Memori. Balada dalam Haruskah Ku Pergi, Aku Untukmu dan Kasih Abadi sudah pasti menjadi pengubat rindu Kerinduan, Ku Mohon, Percayalah dan Cinta Jangan Kau Pergi.

Tohpati yang bertindak sebagai produser bagi kebanyakan lagu dalam album Boneka saya kira memahami apa yang dimahukan penyanyi senior seperti Sheila Majid. Album ini datang dengan satu konsep yang solid dan tidak terlalu mencuba untuk berkompromi dengan pasaran semasa.



Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se