Skip to main content

10 (Sebelas) Lagu Siti Nurhaliza Ini Patut Dirakam & Dirilis Semula

Ada beberapa entri yang admin tertangguh sebetulnya #BetariSeni: Aishah dan #Soundwave – 3 Pemuzik Masa Hadapan Tempatan. Tapi bila dah masuk ulang tahunnya Siti rasanya kita harus bagi ruang sedikit meraikan bintang hati yang satu ini. 

Saya rasa sekecil manapun minat terhadap Siti pada setiap pada kita ada lagu daripadanya yang menjadi kegemaran. Begitulah luar biasanya Siti.

Satu Cinta Dua Jiwa antara lagu awal all time favorite admin. Very Pop and current ketika dipasarkan. 

Berikut 10 (Actually sebelas sebab tak boleh buang satu pun) Lagu yang kami rasakan patut dirakam atau dirilis semula menjadi satu album yang solid dan powerful. Kenapa? Kerana keindahan penciptaan melodi serta nilai komersil yang masih relevan untuk dipasarkan.


SEBENAR CINTA
Album: E.M.A.S
Komposer: Ajai
Penulis lirik: Siti Nurhaliza

Struktur lagu ini menampilkan sisi cukup moden seorang Siti Nurhaliza. Feel, vokal dan sebutan Siti sangat sedap dalam lagu ciptaan Ajai yang amat catchy ini. Saya sering mengharapkan Siti menyanyikan lagu ini dalam persembahan konsert nya tapi amat jarang dapat mendengar. Ini antara fast track terbaik Siti selain ciptaan Damien & Lah – Siti Situ Sana Sini.

BERADU DI KHAYALAN
Album: Safa
Komposer: Aubrey Suwito
Lirik: Tisha

Saya kira jika lagu ini dirakam semula dengan susunan muzik full string yang dikendali Aubrey, Beradu di Khayalan mampu jadi naskhah yang besar. Suara Siti dengan lagu begini menyatu sempurna.

GELORA KASIH
Album: The Best of Siti Nurhaliza
Komposer: Fauzi Marzuki
Lirik: Lukman S

Fauzi Marzuki saya kira bijak membaca air suara Siti. Gelora Kasih membawa persembahan vokal Siti pada tahap yang cukup baik dan moden. Feel R&B dalam lagu ini masih segar didengar biar sehingga hari ini.

SALJU KASIHN-NYA
Album: Pancawarna
Komposer: Adnan Abu Hassan
Penulis lirik: Hani MJ

Lagu ini sudah berusia hampir 20 tahun sejak diedarkan pada 1999 dan sehingga hari ini saya masih terbuai sayu dan beremosi dengan persembahan vokal cemerlang Siti. Pancawarna antara album yang banyak lagu dengan nilai komersil yang tinggi tetapi tidak diberi justifikasi untuk didengar dengan lebih meluas. This piece will always be my personal favourite. Vokal Siti pada tahap paling lepas, paling sedap!

BICARA LUKA
Album: Siti Nurhaliza
Komposer: Fauzi Marzuki
Penulis lirik: Amran Omar

Feel soul dalam lagu ini jika dibikin semula dengan susunan yang lebih soulful (rif-rif gitar blues) mampu jadi trak yang sangat besar jiwanya. Dengar alunan merdu Siti mengalun bait “Tak ubah sandiwara memukau hanyalah di depan mata...”  Bam!

BULAN YANG MESRA
Album: Lentera Timur
Komposer: Khairil Johari Johar
Penulis Lirik: Zubir Ali

Membaca teks lirik Zubir Ali bagai satu persembahan puisi nan puitis. Susunan kata-katanya kemas dan berseni. Bait “Nur makrifat yang menyala, senyum malaikat sang kekasih…” menyatu baik dengan melodi yang cukup lembut ditulis Khairil Johari Johar.

CINTAMU
Album: Hadiah Daripada Hati
Komposer: Sharon Paul
Penulis lirik: Ahmad Fedtri Yahya

Ketika lagu ini diterbitkan sekitar 2007, imaginasi saya jauh membayangkan lagu ini bakal jadi the next Aku Cinta Padamu. Struktur lagu ini serupa dengan ACP tapi lebih solid, merdu dan sweet. Lagu cinta

TANPAMU
Album: CTKD
Komposer: Charly ST12
Penulis lirik: Charly ST12

Ini lagu ‘leman’ yang paling syahdu, mendayu dan meleleh sekali. Value untuk lagu ini popular sekarang sangat tinggi. Mungkin masa dirilis lagu ini tidaklah begitu memonopoli pasaran, tapi peluang Tanpamu duet Siti bersama Krisdayanti ini untuk laku keras hari ini sangat besar.

RUPANYA KITA SERUPA
Album: Transkripsi
Komposer: Cat Farish
Penulis lirik: Cat Farish

Lagu ini sentiasa ada dalam playlist lagu-lagu waktu hujan saya. Karakter vokal Siti dengan flawless falsetto dan sebutan cara tersendirinya itu buat trak ini sangat memikat sekali. Jarang dapat dengar Siti tenang dalam merdunya.

SEKIAN LAMA
Album: Hadiah Daripada Hati
Komposer: Azlan Abu Hassan
Penulis lirik: Azalea

Bila orang tanya apa lagu terbaik Siti pada saya. Tanpa perlu fikir lama Sekian Lama adalah jawapannya. Formula Disney song dalam melodi Azlan Abu Hassan saya kira cukup serasi dengan corak vokal Siti. Saya sering membayangkan lagu ini dipersembahkan dalam persembahan live full string pasti merinding sekali dibuatnya. Lagu ini tidaklah terlalu dikenali dikalangan kelompok bukan pendengar Siti tapi saya percaya jika dipasarkan semula ia mampu memikat sesiapa sahaja. Saya berharap satu hari Siti dapat rakam lebih lagi lagu daripada Azlan Abu Hassan.

KU MENUNGGU
Album: Prasasti Seni
Komposer: Aidit Alfian
Penulis lirik: Habsah Hassan

Paling lembut, merdu dan membuai. Ku Menunggu antara jenisan lagu yang benar-benar menyerlahkan vokal Siti pada tahap paling baik. Sebuah lagi lagu yang saya sering bayangkan betapa indahnya dipersembahkan dalam orkestra lengkap.



Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se