Skip to main content

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992.

Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993, punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika.

Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu.


Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama. Sejarah yang tidak mungkin dipadam sehingga hari ini. Ning cuma tewas bagi kategori vokal ditangan Shima menerusi album Shima 3 yang menampilkan hit, Teringin.

Segala magis-magis yang direncana Sony Music bersama JP Abdullah dan Jari ini begitu menjadi sekali. Saya kira antara faktor utamanya adalah kerana ketika itu bakat-bakat baru yang hadir semuanya berlegar idea serupa dan Ning hadir dengan satu corak suara dan balada yang sedikit berbeza.

Lihat sahaja lagu-lagu dama dua album terawal seperti Kerana Fitnah, Mungkin, Izinkan, Penjara Kasih dan In Another Life yang semuanya punya feel international – baik daripada nyanyian Ning sehinggalah penciptaan serta produksi muziknya. All that sax dalam Penjara Kasih just a great masterpiece.

BRANDING NING SEBAGAI PENYANYI POP YANG TERSENDIRI
Melengkapkan portfolio seni Ning sebagai penghibur Pop, album Teguh muncul dengan lebih solid, kemas dan hebat sekali. Dikemudi produser muzik Mark J. Feist (Individu yang juga produser Mary J Blige, Spice Girls, Kelly Rowland dan Emotion oleh Destiny’s Child)

Teguh adalah album terbaik Ning melangkaui mana-mana album sekali pun. Di bawah kendalian juga pengawasan Johari Teh sebagai penerbit eksekutif, album ini turut menampilkan lagu ciptaan Hari dan Boon Tan juga Ramli M.S sebagai arranger.

Album ini membawa standard muzik Ning lebih tinggi dan meninggalkan semua penyanyi Pop balada ketika itu (Ziana Zain, Fauziah Latif) yang masih menggunakan formula balada yang serupa dalam album-album mereka.

Teguh menjadi bukti kesungguhan juga keseriusan Ning dalam mencipta sesuatu yang berbeza dan lebih bersifat antarabangsa. Selepas Teguh Ning tampil dengan album Inggeris Always yang sekali lagi memberi impak luar biasa dalam kariernya. Lagu-lagu seperti Human, You Promised But You Lied dan You & I antara naskhah yang mendapat perhatian.

ANDRIAN HOBS, JUSTIN WILLIAM DAN PENIPUAN WANG 900K
Masih ingat dua nama ini? Kalau tidak, mereka berdua adalah pengurus yang dilantik oleh pihak Ning untuk merencana karier bintang ini ke peringkat antarabangsa namun kerana dua individu ini jugalah Ning hampir diisytihar sebagai bankrup.

Impian Ning untuk ke peringkat antarabangsa terkubur dengan begitu sahaja. Malah selepas itu, bak jatuh ditimpa tangga satu per satu kontroversi melanda bintang ini sehingga dia disisihkan kadang dikeji.

Bermula dengan kes cium Julio Iglesias selepas persembahan di Kuala Lumpur sehinggalah kes yang paling meninggalkan kesan sepanjang kariernya – fantasi seks dengan lima lelaki menerusi temu bual majalah FHM keluaran tahun 2000.

FANTASI SEKS LIMA LELAKI, BEST BUTT AWARDS – “After All Fantasy is Just a Fantasy..”
Masih ingat Miss Ribut menerusi pojok Mingguan Malaysia? Dialah individu pertama yang membesarkan isu fantasi seks Ning dalam majalah FHM ini dengan begitu meluas sekali. Ning ketika itu sehingga dilabel sebagai tidak bermoral.

Whats your biggest unfulfilled fantasy?
I know it’ll never happen but it involves five guys and me. All at the same time.

Dan nyata kenyataan ini dipandang berat masyarakat lalu menghentam Ning habis-habisan. Media semakin kurang menyokong dan memberi liputan serta album Pujaanku (1999) dipandang sepi. Namun begitu provokasi Miss Ribut seperti mahu melihat Ning dibenci atau mahukan akhbar mereka laris sehingga dia lupa untuk menyatakan ayat akhir Ning dalam temu bual tersebut;

After all fantasy is just a fantasy. Haha…

Nama Ning agak sepi selepas dihimpit kontroversi demi kontroversi. Kemunculan Ning semakin samar selepas episod hitam ini dia disifatkan lupa diri, punya masalah sosial dan sehinggakan album Natural Woman yang diterbitkan di Jepun tidak sampai edarannya ke Malaysia kerana peluang yang semakin menipis untuk dirinya menonjol ketika itu sehinggalah isu-isu pengedaran.

“NATURAL WOMAN” PERTARUHAN YANG AMAT MEMBANGGAKAN
Ning bersama AMS Records yang dimiliki Masaki Ueda dan Chica Asamato mengambil masa setahun menerbitkan Natural Woman yang solid sound dance, Pop & R&B yang balance dalam kualiti rakaman yang cuku hebat sekali.

Empat lagu dicipta Ning menerusi album ini seperti No No dan Keep On Movin’ ditulis dalam studio di sana. Ning menghabiskan masa setahun menghasilkan Natural Woman untuk diedarkan di pasaran Jepun pada tahun 2001.

Natural Woman menampilkan sisi urban seorang Ning Baizura. Biar ketika itu tiada lagi media massa yang mempedulikan album tersebut, Saniboey Mohd Ismail – Editor Sentiasa Manja ketika itu memberi ruang untuk Ning kembali mengisi muka depan majalah.

Zurina Waji menerusi Sentiasa Manja isu November 2001 menemu bual Ning dalam satu temuramah yang cukup personal sekali. Tentang bagaimana dia menghadapi hidup selepas kontroversi, kekuatan dan obsesinya ketika itu – album Natural Woman.

No way Ning akan pergi International macam apa yang Ning cakap 10 tahun lalu. No way untuk record English album dan jual berjuta…

Dan atas alasan itu dia mengembara ke Jepun sendiri untuk merakam Natural Woman to up lift the standard muziknya ke peringkat lebih baik. Jadi di sini Ning melalui satu lagi episod kehidupan yang lebih jelas akan arah muziknya.

Bersama AMS Records kembara Ning disusun kemas. Peluang baginya memprosi bakat di Tokyo, Osaka dan Nagoya berjalan lancar. Dan dengan bantuan Chica juga Ning berjaya mendapat slot persembahan di kelab Jazz terkemuka Blue Note yang hanya menampilkan penghibur kelas satu dunia seperti Chaka Khan.

Sejujurnya fasa Natural Woman ini adalah fasa terbaik Ning dalam pengurusan kerjayanya di bawah kendalian Vernon. Ning mula terlibat dengan produksi-produksi yang lebih kecil skalanya tetapi berjiwa besar. Filem pendek Malaikat Di Jendela antara contoh terbaik.

KORDINASI KARIER BERSAMA VERNON KEDIT
Ning mula bangkit dalam rencan karier yang lebih terancang bersama Vernon. Ning dalam artikel Sentiasa Manja menyifatkan dia memerlukan tenaga muda yang punya drive untuk menggerakkan kerjayanya ke peringkat yang lebih matang dan baik. Oleh itu hadirlah Ning Inc yang ditubuhkan untuk pemasaran Ning yang baru.

Bersama Vernon, Ning menemukan formula baru serba segar dalam album terbitan Ajai berjudul Selagi Ada…Ning. Album ini menjadi comeback terbaik di pasaran semasa. Lagu-lagu seperti Kembali dan Selagi Ada Cinta meletakkan Ning kembali menguasai carta radio serta mengembalikannya ke pentas AIM juga Juara Lagu.

Dan selepas itu satu demi satu kejayaan dilakar. Selepas Selagi Ada Cinta dinobat sebagai Lagu Terbaik Anugerah Industri Muzik dan tahun berikutnya Awan Yang Terpilu mengulang kemenangan serupa. Malah album Erti Pertemuan mendapat liputan meluas media yang meletakkan album itu sebagai album terbaik Ning.

She’s back on track. Ning kembali disenangi mungkin juga kerana faktor penyatuan semula Ning bersama bapanya yang turut menjadi bahan cerita di sebalik pembikinan Erti Pertemuan. Lagu-lagu dalam Erti Pertemuan punya cerita personal Ning sebagai individu. Berjaya dengan single Awan Yang Terpilu, Bebaskan dan Senang Tari.

…DAN SIAPA LIGUI BOJANA?
Pernah dengar tak tentang kehadiran album East to West? I hate everything about this album. Daripada cover album, lagu-lagunya sehinggalah muzik video Age of Pollution. Semuanya kelihatan terlalu murah dan kedengaran murah.

Pertemuan Ligui Bojana bersama Ning dalam satu persembahan di Planet Hollywood bagi saya adalah bad idea. Projek album ini tidak membawa Ning ke mana-mana tahap yang boleh dibanggakan. Saya boleh katakan pelaburan Ning dalam Natural Woman jauh lebih membanggakan.

Bersama East to West, Ning mengembara ke Eropah dalam tour skala besar katanya namun tiada sebarang laporan media yang besar dilaporkan. Album ini bagi saya terlalu teruk dan tidak salah saya katakan ini album terburuk sepanjang karier Ning.

Namun bagaimanapun, pertemuan bersama Ligui Bojana ini setidaknya membuka peluang untuk Ning membuat persembahan di hadapan Prince Albert of Monaco. Tapi setakat itu sahajalah, pelaburan Ligui untuk rencana karier Ning tidak berterusan dan Ning kembali diam buat beberapa tahun.

ANOTHER COMEBACK, A BETTER ONE
Setelah sepi beberepa tahun selepas fasa East to West (2008) Ning mendirikan rumah tangga dan melalui kehidupan sebagai isteri. Jadi seperti kebiasaan artis-artis wanita yang lain, ini fasa bahagia yang mana fokus sudah berubah.

Sehinggalah tahun 2011, Ning dengan pengurusan baru di bawah Universal Music menghasilkan sebuah album solo dan album kolaborasi bersama Shila Amzah dan Jaclyn Victor. Maka terlahirlah Dewa (Audi Mok) dan 3 Suara (Kevin Chin) – dua album penting tahun tersebut.

Dewa mengembalikan Ning pada asas muzik R&B nya dengan sentuhan lebih moden dan personal. Lagu-lagu seperti Bila, Mama Papa dan Alhamdulillah mengembalikan Ning ke landasan yang betul. Dan kegemilangan Ning beterusan dengan kolaborasi 3 Suara menerusi hit Di Mana Di Mana dan Beribu Sesalan.

Kali terakhir, pada tahun 2013 tampil dengan album remake berjudul Kekal yang menampilkan lagu Bukan Wanita Sempurna. Sekadar itu, Ning selepas cerita-cerita kontroversi sana sini semakin matang menjalani kehidupannya bersama suami dan Ryan.

Ning hari ini saya kira lebih matang sebagai seorang individu / wanita yang bijak dalam merencana kehidupan serta karier. Sehingga itu tiada lagi khabar-khabar kurang enak kita dengar. She evolves as a person.

Saya kira di saat ini kita masih lagi teruja menanti apa lagi yang mahu ditawarkan Queen of Soul ini. Semoga aturannya lebih kemas, percaturannya lebih mengena dan kita sebagai pendengar lebih bersedia untuk menyokong kariernya. Saya mahu menutup artikel ini dengan kata-kata Ning yang paling mengesankan ini.

Being a young Malay singer means that the tabloid press is just waiting for you to make a mistake so that they can jump in and tear you to shreds… 


…and that’s how strong she is!

Comments

  1. too bad.. Ning keeps on making mistakes... she ruined her career tbh... when vernon left her.. that was the biggest upset of her career...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se