Skip to main content

NING - DEWA (2011)

NING - DEWA (2011)
Penerbit: Audi Mok
Juru Rakam: Audi Mok@ Fuse
Kreatif: Sharon Wong / Aida Khalid
Fotografi: Bustamam Mokhtar
Verdik: 3.5/5

Aku tak ambil masa yang lama sangat untuk hadam pendengaran dalam Dewa. Basically secara dasarnya album ini seperti apa aku boleh expect more or less it's sounds a lighter version of Nikki - Hawa. Album ini dibuka dengan trak Raksasa (Audi Mok/Pam Yuen/Ad Samad). It is a very good opening! Sound dance dengan groove yang amat tipikal Audi. Aku suka akan penulisan Ad Samad dalam lagu ini. Pengisiannya amat besar dan buat trak yang dasarnya biasa ini jadi sangat menarik. Antara bait yang paling kuat "Awas langkahmu, jangan terpijak orang berjiwa kecil".

Trak Sampai dan Bila (Audi Mok/Nurfatimah) basically adalah dua trak yang sama dengan judul dan susunan yang sedikit berbeza. Powerfull vokal Ning jadi taruhan yang diblend baik dengan kuasa melodi Audi. Dan again kedua-dua trak ini hebat kerana penulisan Nur Fatimah pula kali ini. "Sampai Bila Harus Kusabar, Sampai Bila harus kudengar perbalahan dua jiwa" Wow.. This Fatimah girl really got a right words for this powerfull ballad. Mama Papa (Audi Mok/Ad Samad) punya mood dance yang sama seperti trak Raksasa tadi. It's a revolution sebab masa awal-awal trak ini keluar radio dulu aku tak expect pun Ning yang nyanyi trak begini. Nyanyian Ning lebih baik kali ini buat hampir keseluruhan trak di dalam album ini.

Melodi dalam trak Pencarian (Audi Mok/Nurfatimah) agak boring. Mellow yang buat aku skip to the next track. Propaganda (Audi Mok/Ning) pun agak boring. Buat aku teringat trak Bukan Sebarangan dalam album Erti Pertemuan.

Alhamdulillah
(Audi Mok/Nurfatimah) jadi titik uji kepada album ini. Again Nurfatimah is the reason why trak ini sangat besar buat aku. Belum ada lagi lagu pop tempatan yang berani menggunakan perkataan Alhamdulillah dalam lagu-lagu mereka. Sekalipun mesej ketuhanan dalam Ku Mohon milik Sheila Majid! Aku ulang dengar lagu ini berulang kali sebelum ke trak seterusnya. Seawal bait "Indah Terbuka sepasang mata pantas melihat" Nurfatimah bagi aku amat humanis! Ilham dalam lirik-lirik yang dibikin buat aku fikir she's got a potential to be the next Habsah Hassan. Dan rendition vokal Ning dalam trak ini aku sifatkan sebagai yang terbaik! Album ini ditutup dengan Aku Bukan Dewa (Pam Yuen/Ad Samad) yang menjadi penutup yang baik buat album ini. Melodi dan susunan dalam trak ini cukup menawan.

Secara total album ini pengisiannya amat kuat dari segi penulisan. Aku salute setiap trak diisi dengan penulisan yang amat-amat baik. Cuma dari segi melodi aku tak rasa ini yang terbaik dari Audi dan Ning jika benar ia dibikin dalam masa 7 tahun! Hasil begini bagi Audi 3 bulan pun bukan mustahil untuk dia lakukan! Dari segi effort aku rasa Erti Pertemuan punya scale pop yang lebih besar dari segi pengisian melodi, susunan, lirik dan penyampain penuh soul Ning. Dan Dewa aku lihat sebagai another side of Ning dari segi penyampaian sebab aku betul-betul suka akan kejelasan vokal Ning dalam album ini. Sebuah album yang aku sifatkan sebagai album yang penuh spiritual dan humanisme daripada Ning. Kudos!

Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se