Skip to main content

ANUAR ZAIN (2011)

Penerbit: Anuar Zain / Andi Rianto / Irwan Simanjuntak / Tohpati
Jururakam: Tommy P. Utomo / Oki SMR / Kris Choi
Juruadun: Nick Lee / Don Bartley
Kreatif: Anuar Zain / Alice Teoh / Simon Chin
Verdik: 4/5

Album ini beredar senyap tanpa publisiti dan pasti sesenyap manapun manakan tidak untuk aku hidu. Terus terang aku tak letak harapan tinggi untuk album keempat anuar ini. Sebab bila aku tahu album ini masih dibikin di Indonesia aku dapat bayangkan draft muzik dan momentum yang akan dibawa oleh Anuar sama seperti album sebelum ini(Lelaki Ini/Ketulusan Cinta). Dan ya seperti yang aku jangkakan juga masih berlegar nama Numata, Andi Rianto dan Tohpati mengisi berat album ini.

Album ini dibuka dengan Kuberjanji Kerna Cinta (Nico Ajie Bandy) yang juga single pertama album ini. Seusai habis mendengar aku faham kenapa trak ini tewas pada Sedetik Lebih di radio. Terus terang trak ini sangat buat aku mengantuk dan begitu menguji kesabaran sekali untuk sampai ke hujungnya. Sebab apa yang dihidang terlalu predictable bagi aku. Namun aku tak nafikan kualiti rakaman dan susunan string dalam trak ini maha hebat!

Nadi Terhenti (Aylwin Santiago/Tinta) sekali lagi dibuka dengan string yang menawan. Namun masih berlegar mood yang sama buat aku teringat trak Tak Lelah, Bidadari dan Hanya Milikmu dari album sebelum ini. Ajari Aku (Adrian Martadinata) lebih menarik dari segi susunan muziknya. Drum line Ari Aru really work on this track! Ia jadi ballad yang lebih refreshing daripada dua trak sebelum. Aku enjoy this time dengan susunan string serta blend vokal Anuar yang superfine. Pernahkah (Jimmy Sogarlrey/Ari Bias) buat aku teringat trak-trak lama Ruth Sahanaya. Melodi sedap masih boleh layan namun it's just sound too indonesian. Dan disebabkan aku memang dibersarkan dengan lagu-lagu begini buat aku fikir Anuar agak ketinggalan untuk hidangkan pendengaran aku dengan melodi begini.

Simpati Cintamu (Hazami) lebih menarik. This the main attraction dalam album ini! Melodi Hazami sebenarnya selamat kerana ia disusun baik oleh Irwan Simanjuntak, kalau Hazami yang susun aku dapat bayangkan hanya sound2 programming murah yang akan kedengaran (rujuk album pertama/running). Sekali lagi susunan muzik, vokal + back-up vocal dan kualiti rakaman melalui trak ini amat baik! Aku ulang dengar sambil drive lagu ini berkali-kali sebelum move to the next track! Its a beautiful track! Harap Anuar push this song untuk radio. Its refreshing sebab tak pernah rasanya kita dengar trak begini daripada Anuar dan aku personally mahu Anuar bikin trak begini lebih lagi pada masa akan datang.

Sempurnakan Aku (Numata) kembali biasa tiada apa yang menarik selain melodi ballad mendayu yang boleh buat aku hafal setelah 2-3 kali mendengar dan Terindah (Nico Ajie Bandy) bagi aku lebih melodious kerana punya korus yang baik dan sedap . Album ini ditutup dengan Cinta Harus Memiliki (Numata). This is the best balllad in this album! Oh man the arrangement is just so beautiful! Momentum keseluruhan album ini berubah dengan trak ini. Lagu ini disusun baik Andi Rianto dengan mood yang lebih deep. Towards the end ia jadi ballad yang sempurna buat penutup album ini.

Secara total album ini masih punya mood yang sama dengan album sebelum ini dan ia jadi seperti apa yang aku jangkakan. String dalam semua trak, mellow leleh vokal Anuar dan kualiti rakaman yang baik. Aku pandang positif hal ini bila Anuar nampaknya betul-betul mahu jadikan Indonesia sebagai paksi muziknya. Membawa maksud aku dah tak boleh berharap sound-sound Keabadian Cinta, Jangan Bersedih lagi, Mungkin, Bila Resah, Sesucinya Cintamu, Perpisahan dalam rakaman Anuar untuk masa akan datang. Walaupun aku masih positif juga peminat mahukan Anuar yang di dalam dua album terawal karier solonya.

Aku bukan fans Anuar tapi aku salute dia seorang yang amat mementingkan kualiti dan itu jaminan yang pasti aku akan dapat dalam setiap karyanya. Sound-sound di dalam album ini begitu nyata akan hebatnya cuma personally aku rasa album Anuar bunyinya semakin berat untuk mass Malaysia tapi dengan branding Anuar Zain itu sendiri aku harap orang boleh mula hargai sound-sound expensive begini. Ini mungkin bukan favorite aku dari Anuar tapi ia jadi antara karya yang paling mencabar pendengaran aku sepanjang tahun ini. Kudos!

Comments

  1. Indeed..sememangnya track 8: Cinta harus Memiliki adalah yang terbaik!

    ReplyDelete
  2. susah nak tembus telinga peminat2 malaysia dengan muzik macam ni... album terbaik anuar setakat ini pd saya, yang ada lagu permata, keabadian cinta, mungkin ( x ingat album ke berapa )

    ReplyDelete
  3. setiap album Anuar to me ada kekuatan. dr 1st album sampai sekarang. mungkin kepuasan mendengar vokal Anuar.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se