Sebahagian daripada tahun 2013 telah kita lalui. Bakat baru yang
berkualiti semakin kurang atau mungkin tidak salah jika saya sebut hampir
tiada. Semuanya datang dalam pakej trend yang
mengikut formula serupa. Najwa Latiff beri sedikit kejutan dalam pop culture tempatan apabila mencuri
tumpuan sebagai bakat YouTube yang hangat sekitar fasa 2010/11 dengan hitnya
Cinta Muka Buku. Menjelang tahun kemudiannya, Ainan Tasneem muncul dengan trak
150 Juta. Ideanya sama, muziknya serupa dan buat penggemar muzik pop tempatan
bertanya – Apa yang cuba dia buktikan? Dan inikah pelapis yang kita mahu ketengahkan?
Saya jarang mendengar radio kebelakangan ini dan kerana mahu menulis
artikel ini saya membelek carta hit radio tempatan melihat apa yang sedang
hangat. Sehingga artikel ini ditulis masih lagi saya melihat nama Hafiz
(Bahagiamu Deritaku) Stacy (Bosan) Hazama (Relakan Jiwa) dan ya, Ainan Tasneem
dengan 150 Juta berada di carta teratas. Nama Judika, Firman dan Cakra Khan
dari seberang juga antara yang teratas. Saya membuat konklusi bahawa selera
muzik pendengar tempatan nyata tidak berubah atau orang radio kita yang masih berada
di takuk yang lama.
Bukanlah menidakkan kehebatan melodi M.Nasir buat lagu Angin Syurga
(Misha Omar) atau menafikan betapa terbuainya saya mendengar alunan Dayang
dalam trak Bisikan Rinduku. Tapi sejujurnya dua bakat ini mampu memberi sesuatu
yang lebih genuine daripada dua trak
tersebut. Dan bercakap tentang vokalis wanita yang hebat, ada lagi pelapis
selepas Jac, Dayang dan Misha? Saya jenuh menjengah laman YouTube nampaknya
tiada lagi pelapis power vocal
setakat ini.
Namun di balik semua itu dapat kita lihat arus muzik hip-hop tidak
pernah haus dalam memberi variasi buat penggmar muzik tempatan. Dan apa yang
mebanggakan setiap satu daripada mereka ini hadir dengan entiti muzik yang
cukup ramuan internasional tanpa meminggirkan jati diri sebagai anak Malaysia.
Saya bangga menyebut nama Altimet, W.A.R.I.S, Salam Musik, dan Kayda (yang juga
anak kepada legenda muzik, Sheila Majid) sebagai pelapis muzik hip-hop yang di bangkitkan
semangatnya oleh Too Phat sekitar hujung 90-an.
YUNA, ZEE AVI, SHILA…
Lupakan seketika Siti Nurhaliza kerana dia berada di legasi lain
(tersendiri). Kita harus lebih lega dan beri lebih tumpuan pada Yuna, Zee Avi
dan Shila Amzah. Ketiga-tiga bakat ini punya satu persamaan dalam membuktikan bahawa
mereka tidak perlu terikat dengan ‘demand’ muzik tempatan yang stagnant dan keluar menjual bakat yang
mereka ada. Saya tahu mainstream haters
gonna hate Shila dengan drama cintaya sebelum ini tapi percayalah orang di
China tidak akan menyunting bakat luar dengan kontrak jutaan ringgit jika
mereka tidak berbakat dan tugas kita sebagai pendengar, pemerhati muzik adalah
untuk terus menyokong baik Shila, Yuna juga Zee Avi.
…DAN BOBO?
Daripada bintang parodi YouTube kepada bintang MIG. Bobo membuktikan
sesiapa pun boleh popular dan tidak mustahil untuk popular sekali pun caranya
bukanlah sesuatu yang bijak. Saya percaya Bobo sendiri tidak pernah terfikir
untuk mendapat tawaran sebagai bintang dan tidaklah saya terkejut juga jika
selepas ini ada beberapa lagi yang cuba sedaya mungkin meraih perhatian serupa.
Tidak juga mustahil jika sedikit masa lagi Bobo akan keluar dengan single sendiri. Tapi apa pentingnya
bakat seperti ini? Untuk memberi hiburan dan sekadar bahan jenaka?
WAJAH HARAPAN
Saya awalnya biasa-biasa sahaja dengan kugiran ini. mungkin kerana
pendekatan lagu berbahasa inggeris yang dikendong buat saya pertikaikan originality yang ada. Namun setelah
menonton mereka di rancangan Versus musim kedua, saya berubah fikiran kerana
mereka nyata hebat. Jika anda tidak pernah melihat persembahan live mereka saya
cadangkan anda YouTube persembahan lagu Tak Mengapa yang pernah dipopularkan
bintang pop yeh-yeh A. Rahman Hassan.
GO GERILA
Kugiran yang ditubuhkan khusus buat program Versus ini punya DNA muzik
yang cukup tersendiri. Remake Biso
Bonar daripada Hattan antara yang cukup promising
dan debut mereka berjudul BlackBox hadir cukup eksperimental dengan pengaruh
brit pop dan indie.
SPACE GAMBUS EXPERIMENT
Fusion instrumen gambus diberi sentuhan mereka cukup hebat. Saya tidak
pasti siapa sebenarnya mereka tetapi usaha yang dilakukan dalam memberi kelainan
dengan bunyi-bunyian tradisi yang disuntik elemen fusion menghasilkan muzik
yang cukup mempesona.
BARISAN POP KITA!
DWIHATI – AIZAT & YUNA
Formula Terukir DI Bintang diteruskan Aizat menerusi melodi ciptaannya
ini. Memilih Yuna sebagai pasangan duetnya bikin trak ini diberi justifikasi
luar biasa. Muziknya haunting dan
cukup mudah buat orang suka biar kali pertama mendengar.
REMBAU MOST WANTED – W.A.R.I.S
Setidaknya saat pertama saya mendengar W.A.R.I.S fikiran saya terus
membayangkan Wiz Khalifa. Suara garau miliknya dengan melodi catchy serta dialek Negeri Sembilan diadun
baik menjadi antara lagu berhantu sepanjang tahun ini.
BERSAMA KAMU – RICH &
VELVET
Dah lama kita tak ada feel good
duo. Pasangan suami isteri ini kalau betul jalannya boleh kembalikan zaman
duo Nurul Ajai setidaknya. Kedua mereka boleh menyanyi dan trak Bersama Kamu dengan
mood country Lady Antebellum jika
diberi laluan yang baik oleh radio boleh pergi jauh.
[IMAGE]
LELAKI – YUNA
Sekalipun lagu ini dibuat untuk “lelaki tak guna” melodi dan
susunannya begitu grand sekali. Yuna antara singer-songwriter yang bijak
mengadun apa yang dia suka dengan apa yang pendengar suka. Dan ya lelaki juga sukakan lagu ini.
GELISAH – AMIR JAHARI
Skala melodi lagu ini begitu
besar sekali. Amir menulis bijak melodi lagu ini melawan arus pop yang
berlambak di radio. Jarang sebenarnya lagu begini dihasilkan oleh anak muda
tempatan dan Amir membuktikan muzik pop kita masih punya harapan besar.
Comments
Post a Comment