Artis: Ali Aiman
Album: Overture (2014)
Penerbit: Ali Aiman
Verdik: 5/5
Saya mula mendengar Ali Aiman sekitar awal tahun ini di You Tube. Trak Jangan Kau Pergi kuat pengaruh pop dan balada ala kebanyakan singer songwriter seperti Aizat dan Amir Jahari. Selepas membaca tentang EP Overture di beberapa laman web tempatan saya begitu teruja untuk mendengar keseluruhan prosuksi album ini. Berdasarkan trak Jangan Kau Pergi, sangka saya it’s gonna be an acoustic pop album tetapi jauh sekali sangkaan tersebut. Ali Aiman membawa idea muziknya ke fasa yang lebih semasa tetapi tidak sedikit pun berkompromi dengan kualiti yang biasa-biasa. Semuanya tentang album ini adalah hebat belaka.
Album: Overture (2014)
Penerbit: Ali Aiman
Verdik: 5/5
Saya mula mendengar Ali Aiman sekitar awal tahun ini di You Tube. Trak Jangan Kau Pergi kuat pengaruh pop dan balada ala kebanyakan singer songwriter seperti Aizat dan Amir Jahari. Selepas membaca tentang EP Overture di beberapa laman web tempatan saya begitu teruja untuk mendengar keseluruhan prosuksi album ini. Berdasarkan trak Jangan Kau Pergi, sangka saya it’s gonna be an acoustic pop album tetapi jauh sekali sangkaan tersebut. Ali Aiman membawa idea muziknya ke fasa yang lebih semasa tetapi tidak sedikit pun berkompromi dengan kualiti yang biasa-biasa. Semuanya tentang album ini adalah hebat belaka.
Saat mendengar single Breathe saya pantas membayangkan James Blake dan
ya keseluruhan EP ini punya feel yang serupa dengan pemuzik kelahiran London
tersebut. Trak ini sangat haunting. Dari saat petikan piano yang menjadi
pembuka sehingga kepada feel Ali dalam penyampaiannya yang tenang bikin trak
ini sesuatu yang cukup segar untuk dibawa ke mainstream. Trak ini sebuah trak
melankolik tetapi tenaganya tidak lemah. Ia dibantu susunan muzik yang cukup
impresif sekali and again saya sangat puas mendengar petikan piano dalam trak
ini.
Every Little Thing hadir dengan groove yang sangat baik. Verse lagu ini sangat baik dan korusnya
juga sekali lagi menjadi kekuatan trak ini. Saya kira Ali Aiman seorang yang
bijak dalam permainan melodi dan bagaimana mahu membawa trak yang dicipta
dengan menjadi satu naskah yang baik. Kerana terus terang lagu ini mampu
menjadi trak pop catchy yang banyak ada di radio hari ini namun pemuzik ini
memlilih untuk memberi rendisi yang lebih kreatif dan tidak terikat dengan apa
yang sudah ditawarkan di radio. Di sini saya mula tertarik dengan
kelebihan yang ada padanya. Kebijaksanaan yang tidak dimiliki ramai bakat baru
hari ini.
Pavane For a Dead Princess merupakan trak instrumental klasik Maurice
Ravel yang mula dicipta pada 1899 dengan rendisi piano sebelum digubah sempurna
menjadi trak orkestra pada 1910 yang sehingga hari ini menjadi trak penting
dalam sejarah muzik klasikal. Ali Aiman memberi sentuhan moden yang cukup
menyenangkan. Jika Ali berada di depan saya sekarang ketika saya mendengar trak
ini saya akan bangun dan salam ucap tahniah padanya. Kebijaksanaan yang ada
pada bakat ini saya sanjung tinggi. Semangat melodi asal trak ini tidak diubah secara
total hanya diberi suntikan lebih moden dengan tambahan lirik dan susunan muzik
yang cukup baik. Apa dilakukan Ali mengingatkan saya pada apa dilakukan Audi Mok
menerusi trak Cinta nyanyian Nikki yang mengambil sample trak Mozart sebagai
rujukan dan mencipta rendisinya yang cukup tersendiri. Trak ini saya ulang
dengar berkali-kali kerana kagum pada penghasilannya.
Peaceful State of Mind kembali dengan groove tetapi masih deep. Beat
trak ini menghidupkan melodi yang sedikit flat tetapi hal dua perkara ini (groove
dan melodi) menyatu baik menjadikan ia trak yang baik. Namun ia sedikit mudah
untuk dilupakan. EP ini diteruskan dengan trak Armour and Glass yang sangat
deep moodnya. Sekali lagi petikan piano dalam trak ini amat hebat memainkan
peranan membantu melodi mellow yang sangat dirasi feel-nya. Saya sukakan cara
Ali menyampaikan trak ini. Vokalnya tenang, tidak terlalu mencuba untuk
kedengaran sempurna sedapnya tetapi cukup untuk memberi justifikasi pada trak
hebat ini.
Review ini saya tulis sehari selepas pengumuman pencalonan Anugerah
Industri Muzik ke-21 dikeluarkan. Seperti biasa saban tahun pun akan ada yang
tidak kena tetapi memang begitulah percaturannya. Saya berharap nama Ali Aiman
tersangkut untuk pencalonan ini dan mungkin juga untuk kategori susunan muzik
terbaik dan rakaman album terbaik tetapi malangnya tiada satu kategori pun yang
tersangkut. Saya berharap Ali sebenarnya tidak menghantar Overture untuk AIM
kali ini sebab jika dia memang benar menghantar album ini untuk pencalonan awal
tetapi tidak tersangkut untuk pencalonan akhir saya adalah peminatnya yang
paling kecewa. Tetapi tidak mengapalah saya kira AIM bukan medan percaturan mengukur
hebatnya bakat ini.
Ali Aiman seorang pemuzik masa depan yang harus diberi lebih peluang,
kepercayaan dan kebebasan untuk dia membikin muzik seperti apa yang dia mahu
dan sekali gus membentuk satu lagi lapangan muzik kreatif agar kita tidak lagi
terus terikat dengan idea pop yang serupa. Untuk Ali Aiman jika anda membaca
review ini, terima kasih untuk sebuah persembahan rakaman terbaik untuuk sepanjang
tahun ini.
Comments
Post a Comment