Skip to main content

Bil Musa (2015)


Album: Bil Musa (2015)
Produser: Shafiq Mohd / Bil Musa
Verdik: 3/5

Bila Yuna mengumumkan dia menandatangani seorang lagi bakat baru saya berharap bakat tersebut bukanlah sekadar untuk mencari another Yuna. Selepas Diandra Arjunaidi yang saya kira gagal memancing minat pendengar tempatan (hanya sekadar hit trak Angkasa) saya harap Yuna dapat mencari bakat baru yang hadir dalam idea muzik berbeza tetapi nyata Bil Musa hanya menawarkan idea serupa yang terikat dengan penciptaan melodi dan muzik yang serupa dibawa Yuna, Diandra dan juga Zee Avi. Tetapi tidak mengapalah setidaknya bertambah juga penyanyi yang punya kebolehan bermain alat muzik dalam industrI muzik kita yang kecil ini.

Debut ini dibuka dengan cukup lembut petikan gitar dalam trak The Beach. Melodi ini sangat mencedok idea berulang Zee Avi dan sejujurnya sehingglah album ini habis diputarkan fikiran saya melayang andai lebih baik album ini adalah album terbaru Zee Avi sebab suara Zee Avi lebih pleasant dan jujur. Bil Musa bagi saya sedikit pretentious dan terbuat-buat. Namun saya sukakan penulisan lirik santai gadis ini. Bil Musa saya kira mewakili stail penulisan hari ini. Penggunaan perkataan yang mudah, bermain dengan situasi dan innocent. Bait seperti di bawah ini adalah apa yang saya maksudkan.

Saya geram bila awak senyum
Seperti syurga di bawah batang hidung
Jari saya antara jari awak
Awak terlalu kelakar buat saya gelak

Trak kedua I Would Die masih menjual idea serupa. Sedikit mengingatkan saya pada idea muzik Angus & Julia Stone dalam trak-trak hit mereka seperti Big Jet Plane dan heart Beat Slow. Trak ini bagi saya sedikit anti-klimaks. Clapping di tengahnya cuba menaikkan momentum lagu tetapi sekdar begitu sahajalah. Tiada apa yang terlalu besar tentang trak ini. Terbang meneruskan transisi album ini, saya sedikit terganggu dengan vokal Bil yang sedikit kosong dan tidak berjiwa dan hal inilah yang kebanyakan bakat baru hari ini kurang. Penghayatan tetang teks lagu dan persembahan. Maka terhasillah penyanyi-penyayi yang yang tidak berperasaan seperti Bil, Najwa Latif dan Ainan tasneem. Kedengaran begitu mendatar dan mengantuk. Dalam hal ini saya kira Diandra lebih baik daripada Bil kerana  setidaknya Diandra punya feel yang baik dalam nyanyiannya.

Distance sekali lagi buat saya bosan dan buat saya skip sahaja ke trak seterusnya Leave It All yang bunyinya terlalu kuat DNA Yuna. Dan bila di saat empat trak awal seseorang penyanyi itu gagal menarik perhatian saya dengan originality saya kira Bil sedikit gagal dalam percaturan. Saya tahu penggemar genre ini akan tidak suka atau marah dengan apa yang saya tulis tetapi saya mahu menjadi realistik. Tidak semestinya imej urban yang dibawa bermakna Bil seorang pemuzik yang bagus.

Album ini ditutup dengan trak French The Beach – versi French trak The Beach yang sekali lagi merupakan idea berulang. Bil gagal menarik perhatian saya dengan bakat yang dia ada. Mengapa? Mudah saja kerana tiada originality dan kreativiti. Semuanya menggunakan idea berulang daripada ribuan pemuzik yang pernah membawa genre begini. Selepas mendengar Bil Musa saya berharap dua lagi bakat baru Elizabeth Tan dan Hani Soraya bakal keluar dengan album penuh yang baik kerana antara bakat baru wanita yang ada khususnya, saya kira Hani dan Elizabeth antara yang punya potensi besar. Maaf Bil, anda bukan tidak berbakat tetapi anda buat saya bosan dengan idea berulang ini but again trak The Beach itu merupakan taruhan terbaik album ini. Selain itu semuanya sekadar biasa-biasa sahaja.


Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se