Skip to main content

#RetrospektifMuzik 20 Tahun Layar Lara: Penyatuan Estetika Seni Muzik & Filem

Filem Selubung (1992) arahan Shuhaimi Baba dengan lagu tema Suara Binasa dendangan Hattan menjadi antara all time fav soundtrack saya. Lagu tersebut benar-benar menggambarkan ilham keseluruhan di balik filem tersebut.

Dan tidak salah jika saya katakan hampir kesemua filem-filem awal arahan Shuhaimi Baba antara yang memiliki esen runut bunyi yang cukup tepat menggambarkan jalinan cerita yang ditulis ke layar lebar.

Contoh lain yang cukup tetap adalah lagu Indah Kassorga dalam dua versi Hattan dan Susan Lankester – benar-benar beri mood yang cukup baik untuk filem Ringgit Kassorga. Estetika seni muzik dan filem yang disatukan dengan tepat sekali.

Dalam entri kali ini saya ingin membawa nostalgia kita dalam runut bunyi Layar Lara yang diterbitkan Maman (Teachers Pet) pada tahun 1997. Sepertimana solidnya filem tersebut sebagai naskhah layar lebar yang terbaik sehingga hari ini, saya kira begitu juga dengan runut bunyinya.

Album ini saya kira diterbitkan dengan segala nilai estetika seni muzik yang cukup tinggi. Daripada penciptaan lagu, penulisan lirik puitis, susunan muzik, persembahan vokal dan kesinambungan antara satu trak ke trak yang lain dibikin cukup teliti dan kemas sekali.

Sesekali dialog dalam filem diselitkan menambah mood kita sebagai pendengar menikmati satu pengalaman muzik yang cukup mengkhayalkan.

Dibuka indah dengan prolog humming dalam anthem Layar Lara yang cukup membuai perasaan sekali diselang-selikan dialog utama Ena Manjalara – Malik – Daud dan Seniwati Zai.

“Tanah ini daging kami,
Air mengalir di sungai itu darah kami,
Akar-akar pokok ini urat kami,
Belum ada harga boleh ganti akar umbi dan keturunan…” – Seniwati Zai
   
Kehalusan melodi tulisan Maman diteruskan dalam dua lagu favorite saya dalam album ini Kasihku Pinjam Wajahmu dan Manja Lara. Feel Maman dalam dua trak ini antara yang cukup bernyawa sekali. I mean dengar saja persembahan soulful Maman dalam lagu Manja Lara and all those piano repertoires! Cantik sekali susunannya.

Translara (Ida Nerina) antara yang memiliki penulisan cukup sinikal sekali. Bait berikut;

“Ada filem takde panggung, ada idea takde duit,
ada pentas takde pelakon, ada shooting goyang selalu.”

And the best part goes to these lines

“Ada bakat takde value,
Ada rupa tapi kayu…”

Saya kembali terbuai dalam instrumental Keroncong Lara di mana petikan gitar Maman dan seruling Mohar menyatu sempurna dalam trak berdurasi 58 saat ini sebelum disambung kemas lagu Kalau Mahu Kenal (Azean Irdawaty) yang begitu fun sekali dan diakhiri dengan dialog Seniwati Zai sebelum disambung melodi indah Man Bai dalam Kau Ilhamku.

Album ini ditutup dengan cukup sentimental sekali. Dua trak terakhir runut bunyi ini cukup buat saya sayu sekali. Senandung Lara memuatkan dialog Ena dan Zeniwati Zai dalam latar seruling Mohar sebelum diteruskan akustik gitar Maman.

Transisi dari satu lagu ke satu lagu dalam album ini cukup konsisten sekali. Ia bergerak atas satu landasan perasaan yang disulam dengan cukup indah sekali.

Saya kira di sini indahnya menikmati sebuah runut bunyi, kita dibawa jauh melayang mendalami setiap cerita dan karater yang ditulis sutradara.

Tugas Maman saya kira dalam memberi justifikasi terhadap filem ini cukup berjaya sekali. Album ini akan sentiasa diingati sebagai rujukan terbaik dalam sejarah penghasilan album runut bunyi tempatan.




Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se