Skip to main content

#REVIEW Kopratasa (Aku Ingin Kembali) Persembahan Puisi Yang Dipandang Sepi

Saya tidak pasti berapa ramai yang sedar akan kehadiran album Folk Pop daripada kumpulan legenda folk tempatan, Kopratasa. Aku Ingin Kembali mula beredar pada awal tahun sekitar bulan April yang lalu di semua platform digital.

Aku Ingin Kembali merupakan album penuh Koratasa setelah yang terakhir Mulia yang diedarkan FMC sekitar tahun 2003. Namun kugiran ini tidak pernah senyap sebetulnya. Tahun lalu mereka mengeluarkan EP lima lagu berjudul Mathnawi – Rumi yang cukup deep penghasilannya.

Saya akui pada tahap ini kebijaksanaan pendengar kita akan benar-benar teruji dengan teori muzik Kopratasa. Mathnawi – Rumi bukan naskhah komersil yang mudah dihadam. Akan tetapi kalau anda pendengar yang bijak ad acara yang tepat untuk menghadam segala isi cerita muzik dan falsafah kugiran senior ini.

Sepertimana kugiran-kugiran folk nusantara yang lainnya, Kopratasa juga bergerak atas landasan Folk yang asas. Penulisan lirik menjadi kekuatan muzik ini dan satu cara paling baik untuk menghayati Aku Ingin Kembali adalah dengan memahami teks lirik yang ditulis.

Melodi-melodi dalam album ini bergerak atas penceritaan lirik. Saya kira di sinilah istimewanya Kopratasa. Tiada melodi yang hook at your first listen tetapi kalau anda dengar sambal membaca nashkhah liriknya. Anda akan terbuai, melayang dan berfikir akan segala falsafah seni yang mahu diresapkan mereka.

Isu-isu ketuhanan dan kemanusiaan menjadi asas cerita dalam setiap lagu dalam album ini. Seawal pembukaan lagu Hidup mereka sudah berbicara tentang kemanusiaan

“Hidup adalah seni di dalam seni yang tersendiri.
Kita adalah diri di dalam diri yang menyendiri.”

Dan bait-bait puitis ini diteruskan dalam lagu-lagu lainnya seperti Cinta. Saya amat sukakan intro lagu ini cukup baik sekali penghasilannya. Kesepian dan kesuraman  diri manusia ditafsirkan dalam teks penceritaan yang cukup puitis sekali.

Lagu-lagu puisi Kopratasa bergerak atas satu landasan yang cukup jelas. Sepertimana saya katakan awal tadi cara terbaik untuk menikmati album ini adalah dengan menghadam segala kata-kata mereka dalam setiap lagu yang dipersembahkan.

Dan dalam banyak-banyak lirik yang ada dalam album ini lagu Mati antara puisi terbaik yang ditulis.

“Teman sejati adalah mati,
Teman mati adalah sepi…”

Album ini kaya dengan segala kata-kata yang anda perlukan dalam pembersihan jiwa dan pendengaran. Album ini berjalan atas satu landasan cerita harafiah manusia sebagai manusia, sebagai hamba. Lihat sahaja bagaimana rencana susunan trak dalam album ini. Bermula dengan Hidup dan berakhir dengan Mati.

Peluang untuk mendengar lagu-lagu dalam album ini di radio sudah hampir pasti tiada. Tetapi andai kata anda sudah terlalu bosan dengan lagu-lagu anak muda yang mahu mati kerana cinta, saya amat mencadangkan anda untuk ambil seberapa banyak masa untuk hadam dan faham setiap teks puisi yang Kopratasa persembahkan untuk kita ini.


Verdik:  ★★★

Comments

  1. malam ni, baru tdgr album ni..terus tertarik dgn lagu2 nya..terutama 'keroncong jangan bersedih'...terbuai2 dgn bait kata2 itu...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se