Skip to main content

#SeputarMuzik2017 Produksi Muzik Terbaik (Pop)

Faizal Tahir dan batalion Faithful Music tahun ini antara yang banyak menghasilkan karya Pop yang bermutu. Daripada karya Faizal sendiri sehingga kolaborasi nama besar seperti Aizat, Nastia, Caliph Buskers sehingga ratu Rock – Ella mencipta satu kosmik muzik Pop yang lebih segar dan terkini.

Hael Husaini saya angkat sebagai the next singer songwriter yang memiliki potensi yang cukup besar untuk berkembang sebagai penyanyi juga komposer. Selain Alif (SleeQ) yang sudah saya ulas dalam entri Produksi Muzik Urban. Berikut Pilian Pop Terbaik sepanjang tahun ini. Beberapa lagu dalam senarai ini akan diulas panjang bagi entri Produksi Muzik Terbaik (Lagu Terbaik) jadi saya hanya ulasan ringkas 10 Lagu Pop Terbaik untuk entri ini.

JAMPI / HAEL HUSSAINI
Komposer & Lirik: Hael & Ezra Kong

Hael bergerak solo dengan cukup cemerlang menerusi lagu ini yang saya kira sudah pasti semua mampu menikmatinya. Jampi harus menjadi benchmark Hael dalam menghasilkan single seterusnya dan pada masa yang sama menjadi cabaran besar buatnya untuk sustain dalam radar Pop serupa.

RAPUH / NASTIA
Komposer & Lirik: Rudy Iskandar / Leo Azman / The Faithmen

Saya kira Nastia sudah bertemu formula terbaik untuk rencana karier mereka sebagai pemuzik. Keputusan untuk bersama Faithful Music membawa arah lebih jelas band Pop ini untuk terus berjaya di masa depan. 

SABAR / ISMAIL IZZANI
Komposer & Lirik: Omar K / Adib Hamdi / Ismail Izzani / Zyn

TBH Sabar lebih layak ke AJL berbanding beberapa lagu lain (Sebut:  Warkah Untukku) yang terlalu old fashion! Sabar sangat baik penciptaannya. Ia mengendong ilham Pop R&B yang sangat segar dan cantik komposisinya. Saya ulang lagu ini jauh lebih baik berbanding Warkah Untukku. 

KU SEDIA / ELLA
Komposer & Lirik: Faizal Tahir / Ezra Kong / Omar K

Magis-magis The Faithmen diteruskan lagi dalam lagu hebat buat ratu Rock ini. Ku Sedia memberi definisi Pop yang cukup segar untuk Ella. Namun saya masih pelik lagu ini tidak mendapat high rotation di radio. This is a masterpiece! Baca review penuh dalam entri sebelumnya.

BONEKA / SHEILA MAJID
Komposer & Lirik: Kevin Chin / Irwan Simanjuntak

Sheila is a genius in music. Dia tahu apa yang baik untuknya, peminat dan kraf muzik yang akan didengar biar dalam masa sepuluh atau dua puluh tahun mendatang. Boneka akan meneruskan gemilangnya Dia, Sinaran, Warna, Memori, Tua Sebelum Waktu dan lain-lainnya. Tapi sayang generasi hari ini banyak yang tidak faham akan hal-hal yang saya hujahkan dalam review penuh album ini.

RENJANA / NOH SALLEH
Komposer & Lirik: Noh Salleh / Rahne Putri

Noh matang dalam segala perkara. Muziknya berkembang begitu drastik dan semakin baik sebetulnya. Renjana membuktikan sekali lagi Noh seorang legenda yang sedang dibikin. Selain Renjana saya terlalu terbuai dan melayang mendengar karya Sarawak yang ditulisnya dalam album pembikinan semula Angin Kencang yang diedar tahun ini.

KITA MANUSIA / DAIYAN TRISHA
Komposer & Lirik: Omar k / Daiyan Trisha

Terlalu banyak potensi yang sangat besar pada Daiyan. Angelic voice yang dimiliki Daiyan benar-benar dirasai dalam trak Kita Manusia yang diproduksi bersama Omar K ini. Pop Daiyan saya kira matang berbanding penyanyi muda seangkatannya yang lebih memilih menjual gimik berbanding muzik itu sendiri.

BUNGA / MASDO
Komposer & Lirik: Masdo

Masdo mampu mengubah piramid muzik tempatan kalau radio bagi peluang yang sama dengan apa yang mereka beri pada artis-artis FMC khususnya. Bunga bukan calang-calang komposisi. Melodi lagu ini punya potensi besar menjadi naskhah malar segar yang akan bertahan lama dipendengaran massa.

AKU BUKAN DEWA / HAZAMA & ALTIMET

Komposer & Lirik: Hazama / Taja / Ad Samad

Selain Noh, saya kira Hazama seorang lagi bakat muda yang semakin bijak dalam percaturan muziknya. Aku Yang Sebenar dan Aku Bukan Dewa membawa Hazama ke tahap yang lebih tinggi dalam penghasilan muzik yang bukan sahaja komersil tetapi punya kualiti tinggi.

JATUH / SISSY IMANN
Komposer & Lirik: Sissy Imann / AG Coco

Sissy sudah mengalihkan perhatian saya padanya seawal single Mungkin Kamu yang beredar beberapa tahun lalu. Jatuh membawa Sissy ke tahap yang tersendiri. Tidak banyak bakat muda yang membawa idea Pop yang sedikit keluar daripada kepompong pop semasa. Bakat begini seharusnya kita angkat lebih tinggi. I mean dengar sahaja kualiti produksi Jatuh yang luar biasa sekali.


Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se