Kitaran Pop tempatan tahun ini
tidaklah terlalu beragam atau punya evolusi skala besar tetapi kita masih
bertuah masih memiliki anak muda yang serius dalam membuat muzik atas nama
muzik itu sendiri tanpa berkompromi dengan corak pemasaran murah dan
menjengkelkan.
Lagu bagi saya tidak perlu dan
tidak patut diasosiasikan dengan peribadi penyanyi atau apa jua konteks yang
keluar daripada seni pembikinan muzik itu sendiri. Penciptaan melodi yang bagus
masih paksi utama sesebuah lagu itu diukur baik buruknya.
Penulisan lirik satu elemen lagi
yang harus difikirkan pembikin muzik agar ia berkelas, puitis dan tidak
merendahkan estetika Bahasa itu sendiri. Tidak salah menggunakan Bahasa bual
asalkan ia disusun kemas dan bergerak atas aliran cerita yang baik. Dalam hal
ini saya suka untuk merujuk penulisan Alif dalam lirik Buat Selamanya yang
menggunakan Bahasa bual yang disusun kemas sekali.
Paling puitis tentu sahaja
tulisan Imran bersama Najwa dalam Sentiasa
Merinding – ibarat teks puisi yang dimelodikan dengan cukup indah sekali.
Bait-bait “Ku tak perlu cintamu berterma bersyarat / ku tak perlu kasih sayang
yang berdinding-dinding…” Matang sebagai sebuah persembahan Pop yang
luar biasa.
Revolusi melodi Melayu dalam Sentiasa Merinding dimodenkan dengan
efek bunyi serta susunan muzik yang cukup moden dan terkini. Ini naskhah paling bijak dalam rencana Pop
semasa sepanjang tahun. Feel Najwa dan Imran masih berpaksi jiwa kemelayuan
tetapi tidak konvensional atau terlalu meleleh mengambil ilham 90-an.
Banyak balada tahun ini tidak original bagi saya. Sekadar mencedok
ilham Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Eddie Hamid, Patrick Khamis yang dikitar
semula. Jujur saya tidak ada masalah dengan Pop jiwang, leleh dan lentok sebab
sebetulnya itulah jiwa kita. Tapi perlu ada jiwa, pembaharuan dan keaslian.
Evolusi harus ada dalam muzik
jika bukan melodinya, susunannya, liriknya atau produksi keseluruhannya. Jika
sekadar mahu meniru apa yang sudah ada, apa yang boleh dibanggakan? Sekadar
juara semusim carta radio dan strim?
POP CARA
“THE FAITHMEN” CORAK MODEN DALAM MELODI SYAHDU
The Faithmen – Faizal Tahir, Ezra
Kong, Mike Chan dan Omar K (betulkan kalau salah) saya rasa banyak memberi
warna dalam Pop semasa hari ini. Kolaborasi mereka bersama Aizat dalam Jangan Menangis bukti balada yang menyentuh
itu tidak perlu jadi terlalu meleleh.
Faizal Tahir sekali lagi
melakukan magis-magis hebatnya menerusi lagu Negaraku, Kulullhubbi dan Buta.
Lagu Jangan (Aziz Harun), Sabar dan Demi Kita (Ismail Izzani) buat saya
fikir masih ada bakat muda yang jiwa muziknya muda dan keluar daripada idea
balada 90-an. Dua nama ini begitu baik sekali bakat yang mereka ada. Apa yang
mereka perlu adalah masa untuk evolve
sebagai pemuzik yang matang.
Selain Aziz dan Ismail, Hael tampil cukup solid dengan single Jampi
yang saya letakkan sebagai naskhah luar biasa tahun ini. Saya sejujurnya
tidak sabar menantikan magis seperti apa lagi yang bakal dia berikan pada kita.
Alif (The
Good Fellas) selepas
fasa SleeQ semakin matang, bijak dan berkelas. Sejak Bukan Hal Aku persembahan
Kaka, Alif sudah saya letakkan sebagai produser muzik masa depan yang harus
diberi perhatian. Lagu ciptaannya untuk Liyana Jasmay Selesa Tanpamu seriously not bad at all. Bunyi Pop yang
cukup moden sekali garapannya. Cuma itulah sayangnya lagu ini tidak diberi
justifikasi vokal yang baik.
Kembali
(Kaka) sebuah lagi
ciptaan Alif tahun ini bersama single solo perdananya selepas Mama tahun lalu
dia muncul dengan Buat Selamanya. Lagu
ini harus dijadikan rujukan muzik Pop melayu moden setidaknya dalam jangka masa
tiga empat tahun mendatang (dengan lebih revolusi).
PRODUKSI
MUZIK KELAS SATU – NOH, NORANIZA IDRIS, MONOLOQUE & AUBREY SUWITO
Tahun ini Noraniza Idris
mengedarkan dua single Wangikanlah Hatimu yang cukup komersil penghasilannya
(namun masih underrated) dan sebuah lagi produksi cukup kemas dalam lagu
Permata Saadah.
Permata
Saadah bergerak atas landasan muzik Zapin yang maha sempurna penghasilannya
– daripada melodi, lirik, susunan string, vokal dan feel Noraniza Idris saya
letak antara produksi muzik terbaik tahun ini. Namun potensi lagu ini untuk
popular saya sifatkan sebagai sukar kerana ia sebuah naskhah berat yang cukup
tinggi nilai estetika dan seni muziknya.
Sarawak (Noh
Salleh) sebuah lagi
lagu yang cukup hebat tahun ini. Namun seperti Permata Saadah, Sarawak bukan
naskhah komersil yang biasa-biasa atau untuk pendengar biasa. Lagu-lagu begini
menuntut citarasa tinggi, pendengaran yang tajam, pemerhatian terhadap muzik
dan sudah tentu sistem bunyi yang mampu menangkap segala rakaman bunyi yang
dilaksanakan.
Hal ini saya kira serupa dengan
Jangan Puja Sampai Kecewa (Monologue) lagu Selagi
Ada Waktu itu terlalu besar sifat produksinya dan jiwanya. A very good production!
Aubrey Suwito menutup tahun ini dengan sebuah album
rakaman langsung bersama MPO. Bersandar
Cinta yang ditulis dan disusun semula ketika konsert istimewa ini antara
yang paling hebat sekali impak orkestranya. Everything
about this track is haunting. I mean dengarkan sahaja betapa flawless nya suara Siti dalam versi live
ini! Begitu juga persembahan Dayang menerusi Layarlah Kembali. Terbaik antara
yang terbaik tahun ini.
SENARAI
PENUH LAGU TERBAIK 2017
Saya sudah menyenarai pendek
lagu-lagu terhebat 2017 dalam entri sebelum ini. Beberapa lagu cukup kuat
sebetulnya menjadi naskhah terbaik dan popular. Orang tanya apa kriteria lagu
yang bagus? Macam mana menilai lag itu bagus atau tidak?
Bagi saya hal ini jelas. Naskhah
yang baik adalah naskhah yang seimbang. Antara nilai komersil, originality, estetika muzik, kualiti rakaman,
penyampaian dan penulisan lirik. Semuanya harus seimbang dan seiring. Selain
itu, saya selalu ingatkan semua pemuzik untuk capai formula evergreen!
Bukan apa lagu-lagu hari ini
impaknya hanya semusim tidak banyak yang mampu bertahan lama. Mungkin juga
kerana visinya untuk mendapat perhatian semata. Apa yang perlu ada dalam
naskhah evergreen / malar segar?
Paling penting adalah melodi yang baik. Ini asas yang perlu ada pada penciptaan lagu yang mampu bertahan lama selain originality atau twist dalam intepretasi muzik lama yang dibarukan atau dimodenkan seiring peredaran muzik semasa (Contoh: Sentiasa Merinding dan Bunga)
Kalau setakat nak cedok idea lama
dan bikin semula percayalah naskhah itu hanya mampu bertahan semusim sahaja. Saya
bagi contoh Projector Band – Sudah Ku Tahu. Di mana letaknya lagu tersebut hari
ini? Impaknya hanya semusim sahaja.
Dan kenapa radio
masih pasang Sinaran (Sheila Majid), Gerimis Mengundang (Slam), Cindai (Siti)
dan Slumber (OAG)? Jawapannya
mudah, lagu-lagu ini ketika diterbitkan, datang sebagai satu ilham baru yang
menjadi benchmark untuk ‘ditiru’ hit-hit
berikutnya.
Hujah saya ini tidaklah seratus
peratus betul dan legit. Tapi sebagai seorang pengamat muzik tempatan yang
mendengar dan menulis tentang muzik secara serius saya kira nota-nota ini
penting untuk kelangsungan muzik tempatan yang lebih berkelas.
Lihat sahaja Indonesia hari ini.
Line-up seperti Tulus, Raisa, Payung Teduh, Dipha Barus, Adrian Khalif dan Rendy
Pandugo dah cukup menjelaskan betapa jauhnya mereka meninggalkan kita daripada
segi taste muzik itu sendiri. Tak
perlu ulas panjang – lagu popular di sana adalah yang terbaik juga di sana.
Kita? Masih lagi sibuk nak jual
gimik bangang yang sudahnya keluar cumicumicumi, ayam mee dan nakanakanakal
kamu sangat nakal! (defak!)
Berikut senarai lagu yang kami
angkat sebagai naskhah terbaik tahun ini. Naskhah yang seimbang antara nilai
komersil dan estetika tetapi masih kekal jiwa Melayunya. Saya juga percaya
senarai lagu dibawah mampu menjadi naskhah malar segar yang akan diulang dengar
sentiasa. #semogabermanfaat
JAMPI / HAEL
HUSSAINI
Komposer & Lirik: Hael &
Ezra Kong
Ini lagu terbaik tahun ini! Saya
cuba mencari lagu mana lagi yang boleh melawan segala formula Pop Jampi sangat
dasyat, namun saya tidak menemui mana-mana lagu Pop yang sehebat ini. Imaginasi
saya luas melihat naskhah ini mengikut corak Pop Justin Timberlake, Mirrors. Cuba
dengar betul-betul struktur lagu ini. Spirit
Jampi cukup luar biasa! Penciptaan melodi yang sangat baik, bait lirik yang
kreatif (Baca: Ha Ha Ha Aku Ketawa)
dan killer chorus-nya need to say more?
Pertaruhan paling berjaya sepanjang tahun.
SENTIASA
MERINDING
Komposer & Lirik: Najwa
Mahiaddin / Imran Ajmain / Az Avex Azman
Kita perlukan lebih banyak lagu
dalam acuan serupa untuk kembangkan sikit pasaran muzik yang sempit hari ini. Jiwa
Melayu dalam Sentiasa Merinding sangat kuat dalam moden muziknya. Tiada apa
yang kurang tentang lagu ini – secukup rasa ramuannya untuk berdiri sebagai
naskhah yang cemerlang tahun ini.
WANGIKANLAH
HATIMU / NORANIZA IDRIS
Komposer & Lirik: Amir Jahari
/ AG Coco / Ahmad Fedtri Yahya
Saya rasa
Amir dan AG dah buat kerja yang cukup smart
untuk membawa irama Melayu pada tahap paling moden dan segar untuk dinikmati. Wangikanlah
Hatimu berpaksi pada melodi yang catchy,
punya festival feels dan bukti lagu melayu
asli itu tidak terikat pada idea konvensional serta masih boleh diperbaharui
seiring peredaran muzik semasa. Tahniah AG, Amir, Fedtri dan tentu saja our own queen Noraniza Idris.
Komposer & Lirik: Rudy
Iskandar / Leo Azman / The Faithmen
Nastia kalau dibikin dengan betul
setidaknya kita ada harapan untuk ada Coldplay Malaysia. Kugiran ini antara
bakat yang sangat penting untuk kita pelihara. Muzik Nastia cukup kuat nuasnsa
lokalnya tetapi bercitarasa besar. Nastia kugiran harapan yang mampu menjadi band
pop yang boleh kita banggakan kerena mereka seimbang untuk cater market mass
juga bawah tanah.
BUNGA /
MASDO
Komposer & Lirik: Ali Sariah
Masdo
The whole
idea tentang transformasi The Lipstik
ke Masdo adalah genius! Terlalu banyak potensi untuk disukai, digemari dan
digilai. Formula swinging 60’s yang
diadaptasi dengan citarasa muzik hari ini menjadikan Bunga antara naskhah
paling catchy, mudah dan paling menghiburkan sepanjang tahun! Tak mungkin untuk
kita tidak suka dengan lagu ini.
KU SEDIA /
ELLA
Komposer & Lirik: Faizal
Tahir / Ezra Kong / Omar K
Lagu ini membawa Ella ke satu
tahap yang lebih baik dalam rencana kariernya. Jujur kali pertama mendengar Ku
Sedia saya tidak boleh menebak ini karya battalion The Faithmen. Mereka smart dalam
mengekalkan jiwa besar Ella dalam melodi Pop yang cukup berkelas ini.
RENJANA /
NOH SALLEH
Komposer & Lirik: Noh Salleh
/ Rahne Putri
Noh kalau dia Indonesian saya rasa
dia sudah sebaris Sore, Payung Teduh dan lain-lainnya. Renjana membawa Noh jauh
meninggalkan mana-mana bakat solo lelaki tempatan hari ini dengan persembahan
muzik kelas satu. Semua tentang idea menyiapkan Renjana sebagai sebuah naskhah
muzik ada cukup sempurna sekali.
TERUS
MENCINTAI / SITI NORDIANA
Komposer & Lirik: Nana Alias
Menolak Balada untuk
diasosiasikan dengan masyarakat kita adalah sesuatu yang mustahil. Ramai orang
marah banyak sangat balada 90-an dan ya sejujurnya saya juga pelik kenapa
budak-budak sekarang nak buat muzik yang 10 – 20 tahun ke belakang. But when it comes to the right person
untuk mempersembahkan sebuah Balada yang jiwa melayu paling leman sekali, saya
tidak mampu menolak naskhah ini. Siti Nordiana sepatutnya menjadi satu-satunya
penyanyi wanita yang seharusnya mengendong ilham melodi begini. Kita tak
perlukan yang lain-lain tu. Jiwa Nana dalam penyampaian lagu begini dasyat bagi
saya. Dia tahu kraf muzik yang bagus untuknya dan yang paling penting Terus
Mencintai ada struktur melodi yang sangat besar jiwanya.
Saya suka ELLA sejak thn 89 (dengarkan lagu Ella via Radio --> RTM Seksi Bahasa Indonesia & Radio Warna Singapura)
ReplyDeleteSalam Musik dari Indonesia…Telah dirilis sebuah single terbaru “MANIEZ” (MANIS) dari REGI WEKING (Ex-Vocalist GARUDA FORCE Band) yg ber-genre POP Ballad https://itunes.apple.com/album/id1304637464 (sudah ada juga di SMULE) Terimakasih