Skip to main content

[PERSPEKTIF MUZIK] Pop Masa Depan – Cerita Tiga Bakat Ali Aiman, Kuizz Shah & Alif

Dalam entri kali ini saya ingin bercakap tentang tiga bakat muda yang punya potensi besar untuk membentuk pasaran muzik lokal ke tahap yang lebih berkelas dan global. Biar bukan terlalu baru dalam pasaran muzik tetapi dengan segala potensi yang ada boleh dikembangkan bagi membantu meluaskan lagi spektrum muzik tempatan supaya tidak lagi stuck dengan idea serupa.

Kenapa hal ini penting?
Sebab kita ketinggalan sangat jauh dengan Indonesia. Melihat betapa besarnya penerimaan terhadap bakat urban seperti Dipha Barus (Best Dance Production), Adrian Khalif (Best Rap Hip-Hop), Teddy Ahitya (Best New Comer), Soundwave, Eva Celia dan lain-lainnya yang diterima baik bukan sahaja di pentas anugerah tetapi secara menyeluruh – radio, strim digital, konsert dan sosial media.

Malaysia bukan tiada bakat yang sebagus nama-nama yang saya sebut di atas cuma pendedahan serupa sahaja yang tidak diberi. Media Melayu khususnya bagai tidak berminat untuk menulis tentang bakat-bakat yang keluar daripada kepompong pasaran tipikal balada Melayu.


Jadi di ruang kecil yang ada kami di Muzik Kita berharap dapat memberi anda sedikit sebanyak input yang boleh kami kongsikan tentang bakat-bakat yang terpinggir ini. Semoga bermanfaat untuk semua.

ALI AIMAN mula merilis single pertamanya di iTunes dan Spotify berjudul Jangan Kau Pulang pada tahun 2013 feel Pop pengaruh Dewa 19. Selepas itu, Ali mengubah corak muziknya daripada Pop kepada elektronik dan downtempo ala James Blake.

Maka lahirlah debut yang cukup solid sempurna berjudul Overture yang diedarkan sekitar 2014. Ketika EP ini menjengah pasaran digital Ali mengubah landskap muzik indie tempatan dengan sentuhan produksi muzik kelas satu. 

Dengarkan saja bagaimana lagu-lagu seperti Breathe, Every Little Things, Armour & Glass, Always dan all time favorite saya Pavane For a Dead Princess yang dipakejkan menjadi satu pengalaman menikmati muzik TEMPATAN yang cukup membanggakan.


2016 Ali Aiman kembali dengan EP kedua yang lebih matang dan bersifat komersil. Lagu seperti Cover You (Duet Talitha Tan) dan Morning Sun bergerak dalam prisma muzik yang saya kira cukup global dan besar sifatnya untuk dipasarkan secara besar-besaran.


KUIZZ SHAH mula mendapat perhatian di SoundCloud dengan single Uncool yang berlegar di strim digital sekitar 2016. Selepas itu langkah Kuizz melangkah sehingga hari ini dia menjadi Top 2 Asia’s Dream Come True yang dianjurkan Spotify bersama Air Asia mengetepikan bakat lain dari Jakarta dan Singapura.


Apa yang lebih menarik adalah peluang untuk Kuizz bersama produser terkemuka David Foster dalam sesi mentoring session Asia’s Dream Come True. Single perdana Kuizz selepas Uncool berlegar tahun lalu dengan judul Silence.


Bakat Kuizz dalam muzik cukup menyeluruh daripada mencipta lagu, menyanyi sehingga produksi muzik lengkap. Seperti Ali Aiman, Kuizz bakat yang tahu akan krafnya sebagai pemuzik tanpa berkompromi dengan kualiti yang biasa-biasa. Semuanya cukup solid!

Jika Jakarta boleh bangga dengan Dipha Barus kita patut bangga dengan Kuizz Shah.
 
Dipha Barus sudah menjejak pasaran massa dengan kolaborasi bintang besar seperti Bunga Cinta Lestari dan Titi DJ – saya kira tidak mustahil juga untuk Kuizz mendapat perhatian bakat tempatan seperti Yuna dan Dayang Nurfaizah.

Antara produksi besar yang mendapat sentuhan Kuizz setakat ini adalah single Aina Abdul – Reminiscing dan album solo kedua Bil Musa berjudul Young Adult. Mendengar lagu-lagunya, saya kira Kuizz faham pasaran semasa global dan bijak dalam melokalkan bunyian yang diciptanya.

ALIF bukan nama baru bidang muzik tempatan tetapi Alif sejujurnya semakin matang sebagai produser muda yang punya kelebihan dalam merencana corak muziknya. Saya sebetulnya mula tertarik dengan Alif ketika dia merangka Bukan Hal Aku (Kaka) yang ketika dipasarkan bagi saya cukup segar sekali.


Kemudian Alif datang bersama single solonya Mama namun tidak begitu mendapat perhatian. Perjalanan muziknya belum terhenti. Selepas Bukan Hal Aku, Alif bersama Kaka menghasilkan Terima Kasih dan yang terbaru Kembali.

Alif baru-baru ini tampil dengan single terbarunya Buat Selamanya dan turut menjadi individu penting dalam single terbaru Joe Flizzow – Drop yang juga baru diedarkan sebulan lalu.

Satu perkara yang saya suka tentang Alif adalah cara dia menulis bait lirik yang menyatu baik dengan melodi yang disusun. Biar hanya menggunakan Bahasa bual seharian, lagu-lagunya tidak kedengaran pretentious atau mencuba.

Terus terang saya benar-benar mahu melihat tiga bakat ini bersinar tahun ini. Saya kira Alif sudah berada di landasan yang betul cuma dia perlu lebih diterima luas. 

Saya juga berharap agak Kuizz Shah dan Ali Aiman dapat melakukakn kolaborasi besar bersama bintang ternama supaya setidaknya satu kaki sudah melangkah ke persada mainstream. Yang tinggal hanyalah usaha tanpa putus asa dan tidak sesekali berhenti.

Rujuk sahaja bagaimana Too Phat mendapat perhatian besar saat mereka melokal-kan hip-hop dengan anthem Anak Anak sehinggalah mendapat perhatian Biduanita Sharifah Aini dan Siti Nurhaliza untuk merakam lagu duet bersama.


Gerakan sebegini harus diperluaskan untuk mengembangkan pasaran muzik hari ini yang semakin ke belakang. Jika tiada yang mahu memulakan saya kira selamanya kita akan terkandas dan terus tertinggal jauh dengan apa yang Jakarta ada hari ini.


Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se