Skip to main content

Neon, Bling & Ch$ng – Mendekati Kosmik Baru Lo-Fi Hip-Hop Nusantara.


Akhiran ini MK banyak mendengar pasaran muzik Hip-Hop / R&B / KRNB / Lo-Fi serantau yang tenaganya luar biasa sekali. Terima kasih Spotify dengan adanya feature Fans Also Like membantu MK explore lebih jauh nama-nama terpinggir pasaran semasa yang cukup baik sekali penghasilan muziknya.

Semuanya bermula dengan kemunculan Kuizz dengan single No Matter dan Vibe yang cukup berkelas sekali penghasilannya dan Alif (Sleeq) yang sentiasa konsisten menjadi produser naskhah-naskhah hebat Kaka – bermula dengan Bukan Hal Aku, Kembali, Terima Kasih sehingga yang terkini Sibuk.

Alif mula mendapat perhatian kerjaya solonya dengan single Mama (Tengok MV lagu ni, pedih mata beb!) – freestyler hip-hop yang cukup kemas sekali penghasilan perasaannya. Selepas Buat Selamanya menjengah pasaran hujung tahun lalu Alif cukup aktif dalam projek sebagai produser muzik termasuk kolaborasi bersama Ismail Izzani menerusi lagu Luar Biasa serta kolaborasi bersama Joe Flizzow dalam single Sampai Jadi. 

Gelombang 16 Baris ilham agung Joe Flizzow dan rakan-rakan menarik perhatian MK untuk terus explore mengenal beberapa nama dominan pasaran muzik Hip-Hop. Yang cukup dikenali dalam clan ini sudah tentu Joe, SonaOne, Altimet, Alif dan Aman RA yang tidak perlu pengenalan. Mereka sudah cukup besar di pasaran mainstream.


Dua nama yang paling menarik perhatian MK adalah Airliftz dan Yung Raja. Airliftz mendapat hebohan meluas tahun lalu ketika dia menerbitkan EP berjudul BAGEL menampilkan hits Appreciate sebelum mengeluarkan single Everything awal tahun ini. Dan baru-baru ini Airliftz menampilkan single terbarunya Call Me When It’s Over yang cukup impresif sekali penghasilannya. Pengaruh Lo-Fi Hip-Hop dengan sentuhan R&B dalam naskhah-naskhahnya begitu menjadi dan tidak kedengaran pretentious.

Yung Raja (Singapura) menerusi single Mustafa kental semangat dan energi authentic hip-hop yang lebih neon, bold & provocative pastinya.


Pelayaran pendengaran MK terus melaju jauh terbang ke lapangan muzik Indonesia yang sudah nyata maju sepuluh langkah ke depan dengan nama-nama hebat seperti Dipha Barus, Ramengvrl, Bam Mastro, Emir Hermono, Rayi Putram A.Nayaka, Adrian Khalif, Monica Karina, Eva Celia dan lainnya.

Dipha Barus antara produser muzik generasi kini yang cukup cemerlang dan Bam Mastro juga. Muzik mereka membentuk kosmik muzik mainstream yang baru di Indonesia. Bunga Citra Lestari, Titi DJ, Andien, Bams dan beberapa nama pasaran urban seperti Teza Sumandra dan Rinni Wulandri telah terlebih dulu mendapatkan kerjasama Dipha Barus dalam naskhah Pop mereka.


Dua EP Bam Mastro iaitu I Bleach My Skin dan I’m An Albino Polar Bear Living in Captivity & I Know Alien Don’t Exist bagi kami sudah membuat Indonesia jauh ke depan dengan cukup agresif memajukan Pop yang lebih pregresif.

A.Nayaka seorang lagi bakat Hip-Hop yang kami kira sudah mampu berbangga menjadi artis Hip-Hop pertama yang menjadi lima teratas AMI Awards 2018 menerusi kategori Album Terbaik. Album berjudul Candance Blue itu mencipta sejarah tersendiri sepanjang 21 tahun anugerah tersebut berlangsung. Pengiktirafan tertinggi kiranya buat muzik Hip-Hop di Indonesia.


Monica Karina solo wanita yang kental feel R&B yang mula diperkenalkan Dipha Barus menerusi single Money Honey yang beredar awal tahun ini. Dan baru-baru ini dengan single solo perdananya Skin to Skin membawa Monica ke satu tanda aras lebih tinggi pasaran muzik urban Indonesia.

Dan tentu saja attitude yang ada pada rapper wanita RAMENGVRL antara yang paling mendapat perhatian kami. Tonton saja MV I’m Da Man dan Ca$hmere cukup quirky dan unik latar muzik dan budaya cult yang penuh dengan fur, bling & ch$ng! Anda boleh menonton video-video temubual RAMENGVRL di YouTube and see how cool she is! Itu belum lagi bicara tentang kehebohan populariti Rich Brian dan NIKI di bawah pemasaran muzik 88Rising yang berlokasi di New York. 

Bakat-bakat baru ini kiranya mencipta pengaruh mereka sendiri tanpa perlu lagi mengharapkan media konvensional. Jika anda seperti MK yang baru untuk faham dan mendekati muzik begini, berikut beberapa lagu yang harus anda dengarkan.

Money Honey (Dipha Barus & Monica Karina)
Idols (Bam Mastro)
Skin to Skin (Monica Karina)
Ca$mere (RAMENGVRL)
DJ - Salammusik
Flawless / Merona (Adrian Khalif)
Vintage (NIKI)
Vibe (Kuizz)
Mustafa (Yung Raja)
Too Much (Emir Hermono, Theodra & Puffie)
Something About Us (Rayssa Dynta)
Sailor (GAC)
Don’t Call Me Baby (Ellez, Ndoubledob, Nathn E & Russy)
Buat Selamanya (Alif)
Sibuk (Kaka)
School (A.Nayaka)
Hilang (Bam Mastro)
All Good (Dipha Barus & Nadin)
Fly (Radhini & Ramengvrl)
Hold On (Gloria Jessica)

Pautan Spofity

Ikuti Spotify Muzik Kita Malaysia Untk MixTape Lengkap












Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se