Skip to main content

and the album of the year goes to...




Album Terbaik AIM 16 suppose to be this album.

AIM masih lakukan perkara yang sama. Album pop yang lapok dan basi masih dominasi pencalonan dan masih menang setiap tahun. And to be frank bila album Nikki - Hawa gagal dapat nominasi harapan aku hanya pada album Hujan untuk dapat best album. kenapa? aku cari yang fresh dan inovatif dari bentuk sound mahupun style. But again this is AIM - Anugerah Industri Muzik Malaysia. Hopefully Hujan did it well dalam APM nanti and Nikki for Hawa too. So for those yang nak menang best album next year, jadikan Misha, Siti, Ajai dan rakan2 pop lain sebagai rujukan dan kalau mahu ubah sound-sound cengeng muzik Malaysia listen to Hujan and Nikki!


5 TENTANG AIM 16 DARI PERSPEKTIF AKU:

* Joe dan Malique bukan artis baru.

* Siti tak patut menang vokal untuk Di Taman Teman tapi Kayangan Kita, lebih deep.

* Aizat dapat nominasi Album Pop dan Lagu Pop (yang ditulis sendiri) serta menang Vokal Lelaki tapi tak dapat calon Best New Artist, ape tu? so Suki dinilai melalui apa? rupa paras? wtf!

* Yeah aku setuju sangat Raihan menang Best Group Vocal, diorang memang best!

* Event AIM seperti biasa kelam kabut! rushing memanjang, better next year bagi je award tak payah bagi ucapan kalau setakat beberapa saat. Apa yang orang bole express dalam masa beberapa saat tu sangat dengan terkejut lagi, after all hanya thanks sahaja yang dapat didengar

Comments

  1. ternyata nuansa pop cengeng terus gah di AIM...apapun keputusan juri...terima jer lah.... ur perspective about AIM truly deep and ada sahihnya...AIM kena panjangkan masa siaran....
    Hawa in APM?kita tunggu...

    ReplyDelete
  2. klakar album kompilasi misha omar dicalonkan dan menang pulak tu di AIM.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se