Skip to main content

Reshmonu - Harapan

Reshmonu - Harapan
Produced by Reshmonu
verdik: 5/5

Since this album tak jual dimusic store aku hanya dapat dengar full album ini sebulan yang lalu, thanks to Zain for the album. Album ini dibuka dengan track Lalala (Reshmonu / Farasha Osman) yang punya sound samba, latin dn raggae. it is a fresh touch untuk pembukaan album ini but not really my favorite. But the sound engineered really well, very sharp and smooth. Track kedua pun punya mood yang sama menerusi lagu Oh! Anok Anok (Reshmonu / Farasha Osman) Sekiranya kau kembali (Pacai) lebih perlahan and pada track yang ketiga ini buat aku kagum dengan ketelitian Resh dalam penyampaian beliau. Setiap perkataan disebut dengan jelas dan sangat baik, and this is the thing yang sangat obvious ada pada penyanyi bukan melayu mereka akan benar2 beri penekanan terhadap sebutan bahasa melayu supaya ia disampaikan dengan penuh makna (rujuk Nikki, Karen Kong) kredit buat pacai sebab aku sangat sukakan melodi lagu ini, sampai kehujung lagu ini benar-benar buat aku melayang.

Hijau Pun Kelabu (Reshmonu/Farasha Osman) dimulakan dengan tiupan saxophone yang sangat sedap. lagu ini punya mood ska dan raggae yang sangat cool. this is one of my favourite track in this album, tersangat2 cool! track seterusnya adalah fusion jazz, Kau ucap kau alur with Hunny Madu (Reshmonu / Hunny Madu) the fact yang buat aku enjoy dengan track ini adalah kerana blend vokal resh dan hunny yang sangat unik, and this song sendiri punya melodi yang sangat unik, groove dan different, my favourite part is the chorus. Lagu yang boleh buat anda move dengan beat dan sekali lagi sound saxophone yang beri justice terbaik untuk buat lagu ini. Dengarkan juga lirik lagu ini, i am so in love with this song!

Sayu (Reshmonu / Farasha Osman) kembali perlahan. Intro lagu ini buat aku teringatkan sound2 dalam filem2 perancis, ok paling senang anda bayangkan iklan Enchanted punya lagu. Damn beautiful! and yes bila lagu ini habis, aku rasa track ini sangat sesuai untuk sountrack filem bertemakan cinta. Doa untuk dia (Reshmonu / Farasha Osman) juga perlahan, tak begitu menarik minat aku sangat. Track Aku punya teman with Noryn Aziz (Reshmonu / Farasha Osman) lebih hebat, this is my fav track. Dimula perlahan dengan soulful suara Noryn dan ditengah lagu ini menjadi fast beat dengan mood yang sangat baik, blend vokal noryn dan resh juga beri justifikasi yang hebat untuk lagu ini.

Pembawa Bahagia with Adeep & Mawar Berduri (Reshmonu / Farasha, Shamsolnahar & Adeep) ada sample chorus Aku Punya Teman, sekadar biasa, namun aku sangat terpesona dengan vokal adib dalam lagu ini. Album ini ditutup dengan track Ku sayang (Reshmonu / Reshmonu, Caprice, Farasha & Adeep) mood dance yang sekadar ok.

Overall album ini sebuah album dengan kualiti produksi yang sangat2 berkualiti, dari originaliti penciptaan, susunan, dan sound engineering. Album ini diterbitkan dengan penuh ketelitian, tahniah buat reamonu dengan kualiti sehebat ini aku tak rasa ada mana2 album yang boleh menandingi kualiti rakaman album ini dalam masa terdekat ini.

Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se