Skip to main content

LJ (Liyana Jasmay)

Album: LJ (Liyana Jasmay)
Producer: Ajai / AG COCO / Aizat Amdan
Verdik: -

Ramai yang persoalkan conficent LJ bila dia tampil dengan album mini ini. Tapi tak mengapalah kita bagi dia peluang. Trak Aku Tak Percaya Cinta (Ajai) a sing-a-long Avril style yang memang sekali dengar orang dah bole ingat line "hey..hey.." tu. Well nothing much to say good try la but nothing impressive. Aku Jatuh Cinta (Ajai) sekali lagi another adaptation of Avril track, and still ok melodius dan mudah masuk radio. Korus lagu ni layan, ok la setakat nak jadi lagu tema cinta monyet budak sekolah. Pelik (AG / Elle) pulak dah terlalu Elyana. And this is the track with worst vocal in the album.Aku tak mampu nak tunggu sampai habis. Melodi lagu ni boring dan dragging (even ini fast track) plus with cheesy lyric, oh man geli je! skip ke next track Penyelamat Cinta (Aizat / LJ). Melodi lagu ini ok cool jugak esp. part chorus ada macam indo-pop sikit (rujuk Pas Band). Melodi Aizat not bad cuma still boring macam anti-klimaks and still aku terasa ini lagu cinta monyet budak sekolah. Kejam (Ajai) is the best track in the album. Aku suka mood lagu ni, very deep! cuma again lagu ni dihancurkan dengan flat vokal LJ yang bunuh mood aku untuk layan lagu ini. Takde emosi budak ni nyanyi sayang betul, if dapat pada penyanyi yang tepat trak ini pasti diberi justice yang lebih baik. LJ bagi aku sebuah album yang mudah. Sesiapa pun boleh bikin album begini. Nothing serious about this album, well my advice to Liyana Jasmay no more single or album after this please coz this not your forte even we are all know you have that much money to produce another album.

Comments

  1. fizan,,

    cpt2... really looking 4ward to read ur review

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se