Skip to main content

FINALIS AJL 25 - BILA NILAI KOMERSIAL MENDAHULUI NILAI ESTETIKA.

Ok je kalau diorang yang menang!

Nampaknya juri-juri professional kita sebulat hati mengangkat genre muzik indie ke pentas akhir bila dilihat hampir 80% dikuasai habis oleh band-band indie tempatan. Lapangan minda aku masih positif pada saat ini, terbuka menerima jika mereka benar-benar bagus, mengapa tidak?

Persoalan satu
Aku ulang dengar Kebahagiaan Dalam Perpisahan dan mencari di mana lebihnya Ku Ada Kamu berbanding aesthetic value dan rich melodius yang ada dalam Sejujur Hatimu. Jujur aku katakan, Ku Ada Kamu sekadar intrpretasi biasa terhadap kagu-lagu ballad tempatan yang ada dengan mengambil sedikit semangat gospel pop ala-ala Aubrey Suwito (rujuk Gemilang) dan IDENTITI muzik Azlan Abu Hassan. Aku mencari dimana letak tingginya originaliti Ku Ada Kamu berbanding Sejujur Hatimu yang aku sifatkan sebagai karya paling jujur penuh attitude Azlan dan Adibah yang bertindak sendiri sebagai penulis lirik.

Mencari Konklusi yang Ekstravagan!
Formula berulang Sam dalam Ekstrvaganza amat mengejutkan aku bila juri angkat lagu ini antara 14 terbaik. Ya, secara peribadi aku dan ramai tahu Bunkface pelapis yang amat baik. Namun formula 1+1=2 yang mereka guna pakai dalam Ekstravaganza, Situasi dan Revolusi mahupun trak-trak intrepretasi Green Day yang lain itu sememangnya kurang markah dari segi originaliti dan apa yang betul-betul kuat ada pada lagu ini adalah nilai komersial juara carta radio yang berlegar dikepala setiap kali diputar diudara. Dan konklusinya? Hujan pun sama diangkat dengan tanpa sebarang pengertian indah dan kosa kata yang mengagumkan.

Gelap gelita berPelita
Terus terang jika aku Loque (insan yang aku sangat hormati atas kreativiti beliau sepanjang bersama Butterfingers) Juara Lagu bukan landasan untuk aku ukur di mana letak tinggi karya sebenar. Makin terdesak mencari ruang mungkin. Ibarat memasukkan lagu Satu Malaysia dalam pertandingan nyanyian. Pelita bukan lagu yang tepat untukk dipertandingkan kerana lagu itu berada di kelas yang sedikit berbeza dan Loque sendiri harus tahu di mana status sebenar lagu ini.

Juri Jahat Berlari terlupa Susun Silang Kata
Aku menjadi semakin tak faham bila salah seorang juri yang dulu pernah heboh mencari sesuatu yang yang fresh katanya, mampu mengetepikan karya sehebat Susun Silang Kata. Oh! man lagu semacam Jahat tu 10 tahun lepas pun Edry pernah bikin. Ok tak mengapa kita letak Jahat as a filler untuk bagi color dalam AJL. Juri, saya maafkan kamu sebab mungkin jauh sangat adrenalin kamu gerak Berlari sehingga terlupa Silang Kata yang harus disusun bijak.

Noktahnya?
The judges are spoken! dan lagu-lagu mesra radio diangkat ke Pentas final. When indie goes commercial they concur us all and i wonder is there another aestethic value that count in this stage? Lu pk lah sendiri. Good luck to all! Dan aku restukan sesiapa sahaja yang menang sekalipun Edry diangkat sebagai Juara. Jikalah!


SENARAI FINALIS (Yang sangat bertuah)

Sofea Jane
Black / Shah Kamikaze & Iswandy / Farril

Pelita
A.P.I / Loque / Loque

Cinta Sempurna
Yuna / Yuna / Yuna

Tolong Ingatkan Aku
Ana Rafali / Ana Rafali / Ana Rafali

Ku Ada Kamu
Adira / Edry Abdul Halim / Edry Abdul Halim

Hanyut
Faizal Tahir / Audi Mok / Faizal Tahir

Jahat
Stacy / Edry Abdul Halim / Edry Abdul Halim

Kebahagian Dalam Perpisahan
Shahir / Edry Abdul Halim / Edry Abdul Halim

Mencari Konklusi
Hujan / Noh Hujan / Noh Hujan

Selamat Malam
Faizal Tahir / Audi Mok / Faizal Tahir

Drama King
Meet Uncle Hussain & Black / Taja / Tun Teja

Extravaganza
Bunkface / Sam Bunkface/ Bunkface

Noktah Cinta
Hafiz / Ajai/ Shah Qalam

Berlari
Tomok / Audi Mok & Shahzee Ishak / Tomok

Comments

  1. Interesting observation.....u hit it on the nail. Hope to hear that judge's idea of 'fresh' now.

    ReplyDelete
  2. thnks fr the reading syarfina =)

    ReplyDelete
  3. yeah. aku agak terkejutgak dgn finalis AJL kali ni. few lagu yang betul2 layak diNAFIkan oleh juri!

    pemilihan lagu lebih pada komersial je.

    ReplyDelete
  4. xfaham jugak. juri pun kena org org yg betul jugak sebenanya, better bg org yg btl2 pakar tp xpenah ada kepentingan dalam AJL. Mcm roslan aziz, izham omar, michael veerapan. bru la real! ini juri pn org2 giler glam je sume..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se