Skip to main content

Kaer - A New Chapter (2011)

Penerbit: Kaer / Azlan Abu Hassan / Lauren Aswin / Audi Mok
Kreatif: Yam Mursit / Roy Macam / Edline
Jururakam: Azlan / Lawrence Aswin / Audi Mok
Verdik: 2/5

Debut Menjelma (2007) buat Kaer jadi antara soloist yang dikagumi. A New Chapter masih pada haluan yang sama dengan kematangan muzik yang lebih cuma kurang magisnya! Album ini dibuka baik dengan tiupan flute Mohar dalam trak Kamu (Teguh). Muziknya ini saya sifatkan sebagai pop dengan nuansa r&b yang baik, masih boleh diulang dengar! Vokal dan feel Kaer cukup baik sekali.

Apa Adanya (Tengku Shafick) merupakan makanan Kaer. Ballad begini kedengaran cukup menawan dengan blend vokal Kaer buat ia jadi sempurna especially seawal verse pada trak ini. Cinta Tak Ternoda (Tengku Shafick) is my favourite track! Lagu ini buat saya ulang dengar berkali-kali sebelum ke trak lainnya. Vibe dan groove pada melodi Tengku Shafick dan susunan Lawrence Aswin cukup memikat terutama bahagian korusnya yang amat sing-a-long! Trak begini buat aku fikir Kaer semakin matang dalam pemilihan lagu pada keseluruhan album ini!

Masih Mencintaimu (Tengku Shafick) kembali ballad. And this time ballad-nya terlalu Marcell, terlalu indo-pop jadi aku skip ke next trak sebab tak ada apa yang terlalu istimewa tentang ballad ini. Atas Nama Cinta (Yovie Widianto) masih ballad yang mana kali ini terlalu kuat sound Afgan! Dan bagi saya bila back to back ada trak yang pernah saya dengar before ini yang dah menjadi signatur penyanyi lain, Intepretasi Kaer pada trak begini buat saya fikir tiada apa yang istimewanya plus ia makin bunuh identiti Kaer. Originaliti adalah hal yang saya maksudkan di sini dan saya tak berapa happy dengan dua trak ini yang terlalu kuat pengaruh Indonesianya.

Bisikan (Audi Mok/Nurfatimah) kembali rancak dengan mood dance yang sekadar bersifat fill in untuk lengkapkan album ini begitu juga dengan Pacar Rahasia (Bemby Noor) yang buat saya semakin bosan dengan album ini.

Trak Berakhir Disini (Azlan Abu Hassan/Sulu Sarawak) buat aku layan akan susunan string Eddie Marzuki yang aku sifatkan cukup power! Asas melodinya masih seperti apa yang biasa kita dengar sebelum ini namun kuasa susunan muzik dan string lagu ini amat baik sekali! Album ini ditutup dengan dengan Kamu Summer Night Version ft. Yuyun yang kali ini disusun oleh Lawrence Aswin yang dibuka cukup menarik dengan improvise vokal Yuyun!

Overall album ini bagi saya kurang elemen surprise dan magis yang diharapkan selepas bertahun-tahun menanti. Journey Kaer ke Indonesia buat saya teringat akan album ketiga Anuar Zain dan album Cinta Kita - Sheila Majid yang turut dibikin di sana. Kedua-duanya merupakan album paling kurang menarik minat perhatian dan hal ini terjadi pada album Kaer ini.

So bila sudah 3 penyanyi hebat tempatan yang mengendong karya Indonesia dan gagal membawa magis dan surprise yang diharapkan buat saya fikir ia bukan jalan terbaik sama ada untuk membina nama di sana atau at least mendapat hit trak untuk pasaran di sana (kecuali Sheila Majid). Dan dalam hal ini saya menyanjung tinggi Dayang yang sentiasa berani tampil dengan penerbit dan komposer baru tempatan dalam setiap albumnya!


Comments

  1. setuju sangat statement perenggan akhir

    ReplyDelete
  2. this is a good album. so inspired by ur writings, i bought this

    ReplyDelete
  3. thnks kembang. thnks bloggerboy
    :)

    ReplyDelete
  4. Betul. Memang aku x faham kenapa diorang nak sebok2 buat album guna komposer Indonesia. To be frank, aku rasa lagu komposer Malaysia buat lagi best. BTW, aku x setuju dengan statement ko pasal lagu Atas Nama Cinta. Aku x terbayangkan langsung Afgan pada lagu tu. In fact, sth. sring arr. lagu tu sangatlah exquisite dan mewah. Good review though.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se