Skip to main content

Ledakan Duet Pop Semasa - Strategi Pemasaran Muzik Yang Lebih Berkesan

Kolaborasi bukan idea baru dalam pemasaran muzik tempatan. Gabungan dua atau tiga penyanyi dalam satu sebetulnya satu strategi yang baik dalam memberi pendedahan penyanyi yang digabungkan pada masa yang sama mengukuhkan portfolio seseorang penyanyi itu sendiri.

Akhiran ini, semakin banyak lagu duet dipertaruhkan sebagai single perdana mengisi frekuansi radio tempatan dan strim digital. Nama Datuk Siti Nurhaliza paling dominan dalam menghasilkan single duet yang saya sifatkan sebagai percaturan bijak membuat namanya relevan di pasaran semasa.

Siti berduet dengan Hafiz dalam lagu Muara Hati (lagu tema Adam & Hawa) menjadi naskhah yang meneruskan keberadaannya dalam pasaran semasa seiring dengan artis-artis baru meningkat naik ketika itu.

Formula ini diteruskan dengan duet Siti Bersama bakat seberang, Cakra Khan yang ketika itu (2014) sedang digilai tidak hanya di Indonesia tetapi di Malaysia. Dan sekali lagi formula ini nyata berjaya menjadikan nama Siti terus kekal mekar dalam carta lagu thits tempatan.

Tanpa perlu mengambil masa yang lama Faizal Tahir digabungkan bersama Siti menghasilkan balada terhebat 2016 berjudul Dirgahayu yang dimuatkan dalam album studio FT berjudul Anatomi. Lagu tersebut nyata cukup berhantu. Kejayaan ini diteruskan dengan duet terkini Siti Bersama Judika dalam lagu Kisah Kuinginkan yang dimuatkan dalam album terbarunya, SimetriSiti.

 2015 Tahun Paling Banyak Hits Duet?

Buka kembali kalender muzik 2015, saya kira ia memang tahun yang meneruskan fenomena “duet” yang hebat. Gandingan Misha Omar bersama Hafiz dalam Terimaku Seadanya (Ajai), Shila & Alif Satar menerusi Selamanya Cinta (Shila Amzah) dan Faizal Tahir bersama Elizabeth Tan menerusi Setia.

Kesemua lagu-lagu ini menjadi lagu penting sepanjang tahun lalu dan diiktiraf sehingga ke pentas Anugerah Juara Lagu yang berlangsung Januari lalu.

Kolaborasi hip-hop lebih awal dimulakan dalam skala besar oleh Too Phat. Gabungan mereka bersama legenda Sharifah Aini, Siti Nurhaliza, Innuendo dan Camelia mencipta sesuatu yang lebih segar dan tersendiri. Dan selepas itu formula serupa diikuti rapper yang lain sehingga hari ini.

“Duo Star” Penerus Fenomena

Idea Astro memperkenalkan Duo Star saya sifatkan sesuatu yang sihat untuk perkembangan muzik lokal. Pertama kerana ia medan bagi mengetengahkan bakat sebenar dan kedua mampu menambah jumlah lagu-lagu yang berkualiti.

Haiza bersama Aepul menghasilkan Jangan Pernah berdusta – pop dengan esen rock yang didangdutkan. Ayai dan Firman dalam Pop rock Yakin Aku.

Dan yang paling saya suka adalah kolaborasi Awi Rafael & Kaka menerusi Ada Jalannya serta yang paling serasi juara  Duo Star Ernie Zakri dan Syamel menerusi balada terbaik Aku Cinta. Gabungan Ernie dan Syamel saya sifatkan sebagai yang paling sempurna. Tidak salah jika mahu meletakkan mereka sebagai pelapis penghibur masa depan.

 Wangikanlah Hatimu Naskhah Terbaik Tahun Ini

Sebuah lagi duet yang menarik perhatian saya adalah gabungan Noraniza Idris bersama bakat baru Tyqa menerusi Pop Etnik – Wangikanlah Hatimu yang cukup segar, moden dan pada masa yang sama masih kekal pada akar muzik tradisi.

Karya yang menggabungkan dua anak muda AG Coco dan Amir Jahari yang bertindak sebagai pencipta dan composer memberi nafas segar irama Malaysia. Namun entah di mana silapnya lagu ini bagai tidak mendapat perhatian.

Tahun lalu juga Yuna dan SonaOne sempat membuat single duet yang turut diproduksi AG Coco namun lagu tersebut tidaklah begitu hebat diperkatakan.

Bakat baru seperti Tajul dan Wany Hasrita yang dikatakan generasi baru Siti Nordiana dan Achik berjaya menawan pasaran semasa dengan cukup meluas. Biar lagu ciptaan Patrick Khamis itu sekadar mengulang serupa tetapi ia masih menjadi pilihan pendengar hari ini.

Saya lebih tertarik dengan gabungan Farawahida dan Alyah dalam lagu Mengapa Harus Aku. Penciptaan lagu ini sangat sempurna buat kedua-dua vokalis wanita ini. Malah tidak salah kiranya saya katakana ia lebih baik daripada duet Nana dan Jac menerusi lagu Nisan Cinta. 

Melodi ciptaan Alyah dalam Mengapa Harus Aku lebih melodious dan kemas berbanding duet Nana dan Jac yang agak bingit menurut saya.

Dan mungkin anda boleh juga mendengarkan duet Adibah Noor dan Atilia menerusi lagu Sandaranku yang lebih lembut, soothing dan merdu alunannya.

Comments

Popular posts from this blog

#BetariSeni 25 Tahun Ning Baizura – Soul Queen, Kes Saman, Fantasi Seks & Kisah Di Balik Natural Woman

Saya menghabiskan masa seminggu ini membaca, mendengar dan melihat 25 tahun perkembangan karier seni muzik Ning Baizura yang gelombangnya bukan calang-calang jalur cerita. Jujur, selepas melihat susur galur seni bintang ini saya kira dia masih antara yang cukup kuat dan teguh meneruskan apa yang dijuangkan seawal tahun 1992. Debut Dekat Padamu yang diedarkan pada tahun 1993 , punca segala kemasyuran, kehancuran dan kebangkitan semula Ning dalam arena showbiz tempatan. Dengan debut hebat yang menampilkan hit malar segar seperti Curiga dan Dugaanku itu Ning mengisi segala cerita pojok media baik cetak mahupun elektronik ketika. Lagu-lagunya bukan sahaja mengisi frekuensi radio semasa ketika itu malah membuktikan dia antara yang terbaik, Anugerah Industri Muzik mengiktiraf Dekat Padamu sebagai naskhah Album Terbaik dan Ning diangkat sebagai Penyanyi Wanita Baru Terbaik ketika itu. Ning menjadi penyanyi wanita pertama yang mendapat dua trofi itu pada masa yang sama.

10 Lagu Terbaik Ciptaan Aubrey Suwito

Baru sahaja meraikan 30 tahun pembabitan dalam bidang muzik dengan konsert skala sederhana menampilkan Dayang Nurfaizah, Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Sean Ghazi dan one and only Siti Nurhaliza bersama iringan orkestra Malaysia Philharmonic Orchestra. Nama Aubrey Suwito nyata bukan asing dalam legasi muzik tempatan sebagai pencipta lagu, penerbit dan pengarah muzik. Hasil kerja Aubrey antara yang ke  depan dengan idea-idea Pop yang lebih segar dan moden tanpa terikat dengan idea pasaran semasa. Berikut 10 lagu terbaik yang kami kumpulkan sepanjang karier maestro muzik Pop yang cukup hebat ini. Casey - Seribu Impian (1994) Pop dalam trak ini cukup moden sekali jika mahu dibandingkan dengan lagu-lagu popular sekitar tahun 1994. Saya kira ini antara anthem Aubrey Suwito dalam mencipta mid-tempo pop sebegini. Dan sehingga hari ini masih antara karyanya yang paling asli sekali. Album ini dimuatkan dalam debut Casey (1994) bersama 2 buah lagi lagu ciptaan Aubrey berjudul S

#BetariSeni Siti Nordiana – Pasca Siti, Artis Kampung, Kisah Skirt Pendek & Kini She's "The Finesse Queen of Leman"

Peralihan muzik tempatan daripada satu transisi Pop ke transisi Pop yang lain mencorak satu prisma muzik yang beragam. Namun sejauh mana pun kita pergi mengikut jauh trend pasaran semasa dengan idea melokalkan bunyiannya agar jadi lebih bersifat tempatan, kita masih tidak mampu menolak suicidal ballad yang saya kira sudah menjadi DNA dalam darah muzik Malaysia. Daripada zaman P.Ramlee ke Datuk Ahmad Nawab, Saari Amri, Adnan Abu Hassan, Azmeer, LY, Patrick Khamis sehingga generasi hari ini yang banyak dicorakkan Goufran dan Ibnu – suicidal ballad ini masih teguh dalam pasaran tempatan. Dan selepas Sharifah Aini (Seri Dewi Malam), Uji Rashid (Kali Terakhir Ku LIhat Wajahmu), Salamiah Hassan (Gelombang), Khadijah Ibrahim (Ku Pendam Sebuah Duka) muncul nama-nama baru meningkat naik di hujung 80-an dan 90-an Fauziah Latiff (Gubahan Rindu Puisi Syahdu), Madah Berhelah (Ziana Zain), Hajat (Haida), Pelamin Anganku Musnah (Azie) dan Siti Nurhaliza (Kesilapanku Keegoaanmu). Se