Prisma muzik tempatan tahun ini mengujakan dengan jumlah
album penuh yang lebih banyak berbanding beberapa tahun sebelumnya. Dan apa
yang lebih manis nama-nama senior dalam persada muzik menghasilkan album-album
yang cukup solid kualitinya.
Siti Nurhaliza, Dayang Nurfaizah, Sheila Majid, Ella,
Search, Atilia, Noh dan Monoloque saya kira sudah melakukan tugas dan
tanggungjawab mereka menghidupkan pasaran muzik yang lebih kompetitif dan
beragam.
Saya secara peribadi sangat berterima kasih pada bakat muzik
yang masih mahu melaburkan sejumlah wang yang besar untuk penghasilan album di
saat generasi hari ini yang tidak lagi peduli tentang kepentingan fizikal album
dan hanya mahu hiburan dalam bunyian semata-mata.
Album fizikal sangat penting sebagai portfolio yang boleh
disimpan dan dibanggakan bagi satu jangka masa panjang. Hal-hal ini terbukti
jelas pabila harga album Too Phat seperti 360 dan Whuttadilly dijual
hampir RM500 untuk cetakan pertama hari ini.
Nilai serupa juga ditawarkan untuk album-album Butterfingers
(Malayneum, Transcendence) dan Ning Baizura (Natural Woman) yang
dianggap sebagai rare item atau saya sebut gems dalam
pasaran muzik tempatan. (Anda boleh rujuk hal yang saya sebutkan ini dalam
group FB: Group Jualan Kaset/EP/CD /LP Online)
Begitu tinggi sekali nilai album-album fizikal ini selepas
lebih sedekad di pasaran yang dicari semula kerana tingginya kualiti muzik yang
dipersembahkan. Ini belum lagi album-album artis 80-an seperti Wann, Sharifah
Aini serta KRU, O@G, Ella (EL), Zainal Abidin (Gamal), Nora
(Kirana) dan semua album Sheila Majid cetakan Jepun yang dijual
pada harga lebih tinggi berbanding harga asal.
Value begini yang saya kira semakin tiada dalam perkembangan strim
digital muzik. Sebagai seorang yang pernah bekerja secara langsung dalam
industri strim muzik tempatan – saya melihat nilai sentimental pengedaran muzik
secara digital hampir tiada.
Sense of belonging – perasaan memegang fizikal CD dengan inlay album serta membaca lirik, kredit dan pengalaman penyanyi dalam menghasilkan album itu tiada dalam pengedaran muzik secara digital.
Hal ini sangat penting bagi saya kerana dengan membaca inlay kita
sebagai pendengar dapat terdidik secara tidak langsung tentang penghasilan
sesebuah album dan pada masa yang sama lebih menghargai karya yang dihasilkan.
Sayangnya, generasi masa hadapan tidak lagi dapat merasai
nilai-nilai ini andai penerbitan album fizikal dimatikan dengan pengaruh
digital. Terus terang saya tidak memiliki ilmu muzik secara formal tetapi saya
banyak belajar daripada membaca inlay dalam album. Siapa yang menulis,
mencipta, siapa pula yang bermain gitar, drum dam siapa pula yang membuat
susunan muzik menjadi seindah yang tercipta.
Excitement begini yang saya kira faktor penting mengapa muzik itu
istimewa dan membuat kita dekat dengan setiap karya yang dihasilkan. Saya ulang sekali lagi sense of belonging –
memegang, mendengar, membaca dan menjadi sebahagian daripada penghasilan album
tersebut.
Dan saya yakin kerana hal-hal inilah membuatkan nama-nama senior
seperti Ella, Search, Siti, Dayang dan Sheila masih menghasilkan album fizikal
kerana mereka tahu akan nilai-nilai ini akan terus dihargai dalam masa sepuluh,
dua puluh dan tiga puluh tahun akan datang. Sepertimana kita masih menikmati
P.Ramlee, Sudirman, KRU dan Siti.
Album-album mereka akan terus menjadi rujukan kerana visibility itu
masih ada. Dan satu perkara yang anda perlu tahu tentang strim digital
adalah bergantung pada lesen yang dibayar. Jika syarikat pengedaran
tidak lagi mahu meneruskan lesen digital maka lagu-lagu serta album-album ini
akan diturunkan dan anda tidak lagi dapat menikmati muzik tersebut di platform
digital (kecuali YouTube kerana tak perlu lesen).
Tahun lalu, Muzik Kita telah memilih Pitahati (Selamat Datang Ke Panggung Suara), Faizal Tahir (Anatomi), Anuar Zain (Self-titled), Estranged (Sepenuhnya), Ali Aiman (Circles) dan Altimet (Amboi) sebagai album terbaik 2016.
Tahun ini hampir semuanya sudah ditulis review dalam posting
sebelumnya dan kami menyenarai pendek 10 Album Terbaik tahun ini mengikut
turutan seperti berikut. #semogabermanfaat
DAYANG NURFAIZAH
Produser: Aubrey Suwito / Ajai / Genervie Kam / Omar K / Hael
/ Ezra Kong / Aizat Amdan / Tam Spider
Kali terakhir kita memiliki sebuah killer album adalah
debut Hafiz (2012) yang hampir kesemua lagu dalam album tersebut menjadi hit
belaka. Dan setelah lima tahun Dayang Nurfaizah memecah rekod tersebut dengan
album self-titled Balada sepenuhnya ini. Pada tahap
ini saya fikir Dayang sudah bertemu formula tepat yang seimbang dengan apa yang
pasaran mahu dengan apa yang dia sendiri mahu tanpa berkompromi dengan
penghasilan lagu yang biasa-biasa. Album ini bergerak cukup cemerlang sebagai
sebuah persembahan Pop terbaik sepanjang tahun!
ELLA / PEACE.LOVE.RINDU
Produser: M.Nasir / Edrie Hashim / Omar K / Ezra Kong / Sam
Bunkface / AG Coco
Produksi album kelas satu yang meneruskan segala kehebatan
album Ella U.S.A dan EL. Peace Love Rindu memiliki semua estetika muzik Ella
sepanjang 32 tahun dalam pasaran muzik tempatan yang berjaya dimodenkan dengan
cukup hebat sekali. Album ini bergerak sebagai satu pelayaran muzik cukup solid dalam
persembahan penuh jiwa dan semangat Ella yang cukup kuat!
MALIQUE / TKO: PEJAMKAN MATA
Produser: Malique
Malique menyifatkan TKO sebagai album kompilasi. Tapi
naskhah ini terlalu bagus untuk saya pinggirkan sebagai sebuah album yang
hebat. Malique individu bijak merencana muziknya tanpa peduli apa yang pasaran
mahukan. Malah saya fikir dialah yang berjaya mencorak Hip-Hop dalam acuan
Melayu sehingga menjadi ikutan rapper baru yang mahu menjadi sehebatnya.
Pejamkan Mata kental jiwa Pop Melayu nya dengan lirik geniusnya buat saya fikir
siapa yang boleh menulis sepuitis Malique?
SHEILA MAJID / BONEKA
Produser: Sheila Majid / Tohpati / Irwan Simanjuntak / Jenny
Chin
Boneka sebuah persembahan Pop malar segar bagi saya. Album
ini berjalan atas aliran Pop Sheila yang sudah berusia lebih 30 tahun tetapi
lebih polish, fun, seronok didengar. Dengar sahaja lagu-lagu
seperti Boneka, Melukis Dunia dan Lebih Dewasa – saya kira lagu-lagu begini
tidak akan kedengaran tua atau old-fashion malah ballad dalam
album ini juga punya nilai evergreen yang cukup tinggi.
SEARCH / KATHARSIS
Produser: M.Nasir / Search
Seawal trak pembuka, Gagalista sehingga Bebas Liar – rif
gitar keras, derum deram, sehingga feel penyampaian Amy Search
dalam Katharsis tidak mengecewakan langsung. Sidang Kangaroo sahaja sudah
menjadi bukti kugiran legenda ini seharusnya menjadi rujukan mana-mana anak
muda yang mahu bikin rock dengan citarasa lokal yang berkelas. Nama Yang Kau
Lupa antara lagu terbaik album ini yang membawa penjenamaan muzik Search berada
di standard yang sangat tinggi.
NOH SALLEH / ANGIN KENCANG
Produser: Adink Permana / Romondo Gascaro
Album ini dibikin semula dengan cukup solid sekali. Saya
sangat setuju dengan idea Noh merilis kembali Angin Kencang kerana terlalu
banyak lagu dalam album ini yang potensinya cukup besar untuk dipasarkan dengan
justice pemasaran yang betul. Dengan 3 lagu baru melengkapkan album ini
Renjana, Mr. Polia dan produksi maha hebat Sarawak yang jauh membuat saya
melayang kagum dengan kualitinya. Syabas Noh!
EYZA BAHRA / SUARA
Produser: DJ FUZZ
Seperti review saya sebelumnya, Eyza Bahra adalah Suara yang
harus didengar! Everything about this album cukup tersendiri.
Saya paling suka rendisi serba baru Kau Yang Ku Nanti (Yusni Hamid) yang punya
elemen ska / reggae yang cukup fun juga karakter vokal Eyza yang cukup unik
sekali. Pengisian Suara berkelas dan cukup ramuan rasanya.
MONOLOQUE / JANGAN PUJA SAMPAI KECEWA
Produser: loQue / Aiyad Sakti / Hafiz Ahmad
Biar secara peribadi saya lebih sukakan produksi album Jejak
Tanah namun album ini memiliki sebuah lagu yang cukup besar jiwanya. Selagi Ada
Waktu adalah lagu terbaik dalam album ini. Feel lagu ini luar
biasa, penulisan Loque sekali buat saya kagum. Lagu ini ibarat satu kalam
humanisme yang cukup religious digerakkan dengan penciptaan
melodi yang bagus dan feel Loque yang baik dalam caranya
tersendiri.
ATILIA / NO.3
Produser: Atilia / Jason Voo / TK / Adam Sofian
Saya sejujurnya gembira dengan kemunculan semula Atilia
dengan album penuh No.3 ini. Seperti yang saya katakan sebelum ini Atilia evolve sebagai
pemuzik juga penyanyi yang tahu apa terbaik buatnya. No.3 bukan untuk pendengar
radio semasa atau yang masih mengharapkan esen Sangkar tetapi sempurna bagi
mereka yang faham struktur karier muzik penyanyi ini.
ORKES A. HIZADIN
Produser: AG Coco
Kelebihan Orkes sebetulnya adalah pada penulisan lirik
mereka. Segala kritikan sosial yang cukup real, brutal dan telus ada dalam teks
lagu-lagu mereka. Untuk faham lebih dengan apa yang saya maksudkan anda boleh
baca review maha panjang saya untuk debut kugiran ini.
The Star Hotels of Las Vegas: Casino & Resort Tickets - MJH
ReplyDeleteThe Star 강릉 출장마사지 Casino and Resort in 부산광역 출장안마 Las Vegas features 평택 출장샵 1,100-seat events, world-class entertainment, delicious 구미 출장안마 dining, and 고양 출장샵 enjoyable casino gaming.