Karier Sheila Majid saya
bahagikan kepada dua fasa – lima album terawal (Dimensi Baru, Emosi, Warna,
Legenda & Ratu) dan fasa selepas perceraian bersama Roslan Aziz bermula
dengan Ku Mohon, Cinta Kita dan selepas 13 muncul album perdana ini yang
berjudul Boneka.
Terus-terang pertama kali
mendengar album ini saya jadi kurang berminat. Kenapa? Sebab jauh di sudut hati
saya mahukan produk terbaru Sheila Majid ini solid sepertimana Ratu (1995) atau Emosi (1986) which is dua album favourite saya daripada ratu yang satu ini.
Namun seperti tulisan awal saya
tadi Sheila bergerak dalam dua fasa berbeza kerjayanya. Dan di fasa kedua
sejujurnya bagi saya adalah zon di mana Sheila mencari arah baru yang tidak
lari jauh sebenarnya daripada fasa pertama cuma dia mahu kedengaran lebih matang,
segar dan tersendiri yang pastinya boleh cater
dua pasaran utamanya iaitu Malaysia dan Indonesia.
Ku Mohon dan Cinta
Kita adalah dua album paling kurang saya gemari especially Cinta Kita yang terlalu kuat pengaruh Indo Pop nya (But Kerinduan
is a masterpiece!). Dan perkara yang sama sebetulnya happened dalam Boneka. Disebabkan itu saya beritahu awal tadi saya
agak kurang minat ketika kali pertama mendengar Boneka.
Namun, sebagai pendengar yang
kritikal saya tidak hanya mahu menilai Boneka atas rasa personal semata-mata. Saya melihat kembali, mendengar dan memahami
apa yang Sheila selesa sekarang. Dan ya, Sheila Majid yang dikemudi Tohpati
hari ini adalah apa yang mahu dia tawarkan kepada peminatnya.
Jadi saya tidak lagi mengharapkan
the next Sheila akan menjadi seperti
Ratu atau Emosi. Ia akan ada acuan Cinta Kita dan Boneka tetapi dengan
kematangan muzik yang berbeza atau lebih baik lagi. Oleh demikian, saya mahu menilai
Boneka dengan satu perspektif berbeza tanpa mahu membandingkan Boneka dengan
Ratu atau Emosi.
REVIEW
BERMULA DI SINI…
Album ini dibuka cukup baik
dengan Melukis Dunia (Tohpati) yang
punya feel festive songs dengan lirik
yang sangat sing along. “Pagi siang malam muzik dalam hatiku tak henti…”
Saya fikir lagu-lagu ini ibarat rendisi terkini Warna, Sinaran, Memori, Bahagia
dan Panorama melodinya bergerak atas landasan Pop serupa dengan susunan muzik
lebih segar dan kedengaran moden.
Lagu-lagu begini sememangnya
makanan Sheila dan sebagai peminatnya saya masih mahu melodi begini. Begitu juga
dengan idea dalam lagu Boneka
nukilan Kevin Chin (Beribu Sesalan, Pencuri Hati) Irwan Simanjuntak sebagai
produser bagi saya bijak dalam mengemudi Pop Sheila yang baru ini dengan cara
paling genius.
Boneka jika dinilai pada
penciptaan melodi sekadar biasa-biasa sahaja sebetulnya atau saya sebut sebagai
predictable. Akan tetapi lagu ini dikemaskan dengan satu
produksi muzik yang cukup baik. Jika dapat pada tangan arranger biasa lagu ini akan kedengaran Pop dengan elemen Bossa
(atau mencuba untuk bunyi-bunyi k-pop tak jadi, you know who) yang biasa-biasa
sahaja.
Kemasan produksi dalam lagu Boneka
yang saya maksudkan adalah penggunaan real trumpet instead of programming dan
vokal Jeanette Prissilia yang menyatu baik dalam memberi justice pada kemasan
vokal Sheila. bahagian bait “Sesuka hatimu...”
dan “Je suis puppet...” antara yang lift up the mood of the songs untuk jadi
solid sebagai sebuah Pop yang berkelas.
Lebih Dewasa
(Pacai) meneruskan
beat-beat Pop dalam Melukis Dunia dan Boneka. Ketiga-tiganya lengkap sebagai
sebuah naskhah yang cukup sedap didengar dan mudah untuk dinikmati hanya dengan
sekali pendengaran.
Ku Nanti
(Tohpati) another good songs dalam Boneka. Moderate
pop begini akan sentiasa buat kita senang mendengar tenang dan merdu yang ada
pada penyampaian Sheila Majid. Lagu-lagu begini tak susah untuk penggemar
Sheila hadam.
Haruskah Ku
Pergi (Tohpati), Lara Di Dada (Omar K) dan Aku Untukmu (Tohpati)
kesinambungan balada hebat seperti Kerinduan, Cinta Jangan Kau Pergi, Ku Mohon,
Selamanya, dan Sinaran Cinta. Killer lagu-lagu begini tentu saja korusnya.
Lagu-lagu begini saya sifatkan sebagai lagu-lagu yang akan begitu mudah dekat dengan pengikut Sheila khususnya. Lagu-lagu yang pasti akan dinyanyikan bersama dalam mana-mana konsert atau show bintang Pop ini.
Namun dalam banyak-banyak ballad
dalam album ini saya paling tertarik dengan melodi Azman Abu Hassan dalam lagu Kasih Abadi. Susunan string Alvin
Witarsa Chamber Strings dalam lagu melengkapkan Kasih Abadi sebagai sebuah
melodi paling romantis dalam Boneka. This
is a perfect wedding song!
Boneka ditutup dengan dua lagu
berikutnya Kasih Kamu (Omar K) dan My All (Najwa Mahiaddin). Saya sekadar
okey dengan melodi Kasih Kamu sebab bagi saya My All lebih sedap, sesuai dengan
kematangan Sheila sebagai performer. Lagu-lagu
begini akan sentiasa buat saja enjoy dan terbuai dengan persembahan Sheila.
Overall, selepas berbulan-bulan
album ini saya mendengar masih belum ada lagi ruang bosan. Saya simpulkan
produksi Boneka sebagai naskhah yang secukup rasa – tiada kurang dan tiada apa
yang terlalu berlebihan. Album ini direncana dengan cukup kemas sebagai persembahan
Pop Sheila yang akan sentiasa dinikmati penggemarnya.
This is
definitely bukan untuk
generasi Haqiem Rusli atau G-Dragon dan sejujurnya Sheila tak perlukan
perhatian daripada generasi begini untuk menikmatinya. Oleh yang demikian, saya
kira semakin ‘berusia’ Sheila di persada muzik lokal, semakin tinggi nilai exclusivity yang ada padanya. Yes, old is gold!
Verdik: ★★★★★
thanks for review. yes, sebagai peminat sheila majid, aku agak berkira2 utk membeli album ni coz agak mahal compare with album dayang nurfaizah yang aku kira sangät berbaloi. that y aku perlukan review seperti ini agar aku x kecewa kalau tersalah beli.. haha .feel catchy kat lagu 'boneka' antara fav aku.
ReplyDeleteThank you sudi singgah dan baca! Jangan lupa support MuzikKita on FB, IG & Twitter :-)
Delete